مراحل گام‌به‌گام ۱ سفر بی‌نقص: از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه

سفر یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانیم انجام دهیم. با سفر کردن با جاذبه‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی شهرهای دیگر آشنا می‌شویم، می‌توانیم به کشوری دیگر برویم و برای چند روز هم که شده به شیوه‌ای کاملاً متفاوت زندگی کنیم، بگردیم، بخندیم و خوش بگذرانیم.

برای‌آنکه بتوانید تجربه دلپذیری از سفر داشته باشید لازم است که کمی هم که شده مراحل سفر خود را از پیش برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله قصد داریم گام‌به‌گام جلو برویم و از انتخاب مقصد تا بازگشت به خانه را تا جای ممکن برنامه‌ریزی کنیم.

انتخاب مقصد

یکی از مهم‌ترین بخش برنامه‌ریزی برای یک سفر دل‌پذیر و ایده‌آل انتخاب مقصد است. برای انتخاب مقصد مهم‌ترین چیز داشتن انگیزه و علاقه است. احتمالاً دیدن یک عکس، یک فیلم یا شنیدن یک خاطره از نزدیکان و دوستانتان شما را ترغیب به سفر به یک شهر دیگر کرده است.

در ادامه باید به محدودیت‌های خود نیز توجه کنید؛ محدودیت‌هایی نظیر پول و زمان. مقصدی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شماست و جاذبه‌های گردشگری آن متناسب با علایقتان است. به آب‌وهوای مقصد سفرتان توجه کنید و ببینید اگر تعطیلات شما در زمانی قرار دارد که آب‌وهوای آن شهر زیادی گرم یا سرد است، مقصد دیگری را برای خود انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید به یکی از کشورهای خارجی سفر کنید حواستان به گرفتن ویزا نیز باشد. ببینید آیا می‌توانید ویزای آن مقصد را بگیرید یا خیر.

انتخاب وسیله نقلیه

یکی دیگر از مراحل مهم برنامه‌ریزی برای سفر انتخاب وسیله حمل‌ونقل مناسب است. شما می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل زیر، یکی را برای سفر خود انتخاب کنید:

  • خودروی شخصی
  • قطار
  • اتوبوس
  • هواپیما

هرکدام از این وسایل مزایایی دارد و بسته به شرایطتان می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. به طور مثال اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد سفر خود برسید یا می‌خواهید به یکی از کشورهای خارجی سفر کنید، هواپیما برای شما مناسب است. اما بلیت این وسیله حمل‌ونقل گران‌تر از وسایل دیگر است.

اگر مقصد سفرتان یکی از شهرهای داخلی است و دوست دارید برای مدت‌زمان بیشتری در مسیر بمانید، به سراغ قطار بروید. می‌توانیم قطارهای ۵ ستاره یا نهایتاً ۴ ستاره کوپه‌ای را انتخاب کنید تا امکانات و خدمات خوب آن­ها لذت سفرتان را بیشتر کند.

اگر می‌خواهید پول کمتری را بابت وسیله حمل‌ونقل خود بپردازید و حاضر هستید برای مدت‌زمان زیادی برای صندلی بنشینید، اتوبوس برای شما مناسب است.

با انتخاب خودروی شخصی نیز دست شما برای برنامه‌ریزی باز می‌شود، هر جا که خسته شدید، می‌توانید بایستید و یا حتی در میانه راه مقصد سفر خود را تغییر دهید. برای سفر به خارج از کشور با ماشین باید مدارک زیر را برای خودروی خود تهیه کنید:

  • کاپوتاژ یا برگه خروج از کشور
  • پلاک بین‌المللی
  • کارت ماشین بین‌المللی
  • گواهی‌نامه بین‌المللی

انتخاب اقامتگاه

بسته به مقصدی که قصد سفر به آن را دارید می‌توانید از انواع اقامتگاه استفاده کنید. به طور مثال برای سفر به شهرهای سنتی نظیر یزد یا کاشان می‌توانید به سراغ بوتیک هتل یا هتل‌های سنتی بروید. اگر قصد طبیعت‌گردی دارید، لازم است که وسایل کمپینگ و شب‌مانی­تان کامل باشد تا بتوانید در دل طبیعت شب را به صبح برسانید.

اگر می‌خواهید به شهرهای شمالی بروید، می‌توانید به سراغ اجاره ویلا شمال بروید. با اجاره ویلا امکانات و خدمات مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد و حریم شخصی بیشتری دارید. هرچه تعداد مسافران بیشتر شود می‌توانید هزینه اجاره ویلا را تقسیم کنید و پول کمتری را بابت اقامتگاه بپردازید.

در هنگام انتخاب هتل به این نکته توجه کنید که هتل‌ها بر اساس امکانات و خدماتی که به مسافران ارائه می‌کنند به هتل‌های ۵ ستاره، ۴ ستاره، ۳ ستاره، دوستاره و نهایتاً تک‌ستاره طبقه‌بندی می‌شوند.

به‌طورکلی به امکانات، محل قرارگیری و نهایتاً هزینه اقامتگاه خود توجه کنید.

خرید تور یا سفر شخصی

خرید تور مزایایی دارد که مسافران را ترغیب به خرید آن می­کند به طور مثال در بسته سفر تورهای مختلف معمولاً خدمات زیر به مسافران ارائه می‌گردد:

  • بلیط هواپیمای رفت‌وبرگشت
  • هتل
  • ترانسفر فرودگاهی
  • راهنمای فارسی‌زبان
  • ویزای گردشگری
  • بیمه مسافرتی
  • یک گشت شهری

البته ویزا برای سفرهای خارجی ارائه می‌شود. اگر نمی‌خواهید وقت زیادی را برای پیداکردن تک‌تک این اقلام سفر کنید یا می‌خواهید در یک‌جا هزینه اکثر اقلام سفر موردنیازتان را بپردازید، خرید تور را به شما توصیه می‌کنیم. به این نکته توجه کنید که تورها به دو صورت انفرادی و گروهی ارائه می‌شود.

اگر متوجه شدید که در خدمات یک ‌تور تنها یک گشت شهری وجود دارد، آن طور جزء تورهای انفرادی به‌حساب می‌آید. در تورهای انفرادی، شما می‌توانید به دیدن جاذبه‌های موردعلاقه‌تان را بروید و تنها یک گشت نیم روزه توسط آژانس برای شما برگزار می­شود. درحالی‌که در تورهای گروهی اکثر بخش‌های سفرتان از قبل برنامه‌ریزی‌شده است و اکثر اوقات در قالب یک گروه به همراهی راهنمای فارسی‌زبان، در حال گشت‌وگذار در مقصد سفرتان هستید.

پیداکردن جاذبه‌ها و هزینه گشت‌وگذار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای سفر پیداکردن جاذبه‌های گردشگری است. با گسترش اینترنت و بروز وب‌سایت‌های مختلفی مثل «تریپ ادوایزر» و وب‌سایت‌های داخلی که انواعی از راهنماهای سفر را به مسافران ارائه می‌کنند، به‌راحتی می‌توانید جاذبه‌های گردشگری مقصد موردنظرتان را پیدا کنید.

اگر با خودروی شخصی به سفر می‌روید می‌توانید نام آن را بر روی مکان‌یاب‌های آنلاین نظیر «ویز» یا «بلد» وارد کنید تا مکان دقیق آن جاذبه و نحوه دسترسی به آن با خودرو به شما نمایش داده شود.

همچنین می‌توانید بر روی «گوگل‌مپ» جستجو کنید و متوجه شوید که چه جاذبه‌هایی در اطراف شما وجود دارد و چگونه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

اگر هم با تور به یک مقصد خارجی سفر می­کنید، می‌توانید از کمک راهنمای تور استفاده کنید تا با جاذبه‌های گردشگری مقصد، نحوه دسترسی به آن، هزینه ورودی و ساعت بازدید آشنا شوید.

غذاهای محلی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر امتحان‌کردن غذاهای محلی است. اگر هم تمایل به امتحان‌کردن مزه غذاهای محلی ندارید، به‌هرحال باید برای وعده‌های غذایی‌تان فکری بکنید. اگر هتل شما صبحانه ارائه می‌کند که خیالتان از بابت وعده صبحانه راحت است و باید به فکر وعده‌های ناهار و شام باشید. با کمی جستجو می‌توانید درباره رستوران‌های محلی یا رستوران‌های خوب مقصد موردنظرتان اطلاعات کسب کنید.

اگر با تور، حتی تورهای انفرادی که یک راهنمای فارسی‌زبان همراه شماست، به یک کشور دیگر سفر کنید، می‌توانید از اطلاعات او بهره ببرید و رستوران و غذاخوری‌های محلی را پیدا کنید.

خرید سوغاتی

خرید سوغاتی را فراموش نکنید. می‌توانید به بازارهای محلی و سنتی شهر مقصدتان سر بزنید و انواعی از سوغاتی‌های مختلف که شامل خوراکی‌ها و صنایع‌دستی آن منطقه است را برای نزدیکان و دوستانتان هدیه بگیرید. حتی می‌توان برای خودتان سوغاتی بخرید تا زمانی که به شهر محل اقامتتان بازگشتید خاطره خوشی را از سفرتان به یادگار داشته باشید.

سخن آخر

سفرکردن یکی از لذت‌بخش­ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید. به‌شرط آنکه برنامه‌ریزی مناسبی را برای آن انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم قدم‌به‌قدم از انتخاب مقصد تا بازگشت به شهر محل سکونتتان را برنامه‌ریزی کنیم. گفتیم که اولین مرحله انتخاب مقصد سفر است. سپس باید به فکر وسیله حمل‌ونقل و اقامتگاه باشید. در ادامه باید هم‌سفران را انتخاب کنید و تصمیم بگیری که با تور می‌خواهید به سفر بروید یا خیر. در ادامه محل قرارگیری جاذبه‌ها، نحوه دسترسی، هزینه و ساعت بازدید را پیدا کنید، به فکر وعده‌های غذایی‌تان باشید و سوغاتی را فراموش نکنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها