آشنایی با تپه نبی یونس، موصل

تپه نبی یونس در موصل، عراق، مکانی تاریخی و مذهبی است که به حضرت یونس (ع) نسبت داده می‌شود.

موصل
موصل شهری در شمال عراق و مرکز استان نینوا است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور محسوب می‌شود. بخش اصلی شهر در کرانه‌ی شرقی رود دجله واقع شده و در کرانه‌ی غربی آن، بازمانده‌های شهر باستانی نینوا قرار دارد.در طول تاریخ، موصل محل زندگی اقوام و مذاهب گوناگونی بوده است. پیش از پروژه عرب‌سازی موصل توسط صدام حسین و حزب بعث، این شهر برای قرن‌ها کردنشین بود اما در اواخر قرن بیستم، مردم عرب سنی عمده جمعیت مناطق شهری را تشکیل می‌دادند.موصل در سده‌های دهم و یازدهم میلادی پایتخت دولت‌های جدا شده از عباسیان مانند حمدانیان بود. پس از جنگ جهانی اول، این شهر مدتی تحت سلطه امپراتوری بریتانیا قرار گرفت. از ژوئن ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ نیز در تصرف سازمان تروریستی داعش بود.همچنین فیلم اکشن و جنگی آمریکایی به زبان عربی با عنوان “موصل” در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که بر اساس نبرد موصل (۲۰۱۶–۲۰۱۷) ساخته شده بود.شهر موصل آثار باستانی و مکان های دیدنی زیبای زیادی دارد که تپه نبی یونس یکی از آنهاست.

معماری زیبای تپه نبی یونس

تپه نبی یونس در موصل، عراق، مکانی تاریخی و مذهبی است که به حضرت یونس (ع) نسبت داده می‌شود. این تپه در منطقه باستانی نینوا واقع شده و به عنوان محل مأموریت یونس شناخته می‌شود. بر اساس روایت‌ها، یونس برای دعوت به توحید به نینوا فرستاده شد و پس از ترک این شهر به دلیل نافرمانی مردم، در شکم نهنگ گرفتار شد.در این تپه، مقبره‌ای به یونس نسبت داده می‌شود که در سال ۲۰۱۴ توسط گروه تروریستی داعش تخریب شد. پس از آزادسازی موصل، کشفیات باستان‌شناسی نشان داد که یک کاخ باستانی آشوری در زیر این مقبره قرار دارد، که اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ آشور ارائه می‌دهد.همچنین، مسجد جامع یونس در دامنه تپه یونس قرار دارد و در حال حاضر مراحل بازسازی آن در حال انجام است. این مسجد به عنوان نماد شهر موصل شناخته می‌شود و ظرفیت پذیرش بیش از ۱۲۰۰ نمازگزار را دارد.
تپه نبی یونس در موصل، عراق یکی از اماکن مقدس برای مردم این شهر است. بر فراز این تپه مسجدی قرار دارد که به نام حضرت یونس معروف است. در هفته دوم اشغال موصل توسط داعش در سال ۲۰۱۴، این مکان منفجر شد.در سال ۲۰۱۷، تحقیقات باستان‌شناسی از کشف غیرمنتظره یک کاخ باستانی آشوری در زیر مقبره حضرت یونس خبر داد. این کاخ باستانی احتمالاً به دوره آشوری تعلق دارد و زیر سایه مقبره پیامبر مدفون شده بود.در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)، ارتش عراق در جریان پیشروی برای کنترل کامل موصل، توانست تپه حضرت یونس را آزاد کند که تا آن زمان در اختیار داعش بود. این تپه یکی از تپه‌های استراتژیک و مشرف بر شهر موصل محسوب می‌شود.

ویژگی های تپه نبی یونس

تپه نبی یونس یکی از باارزشترین آثار باقی مانده از شهر باستانی نینوا در عراق است. این تپه در موصل واقع شده و دربردارنده کاخ خانواده‌های «حدون» و «سنحاریب» است.

ویژگی‌های تپه نبی یونس:
محل کشف انبار مهمات امپراتوری آشور بوده
به «تل توبه» نیز معروف است و جزء آثاری است که از ویرانی و تخریب در امان مانده
در بخش غربی آن، مسجد نبی یونس از مساجد تاریخی و باستانی عراق قرار داشت که توسط داعش در سال ۲۰۱۴ منهدم شد
قدمت سکونت در این مکان به تمدن اربلای باستان در امپراتوری آشور بازمی‌گردد
بنابراین تپه نبی یونس یک محوطه باستانی با قدمت هزاران ساله است که بقایای کاخ‌ها و معابد امپراتوری آشور را در خود جای داده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی موصل و استان نینوا به شمار می‌رود.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ