دریاسر ، دشت محاصره شده توسط کوهستان

معرفی:

دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که در قسمت جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار دارد. این دشت که در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، بین ۴ کوه محصور شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند. سطح این دشت در فصل بهار پر از گل های زرد رنگی می شود که در میان چمن های سبز رنگ رخ می نمایانند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. از جالب ترین ویژگی های این دشت آن است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد بطوریکه در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد و همچنین رودخانه پر آبی نیز از وسط این دشت جاریست که از ارتفاعات سیالان سرچشمه می گیرد و بر زیبایی دشت بطور خیره کننده ای می افزاید. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و همزمان با روییدن میلیون ها گل زرد رنگ زیبا همایش های کوهپیمایی زیادی با حضور گروه های کوهنوردی از سراسر ایران در این منطقه برگزار می شود. از این رو این منطقه بی نظیر را “بهشت اردیبهشت ایران” می نامند. به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه در فصول مختلف مناظر کم نظیری را می توان در آن شاهد بود.عکس Image result for ‫دریاسر‬‎ Tarikhema.org

در فصل بهار چشمه های جوشان که از کف دشت جاری می شوند، چمن های سبز رنگ که سرتاسر دشت را می پوشانند، گلهای زرد رنگ که اندازه شان در حدود ۲۰-۳۰ سانتی متر است از یک سو، کوه های پوشیده شده از جنگل های انبوه از سوی دیگر، و قله سیالان با یخچال های بزرگ از سمت دیگر، را می توان در یک نگاه دید. در فصل پاییز نیز یکی از بدیع ترین صحنه ها در این دشت شکل می گیرد؛ میلیون ها برگ که از درختان خود جدا می شوند در فضا معلق شده و به زمین می ریزند و زمین را با رنگ های گوناگون خود فرش می کنند. یکی دیگر از صحنه های عجیبی که می توان در این دشت و در شب مشاهده کرد شهاب سنگ ها هستند که نور بسیار زیادی دارند. در صورت خوب بودن هوا (شبها معمولا هوا اگر ابری نباشد البته هوا خیلی سرد است)، می توان به بیرون رفت و آسمان را برای مدت های مدیدی نگاه کرد و لذت برد. قابل توجه دوستان در عکس ها کوهی که مشاهد میکنید کوه سیالان میباشد با ارتفاع ۴۱۸۵ متر در رشته کوه های البرز غربی و در مرز بین دره ی الموت و دره ی دوهزار (۲۰۰۰) واقع شده است. شمال این قله دشت دریاسر، جنگل های دوهزار و تنکابن (شهسوار) قرار گرفته و در جنوب آن منطقه ی الموت قرار دارد. از غرب به گردنه ی سیالان، قله های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان مشرف است.

مسیر رسیدن به دشت دریاسر تنکابن

در مسیر رسیدن به این مکان زیبا باید از جاده رویایی دوهزار گذر کرد، جاده ای مارپیچ گونه که با درختان بلند احاطه شده که ممکن است شما را از مقصد باز دارد و همان جنگل را به عنوان مقصد انتخاب کنید، در صورتی هم که به مسیر ادامه دهید اما بار ها و بارها توقف خواهید داشت تا از زیبایی های جنگل دوهزار غافل نشوید، در واقع همه جذابیت های این سفر به مقصد ختم نمی شود و مسیر هم برایتان جالب و دوست داشتنی خواهد بود. جاده دوهزار به روستایی به نام عسل محله ختم می شود، ممکن است اطرافتان توده های ابر را مشاهده کنید اما پیشنهاد می شود باز هم به مسیر خود این بار پیاده و حدود یک یا یک ساعت و نیم در شیب ادامه دهید و با عبور از میان جنگل به مقصد مورد نظرتان برسید. در تمام طول مسیر تا مقصد شما از چشم انداز های بسیار زیبا و منحصر به فردی بهره مند می شوید و این باعث می شود تا به هیچ عنوان از طول مسیر خسته نشوید.

عکس Image result for ‫دریاسر‬‎ %d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d8%8c-%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b5%d8%b1%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%87-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%da%a9%d9%88%d9%87%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

نکته تمایز دریاسر با دیگر مقاصد گردشگری

هنگامی که به دریاسر می‌روید، می‌توانید سرما ، برف و سرسبزی را در یک قاب مشاهده کنید. دشت دریاسر تنکابن در جنوب این شهر، در ارتفاع دوهزار متری از سطح دریا و در میان چهار کوه بلند قرار گرفته است. کوه الموت که معروف است بلندترین قله ای است در جنوب غربی این دشت واقع شده است. از شرق به طالقان و از غرب به گردنه ی سیالان، قله های خشچال و کندیگان محدود شده است. جالب تر از همه این زیبایی ها جدا کردن پوشش سبز و جنگلی از برف و بوران کوه الموت است که در این دشت رخ داده است و مرز این دو می باشد.

 

چه کارهایی می‌توان در دریاسر انجام داد؟

پیاده روی در دشت

در دشت دریاسر می توانید گشت و گذاری متفاوت در طبیعت را تجربه کنید و غرق در تماشای مناظر مختلف شوید. می توانید مناظر و زیبایی های جدیدی را در این دشت کشف کنید و خاطره ای خوش را در ذهنتان ثبت نمایید.

دریاسر

 

کوهنوردی

کوه های اطراف دشت دریاسر فرصت خوبی را برای کوهنوردان به وجود آورده اند و می توانند میزبان خوبی برای آنها باشند. رفتن به این ارتفاعات به کوهنوردان این امکان را می دهد که از بالا به تماشای زیبایی های دشت دریاسر بنشینند و شاهد تصویری متفاوت از آن باشند.

ویدئوی معرفی دریاسر

منابع: 

۱- دشت دریاسر – سی ایران

۲- دریاسر کجاست؟ – ایران دهکده

۳-  دشت دریاسر تنکابن کجاست؟- الی گشت

۴- دشت دریاسر تنکابن | بهشت اردیبهشت ایران- کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها