« جزیره هنگام» مقصد عالی برای گردشگری در زمستان

جزیره هنگام در قشم

عکس نمایی از جزیره هنگام %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org
نمایی از جزیره هنگام

معرفی:

هنگام نام جزیره ای کوچک در جنوبی ترین نقطه قشم است. جزیره ای زیبا در چند کیلومتری قشم که ارتفاعات پست آهکی و معادن نمک و خاک آن را پوشانده است. جزیره هنگام دارای جلوه های دیداری بسیاری است از جمله آن ها کروکودیل هاست. شما در این جزیره می توانید شاهد اولین مزرعه پرورش کروکودیل کشور باشید. اما آنچه که جزیره هنگام را نزد گردشگران متمایز ساخته است وجود دلفین های میهمان نواز است. در اینجا می توانید از آکواریومی عظیم رقص دلفین های بازیگوش را تماشا کنید. علاوه بر این در روستای شیب دراز نوعی لاک پشت پوزه عقابی وجود دارد. تخم گذاری این لاک پشت ها تا پایان اردیبهشت ماه از ژئو سایت های جزیره قشم محسوب می شود. تاسیسات بندری انگلیسی ها و پرندگان دریایی از دیگر دیدنی های جزیره هنگام است که لحظاتی خاطره انگیز را برایتان می سازد.

پیشینه تاریخی جزیره هنگام

این جزیره به واسطه موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد و قرار گرفتن در میانه خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز و جزیره قشم، از اهمیت راهبردی و نظامی شایانی برخوردار بوده‌است. از همین رو، پرتغالی‌ها در عصر صفویه و انگلیس‌ها در دوران قاجاریه، جزیره هنگام را اشغال کردند. البته دولت انگلیس همواره بر مالکیت دولت ایران نسبت به هنگام اذعان داشت ولی در عمل با حضور نظامی در هنگام، مانع از اعمال حاکمیت دولت ایران بر این بخش از کشورش می‌گردید. افزون بر حضور نظامی انگلیس در هنگام، شیخی عرب و سنی مذهب با گرایش وهابی نیز در هنگام حضور داشت و بر این جزیره حکمفرمایی می‌کرد. سلطان مسقط نیز بر هنگام ادعا داشت و ضمن بازدید از این جزیره تلاش داشت بر هنگام تسلط یابد. در این میان، دولت انگلیس با وجود اینکه حضور نظامی‌اش در هنگام با مجوز دولت ایران بود و بر حاکمیت دولت ایران بر هنگام اقرار داشت، اما از نافرمانی‌های شیخ هنگام نسبت به دولت ایران و مداخلات سلطان مسقط در هنگام به‌طور ضمنی پشتیبانی می‌نمود. دولت انگلیس به شیوه‌های گوناگون تلاش کرد تا در مقابل اعمال حاکمیت دولت ایران بر هنگام ایستادگی ورزد.

عکس نمایی از ساحل جزیره هنگام %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org
نمایی از ساحل جزیره هنگام

چنین وضعیتی تا سال ۱۳۰۷ خورشیدی پابرجای می‌ماند تا اینکه مدتی پس از آغاز سلطنت رضاشاه و در اردیبهشت ماه ۱۳۰۷، دولت ایران درصدد اعمال حاکمیت بر جزیره هنگام برمی‌آید. در بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۰۷، سه کشتی نظامی ایران به نام‌های: گیلان، آذربایجان و پهلوی به فرماندهی ریاست ساخلوی بندرعباس به عزم تصرف هنگام و آزادسازی این جزیره از اشغال نظامیان انگلیسی حرکت می‌نمایند. در نوزدهم آبان ماه ۱۳۱۱، سفارت انگلیس در تهران طی یادداشتی به وزارت امور خارجه ایران از دولت ایران درخواست می‌کند از تقاضای تخلیه جزیره هنگام از نظامیان و کشتی‌های انگلیسی صرف نظر نماید. البته این درخواست، تأثیرگذار نمی‌گردد و نظامیان انگلیسی وادار به خروج از جزیره هنگام می‌گردند و حاکمیت دولت ایران بر این جزیره به‌طور کامل اعمال می‌گردد.

 

۲ نمونه از شگفتی‌های ساحل جزیره هنگام: 

ساحل نقره‌ای 

در بین ماسه ها‌ی این ساحل، ذرات درخشانی به چشم می‌خورد که از نوع کانی براق است، به همین دلیل نام آن را ساحل ماسه ای نقره ای گذاشته اند. زمانیکه نور خورشید به این ذرات می‌خورد، نور زیبایی منعکس می‌شود که بسیار خیره کننده است و از زیبایی ها جزیره محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید که این ساحل به قدری زیباست که هم می‌تواند در روز و هم در شب بسیار دل انگیز و خیره کننده باشد.

ساحل نقره‌ای

زمانی که امواج به ساحل می‌رسند و با ذرات نورانی آمیخته می‌شوند درخشندگی خاصی پیدا می‌کنند که بسیار خیره کننده است این درخشندگی تا مدتی روی ماسه ها به جا می‌ماند و کم کم از بین می‌رود.  اما مسئله مهم این است که این ساحل زمانی زیبا و خیره کننده است که دست خورده نشود اما متأسفانه بعضی افراد ذرات نقره‌ای را از روی این ماسه ها جدا می‌کنند که از زیبایی این ساحل می‌کاهد.

موج‌های نورانی

طبق بررسی هایی که دانشمندان علوم دریایی انجام داده اند دریافتند که این درخشندگی ناشی از فیتوپلانکتونهای دریایی است (فیتوپلانکتون ها موجودات ریزی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و بر اساس ویژگی های زیست بومی شان طبقه بندی می‌شوند.) اگر تعداد بسیار زیادی از این موجودات در آب تجمع داشته باشند، به خاطر داشتن سبزینه آب را به رنگ سبز در می‌آورند.

عکس درخشش فیتوپلانکتون ها %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org
درخشش فیتوپلانکتون ها

 

 

چه کارهایی را می‌توان در جزیره هنگام انجام داد؟

لذت تماشای دلفین ها

آب های نیلگون خلیج فارس و انواع گونه های جانوران دریایی که به وفور آن ها را خواهید دید. معروف ترین آن ها دلفین ها هستند که از جاذبه های گردشگری این جزیره به حساب می آیند. آب های اطراف جزیره هنگام به زیستگاه دلفین ها شهرت دارد و بسیاری از گردشگران برای تماشای زندگی دلفین ها به این جزیره می‌کشاند. در این جزیره میتوانید با کرایه کردن قایقی ساعت ها مشغول تفریح و مسابقه دادن با این دلفین‌های زیبا باشید.

عکس دلفین ها %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org
دلفین ها

 

شنا

از دیگر لذتهای جزیره آب تنی در آب های خلیج فارس است. سواحل جزیره به دلیل مرجانی بودن بسیار شفاف می باشد. البته به همراه داشتن لوازم موردنیاز و به ویژه آب شیرین برای شست وشوی بدن پس از آب تنی می تواند برای به جا گذاشتن خاطره ای بهتر کمک کند.

پارک کروکودیل نوپک

از دیگر جاذبه های داخل جزیره هنگام پارک کروکودیل است. این پارک مهم ترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره دیدنی و نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور است و در نزدیکی پارک، کمپینگ دائمی برای فراهم شدن امکان اقامت طبیعت گردان وجود دارد. پرورش کروکودیل یکی از انواع پرورش جانوران در جهان است که همانند سایر پرورش ها با هدف بهره برداری اقتصادی و حفظ محیط زیست صورت می گیرد.

عکس Related image %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org

ساحل زیبای هنگام

هیچ چیز بهتر از این نیست که دقایقی را در کنار خلیج همیشه فارس سپری کنی و رقص امواجش را به تماشا بنشینی. هنگام از هر سو با این پهنه نیلگون و زیبا احاطه شده و هر تکه از آن به شکلی خاص جلوه می کند. طول نوار ساحلی هنگام، ۵۰ کیلومتر است و در هر قدم، تصویری متفاوت از دریا را خوهید دید. می توانید به سراغ سواحل صخره ای بروید و یا سواحل شنی آن را انتخاب کنید؛ در هر صورت با دیدن شکوه امواج خلیج فارس غرق تماشا می شوید.

عکس Image result for ‫جزیره هنگام‬‎ %d8%ac%d8%b2%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af Tarikhema.org

 

بازارگردی

بازار هنگام از معدود بازارهایی است که هیچ اثری از مدرنیته در آن دیده نمی شود. همه چیز در این بازار رنگ و بوی سنتی دارد. صنایع دستی، روغن های مختلف، ادویه های محلی و بسیاری کالاهای ریز و درشت دیگر را می توانید در این بازار بیابید. خرید از این بازار را هم از دست ندهید چرا که قیمت های بسیار مناسبی دارد.

زنی با پوشش سنتی در جزیره هنگام
زنی با پوشش سنتی در جزیره هنگام

خوردن غذاهای خوشمزه

در هنگام خبری از رستوران های شیک و لوکس نیست؛ اما خوشمزه ترین غذاها را خواهید یافت چرا که همه مواد اولیه آن ها از دریا تامین می شوند و تازه هستند و طبخ آن ها نیز توسط مادران جزیره صورت می گیرد.

 

نقش ریختن

چشمان تان را ببندید و دست تان را به یکی از هنرمندان هنگام بسپارید تا در چند لحظه زیباترین نقش حنا را بر روی پوست تان ببینید. این کار در فرهنگ بومی با عنوان نقش ریختن شناخته می شود. جالب اینجاست که تمامی این نقش و نگارها ذهنی هستند و کاملا بداهه طراحی می شوند. توجه داشته باشید که نقش حنا در روز اول نارنجی رنگ است و کم کم به رنگ قهوه ای در می آید و اگر آن را چرب کنید مدت زمان بیشتری روی پوست تان می ماند.

راه دسترسی

جزیره هنگام از نظر تقسیمات سیاسی در استان هرمزگان قرار دارد و جزئی از شهرستان قشم و به‌ عنوان یکی از دهستان‌های این شهرستان به مرکزیت روستای ماشی (هنگام جدید) به‌شمار می‌رود. فاصله این جزیره تا بندرعباس حدود ۷۹.۶ کیلومتر و تا شهر قشم حدود ۵۳.۷ کیلومتر است.

برای رسیدن به جزیره هنگام باید در ابتدا راهی قشم شوید و خودتان را به اسکله کندالو برسانید. در این اسکله قایق هایی وجود دارند که با هزینه نفری ۱۵۰۰۰ تومان شما را به هنگام می رسانند. فاصله بندر کندالو تا اسکله جزیره هنگام حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه است و قایق ها از ۸ صبح تا غروب آفتاب جابه جایی مسافران را انجام می دهند.

 

منابع

۱- جزیره هنگام | از شگفتی های جنوب ایران- کارناوال

۲-جزیره هنگام – ویکی‌پدیا

۳- ساحل نقره ای جزیره هنگام قشم – ویرگول

۴- جزیره هنگام- گردش

۵-جزیره هنگام- ایران کده

۶-جزیره هنگام : دیدنی ها و تصاویر – اقامت ۲۴

۷- جزیره هنگام – تریپ یار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها