مکان های دیدنی تبریز ( بخش دوم)

از گذشته تاکنون تبریز همیشه به  عنوان یکی از مهمترین قطب های صنعتی، ارتباطی، تجاری، فرهنگی و تاریخی کشور عزیزمان به شمار می رفته و به همین دلیل تاریخ و حوادث زیادی را از سر گذرانده است. در بخش اول معرفی دیدنی های تبریز، چند جاذبه گردشگری برتر تبریز معرفی شد. در این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر مکان های دیدنی تبریز را به شما همراهان تاریخ ما معرفی نماییم.

۵ مکان جذاب و دیدنی در تبریز

موزه قاجار

موزه قاجار از زیباترین موزه های تبریز می باشد که قبلا خانه امیر نظام گروسی از مردان سیاسی زمان ناصرالدین شاه بوده است. این موزه بخش های مختلفی دارد، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

این موزه در یک محله قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار گرفته است که خانه های قدیمی زیادی در آن وجود دارد. همچنین مقبره الشعرا که آرامگاه ۴۰۰ شاعر مشهور ایرانی مانند شهریار، اسدی طوسی و قطران است نیز در همین خیابان قرار گرفته است.

مقبره‌ الشعرا تبریز

یکی از آرامگاه های تاریخی تبریز مقبره الشعرا است که به نام های  حظیره‌الشعرا، حظیره‌القضاه و قبرستان سرخاب نیز شناخته می شود. بعد از زلزله‌های سال‌های ۱۱۹۳ و ۱۱۹۴ هجری قمری، این قبرستان متروک شد. اما چون شاعران و عارفان زیادی در آن مدفون هستند و از این حیث از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه بنای این مقبره به یکی از نمادهای شهر تبریز بدل شده است.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

در این بنا بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و مردان بنام کشور و همسایگان ایران، از بیش از ۸۰۰ سال پیش دفن شده‌اند؛ از این افراد می‌توان به حکیم اسدی طوسی، خاقانی شروانی، شاپور نیشابوری، قطران تبریز، همام تبریزی، لسانی شیرازی، ثقه‌الاسلام تبریز، سید محمد حسین شهریار و … نام برد.

خانه مشروطه تبریز

اگر در مورد تاریخ مشروطه کنجکاو هستید و می خواهید محل تصمیم گیری سران مشروطه را بدانید، باید حتما سری به این خانه بزنید. مشهورترین چهره های دوران مشروطه مانند ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در این خانه جمع می شده اند. خانه مشروطه، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر از آیینه کاری و گچبری.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

کاخ و موزه شهرداری

کاخ شهرداری تبریز یکی از زیباترین ساختمان‌های قدیمی تبریز است که در مرکز شهر، در میدان ساعت، تقاطع خیابان ارتش و امام خمینی قرار دارد. روی این عمارت ساعتی تعبیه شده و به همین دلیل مردم به آن میدان ساعت (یا به اصطلاح مردم محلی، ساحات قاباغی) می‌گویند. ساخت این عمارت از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ به طول انجامید. رضا شاه دستور داد تا این بنا را در محل گورستان متروکه و مخروبه‌ی محله‌ی نوبر، با نظارت مهندسین آلمانی بسازند. از همان ابتدای ساخت این عمارت، از آن به عنوان شهرداری استفاده شده است. امروزه این ساختمان، شهرداری مرکزی تبریز است.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

ساعت داخل ساختمان از چهار طرف مشاهده می شود و در واقع چهار بعدی است. زنگ آن نیز هر یک ربع، یک بار به صدا در می‌‌آید و زمان را به مردم یادآوری می‌کند. در سال ۱۳۸۶ ساختمان شهرداری به اولین موزه شهرداری کشور تبدیل شد. این موزه در طبقه‌ی زیرین ساختمان قرار گرفته است و تالارهای مختلفی از جمله تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، فرش، چاپ و نشر، هنرهای معاصر و … دارد. این عمارت در تیر ماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 خانه شهریار

این خانه همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهریار، شاعر نامدار ایرانی بوده است که اکنون به موزه تبدیل شده است. این جاذبه تاریخی در یکی از محله های قدیمی تبریز محله مقصودیه واقع شده است و استاد شهریار ۲۰ سال آخر عمر خود را در آن زندگی کرده است.

مکان های دیدنی تبریز
مکان های دیدنی تبریز

در سال ۱۳۶۷، پس از درگذشت استاد منزل مسکونی وی از سوی شهرداری تبریز خریداری شده و با تواقف خانواده استاد و همکاری آن‌ها در اهدای وسایل وی به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد. این موزه از آن دوران تا به امروز زیر نظر این نهاد اداره می‌شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها