دره هندوستان اسفندن

یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان خراسان جنوبی «دره هندوستان» است که در شهر زیبای اسفدن قائنات واقع شده است. در فصل بهار میزبان گردشگران است. آب سرد این دره و هم‌چنین وجود درختان زرشک، عناب، پسته و کاج بر زیبایی این منطقه افزوده است. بوته‌های قیچ، تاغ و دشتی و گل‌های شقایق نیز جذابیت این منطقه را چندین برابر کرده است.

دره هندوستان اسفندن، دره ­ای دیدنی در خراسان جنوبی

اسفدن از توابع بخش مرکزی و در فاصله ۵۷ کیلومتری شرق قاین قرار است که در سال ۱۳۸۳ به شهر ارتقاء یافت و ۱۲۰۰ متر ارتفاع ار سطح دریا دارد. اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می دانند.دره هندوستان اسفندن

اسفدن یا به قول محلی ها استن به زیر کوه قاین معروف است ودر سال ۱۳۷۶ زلزله ای به قدرت ۷.۲ ریشتر این شهر و سایر شهرهای پیرامونش را ویران کرد.پس از زلزله با همت مردم مجدد بناهای زیادی ساخته شده و امکاناتی مانند : آتش نشانی ، ارژانس ، شهرداری ، پارک ،مسجد ،مدرسه ،دانشگاه ،… ساخته شده است . با توجه به امکانات اسفدن از حالت روستا به شهرستان تبدیل شده است .با ساخت نیروگاه گازی در قائنات طی چند سال آینده مردم اسفدن نیز از نعمت گاز طبیعی بهره مند می گردند .دره هندوستان اسفندن

پوشش گیاهی این منطقه در قسمت کوهستانی شامل درخت‌های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی، بادامشک و گز است و بوته‌های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود.

بررسی های بسیاری درباره دلیل نام گذاری این منطقه صورت گرفته است، اما نتایج چندانی بدست نیامده است. رشته کوه سرچشمه آبی سرد و گوارا و خالص را به این دره هدیه می کند که موجب حیات، زیبایی و سرسبزی آن است. انواع گیاهان دارویی و بوته های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می گیرد.

دره هندوستان اسفندن
دره هندوستان اسفندن

این منطقه به لطف چشمه در جریان خود لطافت و زیبایی خاصی دارد. پوشش گیاهی بخش کوهستانی این منطقه نیز شامل درخت های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی و گز است و بوته های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می شود.

جاذبه های گردشگری اطراف دره هندوستان

از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اسفندن و این منطقه می توان به «آب النگ»، «مزار» و «چهل سنگ آب» اشاره نمود. آب النگ در سمت غربی دره هندوستان واقع شده است. این منطقه به دلیل باتلاقی بودن با نام «النگ سار» یا «آب النگ» مشهور شده است.

منطقه «چهل سنگو» (چهل سنگ آب) نیز شامل ۴۰ حفره عمیق در دل کوه می باشد که در فصل زمستان به وسیله بارش های فصلی مملو از آب شده و در فصل های بهار و تابستان به عنوان جیره آب مورد استفاده دامداران قرار می گیرد. از این رو این منطقه به چهل سنگو (سنگ آب ) معروف شده است.دره هندوستان اسفندن

در بخش ورودی دره هندوستان یک سیل بند واقع شده است که عرض دیواره های آن ۲ متر و ارتفاع آن نیز ۲٫۵ متر می باشد. این سیل بند که از سنگ های ساروج ساخته شده است مملو از گل و گلای و سیلاب است اما در صورت تعمیر و مرمت می تواند بیش از پیش به جذابیت این منطقه بیافزاید. در این منطقه امکانات رفاهی و خدماتی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو نیز وجود دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها