آرامگاه قیدار نبی کجاست؟

معرفی

قیدار نبی (قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم) از اجداد پیامبر اسلام است. وی در شهر قیدار در آرامگاه قیدار نبی که به نام خود وی منسوب است (واقع در استان زنجان) مدفون است. بقعه قیدار نبی مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه.ق است و در خدابنده، مرکزشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

معرفی نبی

او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند. در کتاب منهاج البراعه تالیف میرزا حبیب‌الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تالیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم و آدم نسبت داده‌اند. در تاریخ یعقوبی آمده‌است که اسماعیل ۱۲ پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها قیدار بوده که پس از وفات اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد. قیدار در لغت به معنی سیاه پوست است.

انتساب این بقعه به قیدار نبی با استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول (از جمله رجالی معاصر آیت الله مرعشی نجفی) مورد تأیید قرار گرفته‌است. این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد. در تاریخ ۱۳۱۹ قمری این بقعه توسط شخصی بنام امیرافشار جهانشاه خان مرمت شد.

Related image

 

 

موقعیت آرامگاه در نقشه

 

منابع

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵. بازبینی‌شده در ۱۹/۵/۲۰۱۱.
  2. صدا و سیمای زنجان
  3. وب‌سایت اختصاصی شهرستان خدابنده

 

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بهرام روشنی

چرا اسم نقاشی که اون نقاشی بقعه قیدار نبی رو کشیده ننوشتین . اون نقاشی رو ژان باپتیست ناپلئون اوژن فلاندن کشید در سفری که به همراه پاسکال کوست . خاور شناس فرانسوی به ایران داشت کشید و در کتاب سفر به ایران پاسکال کوست چاپ شد