اردکان یزد بزرگترین شهر در مرکز ایران

یکی از شهرهای بزرگ استان یزد که در واقع قلب کویر مرکزی ایران نامیده می­ شود شهر اردکان است. شهر ارکان از سه بخش اصلی مرکزی، عقدا و خرانق تشکیل می­ شود. این شهر بعد از یزد دومین شهر پرجمعیت این استان به شمار می ­آید و در ۶۴ کیلومتری شمال غربی یزد، بیشترین مساحت را در استان یزد به خود اختصاص داده است. برای آشنایی با آثار باستانی یزد کلیک کنید.

شهر اردکان یزد

این شهر دارای قدمتی ۸۰۰ ساله است و مردم شهر اردکان ایرانی الاصل و آریایی نژاد هستند و به زبان فارسی و لهجه یزدی باهمدیگر گفت و گو می­ کنند. واژه اردکان به معنی «سرزمین مقدس» است که از دو بخش ارد و کان تشکیل شده است، ارد به معنای مقدس و کان به معنای معدن می­باشد.

آب و هوای اردکان

شهر اردکان آب و هوایی خشک دارد و بزرگ­ترین مرکز پرورش در استان را به خود اختصاص می­دهد. بافت تاریخی اردکان ازسالم­ترین بافت­ های قدیمی ایران است، این بافت به دلیل قرار گرفتن در منطقه کویری، کمبود بارش برف و باران و دور بودن از مرزهای جغرافیایی و هجوم بیگانگان،آسیب کم­تری به آن وارد شده و شکل ساختمان های خشتی و گلی آن از حوادث روزگار مصون مانده است. شهر اردکان، ۶۰ قنات دارد و بزرگ­ترین و طولانی­ترین قنات آن که از فیروز آباد میبد سرچشمه می­گیرد قنات قطب آباد است.

جاذبه های دیدنی اردکان

اردکان جاذبه ­های دیدنی و بناهای تاریخی زیادی دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می­ کند. از جمله بناهای تاریخی اردکان که می­توان نام برد : مسجد جامع، کاروانسرای شاه عباس، مسجد زیر ده، بقعه­ های امام­زاده سید محمد و سید نور الدین، پارک ملی سیاه کوه، رباط خرگوشی، خانه تقدیری اردکان، کاروانسرا و برج ارجنان، کوچه ضیایی، غار شگفت انگیز یزدان، موزه مردم شناسی، آتشکده زرجوع، و مکان­های مقدس زردتشیان از جمله پیر سبز چک چک و پیر هریشت است که زردتشیان زیادی از سایر شهرها و کشورها به سوی خود می ­کشاند. شولی و کورماست از غذاهای بسیار معروف شهر اردکان است.

مسجدجامع اردکان

مسجدجامع اردکان متعلق به دوره تیموری­هاست و در حاشیه دو کوچه قرار دارد که چهار در دارد، در اصلی آن از قطعه­ های چوب پنج ضلعی ساخته شده که ان را بسیار زیبا و باارزش نموده است و دو بخش تابستانی و زمستانی از خشت و گل دارد. روی این در کلمات الله و محمد با خط کوفی نوشته شده است.

اردکان یزد بزرگترین شهر در مرکز ایران
اردکان یزد بزرگترین شهر در مرکز ایران

خانه تقدیری­ها

خانه تقدیری­ها از آثار مربوط به دوره قاجاریه است. در این خانه، اتاق­های خانه پنج در و سه در هستند و اتاق­ها دور حیاط ­اند و شیشه‌های رنگی کوچک و بزرگ و بادگیر بلندی که دارد زیبای خاصی به این خانه بخشیده است این خانه محل زندگی یکی از تاجران دوران قاجار به اسم تقدیری بوده است. خانه تقدیری به کوچه ضیایی وصل است کوچه­ ای که بیشتر ساباط­های اردکان را می­توان در آن دید.

کاروانسرا و برج ارجنان

کاروانسرا و برج ارجنان یکی دیگر از بناهای تاریخی است. ارتفاع برجی که در کاروانسرا قرا دارد ۸ متر استو ارتفاع کاروانسرا از ۳ متر شروع شده و سه اتاقک ارد. برج در سمت شمال جاده و روبه روی رباط ارجنان قرار دارد و به دستور حاجی شیخ آقابابا هرندی ساخته شده است.

غار شگفت یزدان

غار شگفت یزدان در روستای هفتهر در ۷۰ کیلومتری اردکان واقع شده  و دارای سه حوضچه می­ باشد. راه ورودی غار بسیار دشوار است.

اردکان یزد بزرگترین شهر در مرکز ایران

پیرسبزچک چک اردکان

پیرسبزچک چک اردکان یکی از معروف­ترین جاذبه­های گردشگری اردکان است و در میان کوه­های اردکان و زنجیر قرار گرفته است. جشن مهرگان هر سال در این زیارتگاه برپا می­شود و هر سال ۴ روز میزبان زردتشیان است که برای زیارت به این عبادتگاه می­آیند. به دلیل صدای قطرات آب که از صخره­ی این عبادتگاه می­چکد و به داخل یه منبه ذخیره می­ریزد نام آن به چک چک معروف شده است.

یکی دیگر از زیارتگاه­ های زردتشیان پیرسبز هریشت است. این زیارتگاه هر سال در روز ۱۸ نوروز محل جمع شدن زردتشیان و انجام مراسم­های آنهاست. این زیارتگاه در ۱۵ کیلومتری اردکان در دامنه­های کوه قرار گکرفته است. معروف شدن این زیارتگاه به دلیل این اعتقاد مردم است که باور دارند یکی از کنیزهای بانوی یزدگرد سوم در آن ناپدید شده است.

پارک ملی سیاه کوه

تنها پارک ملی استان یزد که گونه ­های جانوری و گیاهی نادر و بی نظیری را در خود قرار داده پارک ملی سیاه کوه است که در شهر اردکان قرار دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها