حال و هوای اروپا در پارک سراوان رشت

پارک سراوان رشت
پارک سراوان رشت

معرفی

یکی از زیباترین و قدیمی ترین پارک جنگلی در استان سرسبز گیلان، پارک جنگلی سراوان است. پارک جنگلی سراوان همه ساله پذیرای گردشگران و طبیعت گران از داخل و خارج کشور است. این پارک جنگلی به دلیل داشتن گونه‌های مختلف گیاهی یکی از کم نظیرترین جنگل ها در ایران و حتی جهان شناخته شده است.

در قسمت غربی جاده رشت به تهران و به فاصله ۱۷ کیلومتری از مرکز استان گیلان، پارک جنگلی سراوان رشت قرار دارد. از جاذبه های دیدنی پارک جنگلی سراوان پوشش انبوه جنگل و خانه‌های روستایی آن است که سرزدن به این جاذبه جذاب را حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم. این پارک جنگلی امکانات مناسبی برای تمام سنین و سلیقه‌ها دارد و با مناظر زیبای خود به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است.

پارک جنگلی سراوان از قدیمی‌ترین نواحی جنگلی گیلان به شمار می‌رود که مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی و ذخایر ژنتیکی متنوعی را در خود دارد. وجود رودخانه سفیدرود در نزدیکی این پارک چشم‌انداز زیبایی به آن بخشیده است و هر صبح مه صبحگاهی فضای پارک را خیال انگیز می‌کند که قدم زدن در آن حس طراوت و تازگی را به شما منتقل می‌نماید.

فاصله کوتاه این پارک تا شهر رشت که کمتر از ۲۰ کیلومتر می باشد باعث شده به راحتی بتوان از این پارک جنگلی زیبا دیدن کرد. از ویژگی های خاص این پارک طبیعی در کنار هم جمع شدن هر آنچه برای گذراندن لحظاتی خوش و لذت بخش مورد نیاز گردشگران می باشد در کنار همدیگر است. جاذبه هایی که هر کدام از آن ها می تواند به تنهایی مقصدی برای گردشگران و مسافران باشد. وجود جنگل های انبوه، آب و هوای معتدل، رودخانه های بزرگ و زیبا، آبگیر ها و برکه های دست نخورده، انواع حیوانات و پرندگان، اقامتگاه ها و تفریحگاه های فراوان در دل جنگل، موزه میراث روستایی همه و همه دست به دست به هم داده اند که هر گردشگری با هر سلیقه ای ساعاتی خوش را در این پارک جنگلی سپری کند.

این پارک دارای پوشش گیاهی بی بدیلی می باشد که به دو بخش تقسیم می گردد یکی جنگل طبیعی و دیگری دست کاشت است. بخش طبیعی پارک از پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی و همچنین گونه های توسکا و اوجا تشکیل می گردد و بخش جنگل کاری نیز بیشتر از گونه های کاج تدا، کاج سیلوستریس، سرو نقره ای و زربین تشکیل شده اند.

وجود ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ در اﯾﻦ ﻣﺤﺪوده ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮرﻧﺪ این پارک دارای دو درب ورودی، آلاچیق های و تاسیسات رفاهی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و…  و همچنین امکاناتی برای بازی پینت بال و پارک کودک است.

 پارک سراوان رشت
پارک سراوان رشت

در دل طبیعت و جنگل های این پارک طبیعی، خانه ای قدیمی که قدمت آن نزدیک به یکصد سال می رسد خود نمایی می کند. این خانه و اطراف آن اولین «موزه میراث روستایی استان گیلان» می باشد. موزه ای در دل طبیعت که سبک زندگی مردمان این دیار را در سال های گذشته به تصویر می‌کشد. همان طور که اشاره شد، از جذابیت های “پارک جنگلی سراوان” وجود گونه های متنوعی از گیاهان، حیوانات و پرندگان در آن است. به دلیل شرایط اقلیمی و رطوبت کافی و همچنین وجود دو رود پر آب در این پارک، تنوع گیاهی کم نظیری در این منطقه به چشم می خورد. وجود انواع درختان بلوط، انجیلی، ممرز، توسکا، اوجا، بید، سفید پت، بید مشک، انواع آلو و آلوچه و دیگر درختان مثمر و غیر مثمر در این جنگل باعث زیبایی دو چندان و تجمع پرندگان و حیوانات بسیاری در آن شده است. پرندگان و حیواناتی از جمله راسو، قرقاول، کبک و دارکوب، جغد و خرگوش و انواع سنجاب در این پارک بسیار به چشم می خورند.

 

مناطق دیدنی و تفریحی در پارک جنگلی سراوان:

دریاچه زیبای سراوان و قایق سواری در آن

اگر عاشق برکه و دریاچه هایی بکر و دست نخورده می باشید، پس از ورود به این پارک جنگلی حتما از دریاچه سبز رنگ این پارک دیدن کنید. دریاچه ای در میان درختان و گیاهان یکدست و سر سبز که با سوار شدن بر قایق های موجود در کنار آن می توان لحظاتی خود را به دل رود و طبیعت و آرامش بسپارید. دریاچه ای که در نگاه اول فرشی از سبزه و گیاه به نظر می آید، تمام سطح دریاچه زیبا با گیاهان و سبزه هایی پوشیده شده است.

دریاچه زیبای سراوان و قایق سواری در آن
دریاچه زیبای سراوان و قایق سواری در آن

رودخانه

وجود رودخانه و چشمه های آب شیرین در هر نقطه ای از دنیا نوید بخش زندگی و سرسبزی اطراف آن ها را می دهد. اگر از آن جمله افرادی هستید که در کنار رودخانه و صدای خروش آب جاری در دل آن آرام می گیرید، با قدم زدن در میان جنگل و لذت بردن از محیط آرام اطراف، به سمت شرق این پارک جنگلی بروید. در سمت شرقی این پارک جنگلی دو رودخانه “سفید رود” و “سیاهرود” در انتظار شما می باشد. رودخانه هایی که با گذشتن از میان این جنگل حس زندگی و زنده بودن را به شما می دهد. اطراف این روخانه های پر آب می توانید انواع گونه های گیاهی را به تماشا بنشینید.

رودخانه های زیبای سراوان
رودخانه های زیبای سراوان

جاده ای زیبا

اگر رانندگی در جاده های زیبا را به هر جاذبه دیگری در سفرتان ترجیح می دهید، حتما سری به پارک جنگلی سراوان بزنید تا با رانندگی در جاده درون پارک و گذر از میان درختانی که در هر فصل به رنگی خاص در می آیند، تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید. در هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.

جاده‌ی زیبای سراوان
جاده‌ی زیبای سراوان

پینت بال پارک سراوان

در این پارک فضایی برای انجام تفریح پینت بال تعبیه شده است و امکانات لازم برای آن وجود دارد. این مکان نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است که ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

پینت بال پارک سراوان
پینت بال پارک سراوان

موتور چهارچرخ

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز در این پارک جنگلی، موتور چهارچرخ هایی است که می توانید با استفاده از آن ها آدرنالین و هیجان را چاشنی سفرتان کنید.

Image result for ‫موتور چهار چرخ سراوان‬‎

پیک نیک و عکاسی

وجود امکانات مورد نیاز پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده تان تجربه کنید. گوشه گوشه این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربین تان را دارند و می توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را همراه خود ببرید.

عکاسی از مناظر فوق العاده سراوان
عکاسی از مناظر فوق العاده سراوان

زمان مناسب برای سفر به سراوان

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان، بهار و تابستان و پاییز است اما انبوه درختان آن در هر فصلی به شکلی تازه در می آیند:

بهار و تابستان : سرسبزی و آب و هوای خوب منطقه بسیاری را به سراوان می کشاند.

پاییز: برگ های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی جذاب تبدیل می کند.

زمستان: بارش برف و سرما و سپیدی زمستان جلوه ای تازه به این مقصد می بخشد.

Image result for ‫پارک سراوان رشت‬‎

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سراوان

رشت، کیلومتر ۱۷ قسمت غربی جاده رشت به تهران

 

معرفی منطقه توریستی سراوان

 

منابع

  • پارک جنگلی سراوان – تریپ یار
  • پارک جنگلی سراوان رشت – علاالدین
  • پارک جنگلی سراوان رشت – ایران هتل
  • ﭘﺎرک ﺟﻨﮕﻠﯽ سراوان رشت – ماکان بین
  • پارک جنگلی سراوان رشت | از قدیمی ترین جنگل های ایران – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Mostafa
امتیاز :
     

سلام محل ماست که ??خیلی جای ردیفیه فقط یکیو میخاد دستشو بگیری قدم بزنی..?