تنگه ی هلت ( هلد )، از شگفتی های لرستان

معرفی

تنگه ی هلت یک  جاذبه ی شگفت انگیز ، منحصر به فرد ، زیبا و پر رمز و راز است که یک اثر طبیعی به شمار می رود و در طول زمان پدید آمده است. جالب است بدانید جاذبه ی زیبایی که هم اکنون مشاهده می کنید نتیجه گذر میلیون سال آب رودخانه از قله یک کوه در بین سنگ های کوه است که تنواسته میان کوه را بشکافند و مسیری را برای خودش فراهم آورد.
تنگه هلت ، یکی از بکر ترین جاذبه ها ی گردشگری لرستان که در ۹۰ کیلومتری جاده ی خرم آباد پل زال قرار دارد. .این جاذبه دارای شرایط آب و هوایی خنک و دلچسب است و یک مقصد عالی برای کسانی که می خواهند سفری هیجان انگیز و متفاوت را تجربه کنند.
عکس Image result for ‫تنگه هلت کجاست‬‎ %d8%aa%d9%86%da%af%d9%87-%db%8c-%d9%87%d9%84%d8%aa-%d9%87%d9%84%d8%af-%d8%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%da%af%d9%81%d8%aa%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
تنگه هلت پلدختر

وجود چشمه ها و آب ها جاری منطقه، لایه های رسوبی و آهگی راتغییر شکل داده و بر اثر انرژی آب به مرور زمان این دره شگفت انگیز به وجود آمده است. تنها فصل بازدید از تنگه هلت، فصل تابستان است، در فصل‌های دیگر به دلیل بارندگی و افزایش عمق آب بازدید آن غیر ممکن است. طول تنگه هلت ۴ کیلومتر است که با توجه به ارتفاع آب زمان طی کردن مسیر میان این تنگه‌ها ممکن است تا چهار ساعت هم طول بکشد. برای بازدید از تنگه هلت فراموش نکنید که برخی از مسیر‌ها توسط تخته سنگ‌های عظیم جثه که میان صخره‌ها گیر افتاده بودند، بسته شده که ناچار به عبور از زیر آب و تخته سنگ خواهید شد. در سال‌های گذشته ورودی این تنگه در زیر آب قرار داشت و امکان دسترسی به این مکان ممکن نبود.

چگونگی به وجود آمدن تنگه هلت

در نزدیکی بزرگراه خرم آباد پل زال کنونی ، یک دریاچه وجود داشته که یک سد روی آن ساخته شده بود. بر اثر بارندگی های زیاد در طولانی مدت ، آب سد سرازیر شده و با آب چشمه ها و آب های جاری ترکیب و رودخانه ای را به وجود آورده. در طی  مسیر این رودخانه ، صخره های رسوبی قرار دارند و آب رودخانه با جریان پیدا کردن مسیر هلت رو به وجود آورده و در هلت محبوس شده است .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها