جاهای دیدنی نزدیک حرم

جاهای دیدنی نزدیک حرم

از جاهای دیدنی نزدیک حرم می توانیم به جاذبه های گردشگری زیر اشاره کنیم. با مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم را به شما معرفی کنیم.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری همان آرامگاه نادر شاه افشار می‌باشد که در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد. این بنا به یاد بود و بزرگداشت نادر شاه افشار در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد. باغ نادری، دو تالار در مجاورت یکدیگر دارد که یکی از تالارها موزه اسلحه و آثار تاریخی مربوط به دوران نادر شاه افشار و تالار دیگر مربوط به موزه اسلحه دوره‌های تاریخی مختلف ایران می‌باشد. آرامگاه نادر شاه بعد از حرم امام رشا (ع)، مهم‌ترین اثر گردشگری و تاریخی داخل مشهد می‌باشد.

این بنا در میان باغی با وسعت چهارده هزار و چهارصد مترمربع و ساختمان آرامگاه  به شکل خیمه و چادر عشایری ساخته شده است. تندیس نادر شاه افشار در حال سوار بر اسب به همراه سه تن دیگردر کنار مقبره ایشان است و مقبره نادر دارای سکویی دوازده پله‌ای می‌باشد. طراحی و ساخت این مجسمه بسیار زیبا و دیدنی توسط استاد ابوالحسن صدیقی انجام شده است.

جاهای دیدنی نزدیک حرم
جاهای دیدنی نزدیک حرم

باغ نادری شامل ایوان‌ها، موزه، دو تالار، اتاق آرامگاه، پایه مجسمه و دفتر امضای بازدید کنندگان است. رنگ تالار آرامگاه قرمز بوده و نشان دهنده جنگ و نبردهای نادرشاه بوده است. باغ نادری از چهار سمت خود به چهار خیابان اصلی وصل می‌شود  و دورمقبره نادر دیوارهایی با سنگ گرانیت و با تلفیق نرده‌های آهنی به نقش تبرزین کشیده شده است. همچنین در گوشه شمالی باغ نادری، آرامگاه یکی از نظامیان دوره قاجاریه، محمد تقی خان پسیان قرار دارد او اولین کسی بود که دوره اموزش خلبانی را گذراند و طراحی سنگ آرامگاه او نیز توسط هوشنگ سیحون انجام شده است.

بازار رضا از دیدنی های مشهد در نزدیک حرم

یکی از دیدنی‌های مشهد در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) است که  هر روزه تعدادی زیادی از مسافران و زائران برای خرید از این بازار دیدن می‌کنند. از لحاظ موقعیت مکانی این بازار در ضلع شرقی خیابان امام رضا(ع) در حد فاصل بین میدان بیت المقدس (فکه آب) و میدان شهریور قرار گرفته است. ساخت این بازار به سال ۱۳۵۴ باز می‌گردد که مغازه‌های اطراف حرم جهت توسعه دادن حرم تخریب شد و مغازه‌ داران اطراف حرم به این بازار نقل مکان و فعالیت و حرفه خود را در انجا آغاز نمودند.بنابراین قدمت ان بیش از ۴۰ سال است.

این بازار از دو طبقه مجزا و دو دالان یا راهرو طویل  به اندازه یک کیلومترساخته شده است. واحدهای تجاری زیادی در این بازار نزدیک به ۱۷۱۱ واحد تجاری وجود دارد. طبقه اول بازار فروشگاه‎‌ها و مغازه‌ها با کالاهای زیادی همچون وسایل تزیینی، زرشک و زعفران، جانماز، عطر، تسبیح، نبات، انواع ادویه‌ها، زیور آلات زنانه و مردانه، انگشترهای متنوع و متعدد فیروزه، نقره، عقیق و لباس است. طبقه دوم بازار رضا مربوط به کارگاه‌های ساخت صنایع دستی، طلاسازی، فیروزه تراشی و گلدوزی است.  تنوع در این بازار بسیار زیاد است و اکثر زائران و مسافران سوغاتی‌های خود را از این بازار تهیه می‌نمایند.

آرامگاه شیخ بهایی

مقبره بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی در مشهد  و داخل حرم امام رضا (ع)، بین صحن امام و آزادی قرار دارد. آرامگاه شیخ بهایی قبل از مرگش محل تدریس او بوده  و مساحت آن حدود صد و دو متر است که با کتیبه‌های خوشنویسی شده زیبا و آینه‌کاری‌ها منحصر به فرد تزیین شده است. که سال تولد و سال مرگ شیخ بهایی بر روی انکتیبه‌ها نوشته شده است.

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

جاهای دیدنی نزدیک حرم
جاهای دیدنی نزدیک حرم

این مدرسه به فرمان شاه سلیمان صفوی در سال ۱۴۰۵ هجری شمسی توسط عباسقلی خان بیگلربیگی ساخته شده است. این بنا در نزدکی حرم در ابتدای خیابان صفوی قرار دارد و درحال حاضر به عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنای مدرسه به صورت دو طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان و حجره است. معماری به کار رفته در این مدرسه برگزفته از معماری دوره صفویه است.و روی ایوان‌ها و حجره‌ها و رواق‌های آن تزییناتی مانند کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری دارد.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد معروف و زیبایی است که در جنوب حرم رضوی واقع شده است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدیدترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود. معماری و کاشی‌کاری‌های این مسجد زبانزد است و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با اینکه در شهر مشهد بناهای تاریخی بسیاری وجود دارند و هر کدام برگرفته از یک گذشته غنی و طول و دراز هستند، مسجد گوهر شاد از همه بیشتر به حرم نزدیک تر است و این یعنی شما میتوانید بدون هیچ زحمتی به این دروازه تاریخی قدم بردارید.جاهای دیدنی نزدیک حرم

پارک وکیل آباد مشهد

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید بعد از دیدار از مکان های دیدنی مشهد انجام دهید، این است که به طبیعت پناه ببرید و وقت خود را در میان چمنزار ها سبز و زیبای پارک ها به بهترین نحو بگذرانید. پس اجازه دهید همین جا به شما بگوییم که حتما به پارک وکیل آباد مشهد سر بزنید. این پارک از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد است که در جنوب غربی این شهر و انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. این پارک جنگلی که در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل‌آباد شناخته میشده، در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، حسین آقای ملک، به‌صورت رسمی وقف استفاده عموم و به شهرداری مشهد واگذار شد.  باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد است که در جوار پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها