معرفی غار یخ مراد گچسر

یکی از جاذبه های طبیعی و اعجاب انگیز که چشم هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند، غار یخ مراد در استان البرز است. غار یخ مراد با داشتن آبشار یخی و برکه های یخی سالانه گردشگران و طبیعت گردانان زیادی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور را به سوی خود مجذوب می‌کند. غارها که معمولا با حل شدن سنگ در آب یا ذوب شدن برف‌ها به وجود می‌آیند، اسرار و زیبایی‌های زیادی در خود جای داده‌اند و در آن‌ها با دنیایی متفاوت و چهره کاملا جدیدی از این کره خاکی مواجه می‌شویم که در هیچ جای دیگری شاهد آن نیستیم.

غارها معمولا دارای ستون‌های قندیل مانند آهکی بسیار زیبا در سقف یا کف (استالاکتیت و استالاگمیت) هستند؛ اما در غار یخ مراد در استان البرز، این قندیل‌های زیبا از یخ تشکیل شده است و انعکاس نور در آن‌ها مناظر حیرت‌انگیزی خلق می‌کند. غار یخمراد در کهنه ده مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قندیل‌های غار یخ مراد گچسر
قندیل‌های غار یخ مراد گچسر

این غار در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز می‌باشد. دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار مواجه می‌شوید. ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

این غار در تمام فصول سال سرد و یخ‌‌زده است و به گفته کارشناسان علت این سرما که غار یخ مراد را از دیگر غارهای کشور متمایز کرده، وجود حفره‌هایی است که مانند هواکش عمل کرده و به طور مرتب موجب جریان باد سرد در درون غار می‌شود. هرساله تعداد زیادی از غار نوردان حرفه ای برای رسیدن به انتهای غار و کشف رمز و راز های پنهان درون آن، به این منطقه سفر می کنند.  این غار، پر است از چاه ها و چاله های عمیق که عمق خیلی از آن ها مشخص نشده است. فرود آمدن از این چاه ها نیاز به تجهیزات حرفه ای غار نوردی دارد و افراد غیر حرفه ای از عهده آن بر نمی آیند.

قندیل‌های غار یخ مراد گچسر
قندیل‌های غار یخ مراد گچسر

به گفته اهالی روستای کهنه ده، در گذشته بیماران با خوردن یخ غار که بطور دائمی و در حوض انتهای غار قرار دارد و در هیچ فصل از سال ذوب نمی‌شود، بهبود یافته و به این دلیل به غار یخ مراد شهرت یافته است. در سفر به غار یخ مراد گچسر شاید با دخیل‌های مواجه شوید که تعجبتان را برانگیزد اما واقعیت اینجاست که بومیان منطقه بر این باور بوده‌اند که یخ‌های کف غار برای درمان ناباروری زنان مفید بوده است و منشأ این دخیل‌ها محسوب می‌شود.

از غارنوردان خبره کشورمان ” علی جوانشاد” نقل‌شده است که: غار یخ مراد جاده چالوس در حدود ۵۰ هزار سال پیش در زیردریا شکل‌گرفته است که وجود یک فسیل از گونه نرم‌تنان گویای این مدعاست. این غار که پر از پیچ و خم است و در ایران بی‌نظیر است، سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده وجود دارد. تالار اول تالاری است که قندیل‌ها در آن خودنمایی می‌کنند. این غار که در ایران بی‌نظیر است، سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده وجود دارد.

قندیل‌های غار یخ مراد گچسر
قندیل‌های غار یخ مراد گچسر

تالار دوم با ابعاد ۲۰ در ۲۵ متر و ارتفاع ۱۰ متر، دو برابر تالار اول است و در ادامه مسیر اصلی غار واقع شده است. این تالار دو دهلیز دارد که طول یکی از آن‌ها شش متر است و به چاهی به عمق هفت متر می‌رسد و دیگری با طول ۱۰ متر به چاهی به ارتفاع ۸ متر می‌رسد. وسعت تالار سوم کمی بیشتر از تالار دوم است؛ اما نسبت به آن بسیار مرتفع‌تر است و مرتفع‌ترین سقف غار در این تالار وجود دارد و غارسنگ‌های زیبای اطراف آن، جلب‌توجه می‌کنند.

در انتهای تالار سوم دو دخمه در کنار هم دیده می‌شود که ارتفاع سقف هر یک از آن‌ها ۱٫۵ تا ۳ متر است و در دخمه اول که همیشه پوشیده از یخ است، برکه یخ‌زده اصلی و آبشار یخی دیده می‌شود. در دخمه دوم نیز برکه یخی دیگری وجود دارد. سطح هر دو برکه ۶۰ متر پایین‌تر از دهانه غار است.

قندیل‌های غار یخ مراد گچسر
قندیل‌های غار یخ مراد گچسر

دیدنی ها و خوشگذرانی:

قندیل های یخی

غار یخ مراد دارای هواکش ها و روزنه های زیادی است که موجب گردش هوا در آن می شود و شرایط مناسب برای شکل‌گیری قندیل ها و انجماد آب‌های سطحی را فراهم می کند. در نتیجه توده‌های بزرگ و مخازن یخی در جای جای غار مشاهده می گردند و به صورت استالاگمیت (چکنده) و استالاگتیت ( چکیده) بر دیواره ها، سقف و کف آن نمایان می شوند. انعکاس نور و سطوح صیقلی این پدیده ها منظره ای تماشایی را در دل غار به وجود می آورد.

غار یخ مراد گچسر
غار یخ مراد گچسر

تشکیل چکیده ها و چکنده های یخی از ابتدای آذر ماه آغاز می گردد و با ادامه یافتن فصل سرما، وقوع بارندگی ها و نفوذ آب​های فرورو (جذب شونده)، این فرآیند ادامه می یابد. زیبایی و تعداد این عناصر در فروردین ماه به اوج خود می​رسد و با شروع فصل گرما، شروع به ذوب شدن می کنند به صورتی که در روزهای نخستین خرداد ماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می ماند.

غارسنگ های نخودی و گل کلمی

غارسنگ به تمام سنگ هایی اطلاق می شود که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب به وجود می آیند. این پدیده زیبایی خاصی را به غار یخ مراد بخشیده  و به شکل نخود و گل کلم در جای جای آن شکل گرفته است.

غار یخ مراد گچسر
غار یخ مراد گچسر

پیاده روی در غار

ورود به این غار تجربه ی بسیار هیجان انگیزی به شمار می رود، چرا که شما را به گشت و گذار در دنیایی متفاوت دعوت می کند. عبور از میان قندیل های یخی و خنکای هوای درون غار حس خوشایندی را برایتان به وجود می آورد و خاطره ای ماندگار را برایتان می سازد.

غار یخ مراد گچسر
غار یخ مراد گچسر

زمان مناسب برای سفر به غار یخ مراد گچسر 

مناسب‌ترین زمان برای دیدار از این غار در اسفند و فروردین ماه، بخصوص در فصل بهار است زیرا در این فصل آب‌های ناشی از بارندگی قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شود و همچنین در محوطه بیرون غار منظره گیاهان معطر کوهستانی برای هر بازدید کننده، تماشایی و فرح انگیز می‌باشد.

مسیر غار یخ مراد گچسر
مسیر غار یخ مراد گچسر

مسیر دسترسی

برای رسیدن به غار یخ مراد باید جاده چالوس را پیش بگیرید در کیلومتر ۶۰ جاده پس از روستای نسا در سمت چپ جاده پلی وجود دارد که به جاده‌ای خاکی می‌رسد. پس از طی ۱۲ کیلومتر در این جاده به یک دو راهی می‌رسید. سمت چپ به طرف روستای آزادبر و سمت راست به طرف دهانه غار می‌رسد. با یک ساعت پیاده روی از این دوراهی و عبور از روی پلی سیمانی که بر روی رودخانه آزادبر احداث شده است می‌توان به مدخل غار رسید.

 

ویدئوی معرفی غار یخ مراد گچسر

 

 

 

منابع

  • یخ مراد، غاری که یخ در آن شگفتی‌ساز شده است – کجارو
  • غار یخ‌مراد – ویکی پدیا
  • تماشای قندیل های یخی در غار یخ مراد گچسر – ایریب نیوز
  • آشنایی با غار یخ مراد – البرز – همشهری
  • غار یخ مراد گچسر چالوس – ایران هتل
  • غار یخ مراد گچسر | تماشای قندیل های یخی در نزدیکی تهران – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها