روستای شیلاندر زنجان، ماسوله ی گمشده

معرفی

شیلاندر روستایی بکر در شمال غربی استان زنجان  است که در ۶۴ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد، این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان است. نام این روستا در اصل چیلاندر بوده که در نگارش به اشتباه شیلاندر نگاشته شده است. از جاذبه های گردشگری و دیدنی این روستا می توان به خانه های پلکانی روستا, آبشار های زیبا و رودخانه های این روستا اشاره نمود وجود کوههای مرتفع, دره های نسبتا عمیق و طبیعت دست نخورده و بکر به جذابیت این روستای زیبا افزوده است. درست است که هر فصل زیبایی خاصی دارد ولی اردیبهشت و زمستان این روستا فضای متفاوتی ایجاد میکند در این روستا از سال ۹۸ و ماه اردیبهشت جشنواره طبیعت گردی (جشنواره شیلاندر- چیلاندر) برای اولین بار اجرا خواهد شد.

اسامی نقاط دیدنی و معروف روستا: چپ چپ لر سجاد، شارشاری دیوه زمین، شارشار هوندوخانا، شیره جال کاسالی، چای بویوک، چای پیر آقاجی

 

طبیعت سر سبز و کوهستانی با آب های همیشه در جریان ، هوای شیلاندر را مطبوع کرده است . این روستا به دلیل آب و هوایی خنک و دلپذیر یک منطقه ییلاقی به حساب می آید . اهالی روستا که شهر نشین شده اند ، برای گذران اوقات فراغت و استراحت در فضایی دور از شهر و جمع آوری محصولات باغات خود به شیلاندر می روند. از محصولات این روستا می توان به توت ، گردو ، گیلاس و سیب اشاره نمود .

جمعیت

این روستا در دهستان تهم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.

 

 

 

 

موقعیت روستا بر روی نقشه

 

 

منابع

  1. کمیته تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور
  2. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. بازبینی‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها