مناطق بکر کردستان

در هر استان‌ ایران، طبیعتی منحصر به فرد را می‌توان دید و تمام استان‌ها از زیبایی‌هایی برخوردارند. با این حال زمانی که سخن از سفر به طبیعت بکر و خوش آب و هوا به میان می‌آید، کردستان بهترین گزینه است.

مناطق بکر کردستان

این استان مهم‌ترین مقصد گردشگری طبیعی غربی کشور است. استانی سرسبز با آب و هوای معتدل در بهار و تابستان، دارای طبیعتی دست نخورده، متنوع و بکر و چشم‌اندازهای زیبا. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگ و آیین و رسوم زیبا و مردمان مهمان‌پذیر و خوش مشرب کردستان، سالانه گردشگران داخلی و توریست‌های کشورهای دیگر را به این استان جذب می‌کنند. چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز جنگلی و کوهستانی کردستان، برای سفرهای تفریحی و نیز برای عکاسی محل مناسبی محسوب می‌شود. در این‌جا تعدادی از مناطق بکر کردستان را برمی‌شمریم.

  • اورامان کردستان

اورمان به معنی جنگل می‌باشد. چون این منطقه سرسبزترین و جنگلی‌ترین منطقه‌ی کردستان است، به آن اورامان یا هورامان گفته می‌شود. این‌جا انسان در برابر ابهت و عظمت طبیعت به زانو در می‌آید: آب و هوای معتدل کوهستانی، چشمه‌های آب، کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های پر پیچ و خم و رنگارنگ. در این منطقه، گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع و متععدی مشاهده می‌شود که یکی از متمایزترین آن‌ها سنجاب ایرانی است.

مناطق بکر کردستان
مناطق بکر کردستان
  • مناطق حاشیه‌ای دریاچه‌ی زریوار

این‌جا یک دریاچه‌ی معمولی نیست! این دریاچه را اسرارآمیز می‌دانند. چرا که منبع خاصی برای آب آن وجود ندارد و از طریق بارش باران و چشمه‌ها به وجود آمده است. با این حال، دریاچه‌ی زریوار جای بکر و ناشناخته‌ای نیست. دریاچه‌ای که فقط ۲ کیلومتر با شهر مریوان فاصله دارد. اما کافی است با پای پیاده از دریاچه فاصله بگیرید، می‌توانید در میان درختان روی دامنه‌ی کوه به تفرج و گردش بپردازید و از آرامش شگفت‌انگیز کوهستان، با منظره‌ی دریاچه لذت ببرید.مناطق بکر کردستان مناطق بکر کردستان

  • روستای پلکانی پالنگان

این روستا در نزدیکی اورامان‌تخت واقع شده و ‌خانه های سنگی پلکانی دارد. آبشارها و چشمه‌های زیبایی که در اطراف این روستا هستند و رودخانه‌ی تنگیور که در آن جریان دارد، طبیعت این روستا را ستودنی کرده است. در این‌جا، با وجود مردمی مهمان‌نواز می‌توانید شبی را در خانه‌های پلکانی مهمان شوید.روستای پالنگانروستای پالنگان

  • غار کرفتو

در ۷۶ کیلومتری شهر سقز، در میان یک رشته کوه آهکی یکی از شاهکارهای معماری صخره ای قرار دارد که از حدود ۷۰۰۰ سال پیش، در دوره های مختلف محل زندگی انسان بوده است. آثاری از وجود پناهگاه ها، دخمه ها و حفره ها نیز در کنار غار، سکونتگاه بودن آن را تایید می کنند و ساختار متفاوت آن، بسیاری را به این مکان می کشاند تا با پیمودن ۲۲۰ پله خودشان را به درون غار برسانند.

مناطق بکر کردستان
مناطق بکر کردستان

این جاذبه ی منحصر به فرد را با عنوان غار کرفتو می شناسند که نامش به معنای غار خورشید است چرا که در زبان محلی کرف به معنای غار و تو به معنای خورشید به کار می رود.

این غار بزرگترین غار دست کن و طولانی ترین غار تاریخی ایران می باشد که دو بخش طبیعی و دست کن را در خود جای داده و به صورت آپارتمانی ۴ طبقه برای سکونت انسان ساخته شده است.

مناطق بکر کردستان
مناطق بکر کردستان

غار کرفتو نمونه ای کم نظیر از معماری دست کَن می باشد که برای روزگارانی طولانی سکونتگاه انسان بوده است. این غار به حدی وسیع است که هنوز هیچ کس نتوانسته تمام قسمت های آن را ببیند. ایجاد مسیر مناسب برای بازدید از غار موجب شده تا کرفتو یکی از مقاصد شاخص گردشگری در کردستان تبدیل شود.

  • روستای ژیوار کردستان

روستای ژیوار در میان دره است و این موقعیت خاص باعث شده که سال ها پیش ساخت پلکانی خانه ها را برایش انتخاب کنند. معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلکانی و ساختمان هایش سنتی است. یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است که در ارتفاع پایین تر قرار گرفته است. اما وسعت آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده اند.روستای ژیوار کردستان

روستای ژیوار به علت قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی زمستان هایی سرد و سخت را پشت سر می گذارد. اغلب گردشگران ترجیح می دهند در بهار دل پذیر و فصل شکفتن طبیعت به آن سفر کنند ، برخی دیگر تابستان را انتخاب می کنند تا چند روزی به دور از گرمای شهرها سپری کنند. البته کوهنوردان زیادی پاییز و زمستان به این روستا و ارتفاعات اطراف آن می روند. این روستا در رتبه بندی میزان پاک بودن آب و هوای شهرها و روستاهای کشور رتبه سوم را کسب کرده است. احتمالا یکی از دلایل اصلی آن صعب العبور بودن منطقه و تردد دشوار خودروها است که موجب بکر ماندن ژیوار شده است.

باغ های ژیوار

روستای ژیوار کردستان

باغ های وسیع انجیر، انگور و انار در این روستا قرار دارند. از اصلی ترین محصولات ژیوار انار است و اکثر مردم آن با فروش محصولات درخت هایشان به ویژه انار زندگی خود را می گذرانند.در میان روستا دره دربند واقع شده که قدیمی ترین محله به حساب می آید. لباس های رنگارنگ مردم محلی از دیگر جذابیت های آن است. لباس مردم این روستا کردی است که مانند سایر شهرهای ایران تا پیش از ورود پارچه های خارجی توسط خودشان تهیه می شد.

غار کونا شم شم، رود سیروان، آبشار گویله از سایر دیدنی‌‌های بکر کردستان هستند.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها