خانه‌های تاریخی تبریز

تبریز یک شهر تاریخی است که در ان خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد و اکثرا این خانه‌ها مربوط به دوران قاجار می‌باشد. بهترین خانه‌های تاریخی تبریز عبارت‌اند از:

خانه‌های تاریخی تبریز

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه: در بافت قدیمی شهر تبریز جایی در غرب بازار معروف این شهر در روبروی مسجد جامع، خانه ای تاریخی خودنمایی می کند. خانه ای که در نگاه اول سبک معماری قاجاری اش نظرتان را جلب می کند و به شما می گوید که با خانه ای تاریخی طرف هستید. این خانه بیش از ۱۰۰ سال پیش در حوالی انقلاب مشروطه، فعال ترین روزهای خود را می گذراند چون محلی برای دور هم جمع شدن های بزرگان مشروطه بود. آن ها به اینجا می آمدند و تصمیم های تاریخ سازی را برای ایران می گرفتند برای همین هم هست که به آن خانه مشروطه می گویند. حیف است به تبریز بروید و این خانه، معماری جذاب و آثار تاریخی اش را از نزدیک نبینید.

خانه‌های تاریخی تبریز
خانه‌های تاریخی تبریز

این خانه مربوط به یکی از طرفداران مشروطه است و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز است بطوریکه معماری به کار رفته در ان متعلق به دوره قاجاریه است و با شیشه‌های رنگی و گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری ها تزیین شده است. در مرکز  این خانه حوضی بسیار بزرگ قرار گرفته است و یک باغ در آن قرار دارد که پر از درخت و گل‌های رنگارنگ است.

اکنون این خانه به موزه‌ای به همین نام مبدل شده و مجسمه‌های افراد معروف مشروطه در ان نمایان است.

خانه صرافلار تبریز

خانه صرافلار: این خانه با عنوان موزه‌ سفال هم شناخته می‌شود و معماری ان با توجه به گچبری‌های زیبای آن متعلق به دوره قاجار است. در این باغ هم گل‌ها و هم باغ وجود دارد و وسط باغ هم حوض وجود دارد که ترکیب این رنگ سبز و آبی بسیار جلوه زیبایی به این خانه داده است و هم اکنون متعلق به میراث فرهنگی می‌باشد. اکنون در این خانه عده‌ای از هنرمندان به کار سفالگری می‌پردازند.

خانه‌های تاریخی تبریز
خانه‌های تاریخی تبریز

خانه امیر نظام گروسی تبریز

خانه امیر نظام گروسی: این خانه هم متعلق به دوره قاجار است و این بنا ایوانی دارد که شانزده ستون دارد و این ستون‌ها با گچبری‌های زیبا تزیین شده‌اند. و شیشه‌های پنجره‌های این خانه رنگی است و باعث جذابیت این ساختمان شده است.

خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدرزاده: این خانه در محله قدیمی شهر تبریز قرار دارد که به نام محله مقصودیه معروف است. این بنا به صورت دو طبقه است و دو حیاط دارد و پنجره‌های این خانه چوبی‌اند که به وسیله کنده‌کاری‌های زیبا تزیین شده‌اند.

خانه‌های تاریخی تبریز
خانه‌های تاریخی تبریز

خانه شربت اوغلی تبریز

خانه شربت اوغلی: بنای این خانه دو طبقه است و سبک معماری ان مربوط به قاجاریان است این خانه هشت در ورودی دارد و اتاق‌های ان به صورت تو در تو است این خانه مربوط به یکی از تاجران فرش در دوره قاجاریان است.

خانه شربت اوغلی مربوط به نیمه دوم حکومت قاجار است و در اوایل پهلوی اتاق هایی در دو طبقه به ضلع شمالی حیاط باغچه اضافه شده است. این ساختمان دو طبقه اندرونی و بیرونی دارد. ورودی بیرونی از سردر محتشم و گچبری زیبایی وارد هشتی شده و از آن با دالان طویلی به حیاط باغچه بیرون هدایت میشود. ستون های رفیع نمای ساختمان با سرستونهای گچبری شده نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند. ورودی به ساختمان اصلی از طبقه همکف است که از طریق یک راه پله مرکزی به سرسرا وارد شده و از این طریق دسترسی به همه اتاق های طبقه فوقانی میسر است. این ساختمان برای استفاده مسکونی ساخته شده ولی درسال ۱۳۶۹ برای شهرداری تبریز خریداری و بعد از مرمت توسط میراث فرهنگی تبدیل به فرهنگسرای تبریز شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها