جاذبه‌های تاریخی بجنورد

جاذبه‌های تاریخی بجنورد

استان خراسان شمالی در شمال شرقی ایران قرار گرفته که مرکز آن شهربجنورد است و نحوه بیان و تلفظ این شهر به زبان محلی مردم این شهر به صورت ( بُژنُرد) است. استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان همسایه است و همچنین قومیت‌های زیادی در این استان وجود دارد که شامل ترک، کرد، تات، ترکمن و فارس می‌باشد. بیشتر افرادی که می‌خواهند به شمال بروند از این شهر زیبا عبور می‌کنند. جاذبه‌های تاریخی بجنورد و آثار و بناهای تاریخی زیادی در این شهر وجود دارند که عبارت‌اند از:

حسینیه جاجرمی‌ها

این حسینیه مربوط به آثار دوران قاجار است، بر اساس اسناد و مدارک و کتیبه‌های موجود این حسینیه توسط استاد غلامرضا بنا یزدی احداث شده است. معماری به کار رفته در این بنا از معماری سنتی یعنی معماری درونگرا نشأت می‌گیرد به طوریکه همه درب و پنجره‌ها و نورگیرهای حسینیه به سمت حیاط باز می‌شوند. این بنا دو طبقه است و وسعت آن تقریبا ۶۰۰ متر مربع است و طرح اصلی بنای حسینیه به شکل مربع است. حسینیه جاجرمی‌ها به وسیله گچ‌بری‌های زیبا، مقرنس‌کاری و آجرکاری تزیین شده است این بنا دو ضلع شرقی و غربی دارد و گچبری بسیار ماندنی و زییایی در ضلع شرقی به صورت آفریز تزیینی با کتیبه که به صورت خط نستعلیق کار شده وجود دارد که محتوای آن، ترکیب‌بند ِمشهور ِمحتشم کاشانی ( باز این چه شورش است که در خلق عالم است) می‌باشد.

جاذبه‌های تاریخی بجنورد
جاذبه‌های تاریخی بجنورد

کوشک باغ علی آباد

فاصله این روستا با شهر بجنورد سه کیلومتر است و در قسمت شمال شرقی بجنورد قرار گرفته است. یک باغ بسیار بزرگ در روستای علی آباد وجود دارد که دارای درختانی با قدمت طولانی و کهنسال است. در این باغ بنای تاریخی باعنوان کوشک علی آباد وجود دارد که به دوران حکومت شادلوها بازمی‌گردد. این کوشک چهار وردی اصلی در چهار جهت دارد. این بنا یک حوض در وسط طبقه همکف و دو اتاق مسکونی در جهت شرق و غرب دارد. سقف حوضخانه به شکل گنبدی است این باغ قدمت طولانی دارد به طوری که در برخی از سفرنامه‌های ایرانی مانند ناصر الدین شاه و سفرنامه خارجی مانند چارلزمک گریگور به این باغ اشاره شده است. این کوشک جایگاه تفریح و شکارسردار مفخم، حاکم بجنورد بوده است.

پیشنهاد مطالعه: در بجنورد کجا بریم؟

امام زاده سلطان سید عباس

این امام زاده در قسمت جنوبی شهرو در دامنه تپه‌های ماهور قرار گرفته و مقبره سلطان سید عباس که یکی از فرزندان امام موسی کاظم است  که از مدینه به خراسان آمده و در قرن دوم هجری به شهادت رسیده است. این امام زاده به صورت مربع است که در هر ضلع آن یک ورودی وجود دارد. این امام زاده دارای دو ایوان و دو شبستان است  و دو برج در گوشه ایوان شرقی قرار گرفته است. گنبد این بنا با کاشی‌های به رنگ فیروزه است که کلمه لا اله الا الله  بار رنگ لاجوردی در وسط گنبد تزیین شده است. این امامزاده با نام معصوم زاده مشهورشده است و علت نام گذاری آن به معصوم زاده بخاطر این است شهدای شهر در این منطقه دفن می‌شوند. این بنای تاریخی در زمان حمله مغولان تخریب شد اما در دوران قاجاریه به دستورفتحعلی شاه تعمیر و مرمت شد.

عمارت آیینه خانه مفخم

جاذبه‌های تاریخی بجنورد
جاذبه‌های تاریخی بجنورد

یکی دیگر از دیدنی های بجنورد عمارت آیینه خانه مفخم است. قدمت این بنای تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد و قرارهای مهم  با مقامات قاجار دراین مکان انجام می‌گرفته است. این بنا به دستور یار محمد خان سهام الدوله بجنوردی ساخته شده  و معماری آن متعلق به ممتحن الملک شقاقی است. این بنا با طرح‌هایی زیادی همچون نقش چهل چراغ، نقوش استیلیزه گیاهی هندسی و مقرنس، نقوش انسانی و حیوانی تزیین شده است این ساختمان دو طبقه است و چهار مناره در سردروردی ساختمان وجود دارد که کلمه محمد در دو تا از مناره‌های آن کاشی‌کاری شده است.

بنای آرامگاهی بش­قارداش

بنای آرامگاهی بش­قارداش از آثار برجستۀ دورۀ قاجاری در شهرستان بجنورد است که طرح کلی پلان آن از یک گنبدخانه در وسط و دو اتاق کوچک­تر در طرفین تشکیل شده که ورودی آنها در ضلع غربی است. در جلوی هر ورودی ایوانی با قوس جناقی وجود دارد که در طرفین آن مناره­ای ساخته ­اند. سراسر نمای غربی بنا، روی ستون­ها و نیز گنبد با کاشی­های فیروزه­ای و هفت رنگ تزئین شده است. این بنا آرامگاه سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان در دوره قاجار است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها