روستای کندلوس

روستای کندلوس، نگین البرز شمالی، نوشهر ، مازندران

یکی از جاذبه های دیدنی در شمال کشور عزیزمان که با طبیعت زیبا و هوای مطبوع و دلپذیرش میزبان هرساله‌ی گردشگران و طبیعت گردانان بسیاری می‌باشد، روستای زیبای کندلوس است. اگر قصد سفر دارید و از دغدغه های این زندگی ماشینی خسته شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این روستای زیبا سری بزنید.

روستای کندلوس با چهارهزار سال تاریخ، در دل کوهستانهای البرز در استان مازندران واقع شده است. روستای کندلوس، به حق یکی از زیباترین و پاکیزه ترین روستاهای ایران محسوب میشود که همچون نگینی در دل طبیعت زیبای البرز شمالی، میدرخشد.

عکس این روستا در دهستان زانوس رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال1395، جمعیت ان1092 نفر (376خانوار) بوده‌است. Tarikhema.org
این روستا در دهستان زانوس رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت ان۱۰۹۲ نفر (۳۷۶خانوار) بوده‌است.

روستای کندلوس در امتداد دره زانوس، و منطقه سرسبز و زیبای کجور، یکی از اولین و کهن ترین سکونت گاه های انسان در استان مازندران قرار دارد. روستای کندلوس از توابع بخش کجور ، در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد . ( نوشهر ، شهری ساحلی در کنار دریای خزر است ) . روستای کندلوس در محدوده ای کوهستانی و در یکی از دره های زیبای رشته کوه های البراز استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر است.

روستای کندلوس حالا دیگر بیش از ۳ هزار نفر جمعیت دارد و مردم این روستا به خوبی قدر مکانی که در آن زندگی می‌کنند را می‌دانند. برخلاف بسیاری از مکان‌ها و مناظر طبیعی شمال کشور که اکنون با معضل بزرگ زباله رو‌به‌روست در هر گوشه و کنار روستای کندلوس سطل‌های زباله‌ای قرار گرفته و دیگر کمتر کسی به دنبال آلوده کردن این روستا است. اهالی این مکان حساسیت زیادی روی گردشگران دارند و کثیف کردن محل زندگیشان را نمی‌پذرند. پس باید بدانید  که در سفر به کندلوس به این نکته توجه داشته باشید.

کندلوس، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران.
کندلوس، روستایی است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران.

در هنگام ورود به این روستا کوچه پس کوچه‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های چوبی و دیواره‌هایی از جنس سنگ و کاه‌گل نظرتان را به خود جلب خواهد کرد. سقف خانه‌های کندلوس از جنس سفالی بوده و برای جلوگیری از نفوذ آب برف و باران بصورت لت کوبی ساخته شده‌اند. البته در کندلوس خانه‌های ویلایی جدیدی نیز وجود دارند که نمای مدرن و شیکی داشته و به نوعی نمای ظاهری روستا را متحول کرده‌اند. مردم روستا شغل‌های گوناگونی دارند به عنوان مثال برخی از آنها بطور تخصصی به کار کشت و پرورش گیاهان دارویی مشغول هستند و برخی دیگر نیز شغل‌هایی همچون دامپروری، کشاورزی، باغداری و ساخت صنایع دستی دارند.

روستای کندلوس در نوشهر بهترین مکانی است که در آن می‌توانید تفریحات گروهی را تجربه کنید و درواقع اینجا همان‌جایی خواهد بود که به ایده آل‌های ذهنتان در زیر سایه آلاچیق‌های متعدد اش پاسخ می‌دهد. بعید است که هوای روح‌نواز روستای کندلوس در نوشهر اجازه دهد تا ثانیه‌های بودنتان را در این منطقه به نشستن بگذرانید، طبیعت روستای کندلوس در نوشهر به قدری زیباست که ناخودآگاه شما را به قدم زدن در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های سنگفرشی که دارد فرامی‌خواند تا در کنار سایر زیبایی‌ها به نظاره دشت‌های کوهستانی آن بنشینید.

طبیعت زیبای روستای کندلوس
طبیعت زیبای روستای کندلوس

دیدنی ها در روستای کندلوس:

موزه مردم شناسی کندلوس و گیاهان دارویی

روستای کندلوس دارای موقعیت ایده‌آلی برای رشد انواع گل‌ها و گیاهان دارویی است و سال‌هاست که بسیاری از مردم این روستا از طریق تولید این گیاهان دارویی امرار معاش می‌کنند. اما در این میان جالب است بدانید که از سال ۱۳۶۵ یک موزه تحت عنوان موزه گیاهان دارویی در کندلوس ساخته شده که بیش از ۲۵۰ گونه گیاه مهم در آن کشت شده و از آنها نگهداری می‌شود. همچنین باید گفت که در این موزه علاوه بر کشت و نگهداری از این گونه گیاهان ارزشمند عملیات‌های تولید، بسته‌بندی و صادرات نیز انجام می‌گیرد و اگر به دنبال گیاه دارویی خاصی می‌گردید، بد نیست که بازدیدی از این موزه داشته باشید. لازم به ذکر است موزه گیاهان دارویی کندلوس در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار ساخته شده و نخستین موزه گیاهان دارویی در کشور به‌شمار می‌آید.

عکس بخشی از موزه کندلوس Tarikhema.org
بخشی از موزه کندلوس

اما روستای کندلوس به دلیل دیگری در سراسر دنیا شناخته شده است و آن هم داشتن اولین موزه روستایی جهان می‌باشد. این موزه در داخل یک ساختمان دو طبقه قرار دارد و هدف اصلی از ساخت آن معرفی فرهنگ و تمدن روستای کندلوس بوده است. موسس این موزه دکتر علی اصغر جهانگیری می‌باشد که از دوران کودکی شروع به جمع‌آوری آثار و اشیای ارزشمند تاریخی کرده است.  دکتر جهانگیری بسیاری از این آثار را در همان کودکی خود پیدا کرده و یا اینکه آنها را در قبال پرداخت پول و حتی قند، چای و سیگار از مردم قدیمی خریده است. برخی از آثاری که در این موزه به چشم می‌خورند در حدود ۴۰۰۰ هزار قدمت دارند و اطلاعات کاملی در مورد آنها به نمایش گذاشته شده است. موزه مردم شناسی کندلوس چندین بخش را در خود جای داده که از جمله آنها می‌توان به بخش زیورآلات، اسناد تاریخی، نقاشی های سنتی و قهوه خانه ای‌، کتب خطی، پوشاک و ابزار زیستی اشاره کرد. همچنین باید بدانید که این موزه دارای یک مهمانسرا نیز می‌باشد که در صورت اقامت در آن مهمانان از مزایای همچون  صبحانه رایگان، امکان بازدید رایگان از موزه و پارکینگ بهرمند خواهند شد.

معماری خاص روستا

روستای کندلوس با بافت مسکونی متراکم ، در شیب ملایم دامنه کوه پناه گرفته است . کوچه های روستا، پیچ در پیچ و سنگفرش است. خانه های قدیمی، بیشتر در دو طبقه با سقفی شیروانی ساخته شده اند و پوشش لت کوبی یا سفالی دارند. دیوارهای گلی، ایوان های کوچک، پنجره های چوبی و معماری ساده، زیبایی این روستا را دو چندان کرده است. مصالح به کار رفته در بناهای قدیمی شامل سنگ، گل، خشت و چوب است. اما در ساخت خانه های جدید، از مصالح سیمان، گچ، آجر، بلوک و تیرآهن نیز استفاده می شود.

عکس Image result for ‫کندلوس نوشهر‬‎ Tarikhema.org

دیو چشمه

در فاصله‌ای نه چندان دور از این روستا، «دیو چشمه» بزرگترین چشمه آب معدنی سرد منطقه قرار دارد. که خنکی و گوارایی آبش طراوت را به رهگذرانش هدیه می‌دهد.

عکس نمایی از دیو چشمه کندلوس Tarikhema.org
نمایی از دیو چشمه کندلوس

آبشار کندلوس

«آبشار زیبای کندلوس» در فاصله ۵ کیلومتری روستا و در دل جنگل قرار دارد و ارتفاع آبشار کندلوس در حدود ۱۰ متر می‌باشد. در این آبشار، آب از فراز دماغه کوه  بیرون آمده و به صورت قطرات ریز باران به پایین می‌ریزد و منظره‌ی رویایی را ایجاد می‌کند.

عکس Image result for ‫آبشار کندلوس‬‎ Tarikhema.org

آرامگاه امامزاده فضل و فاضل

در قسمت شرقی روستا، بنای یک آرامگاه با برج آجری کوچک و چهار ضلعی و ایوانی چوبین به چشم می خورد که کتیبه ای از آیات قرآنی در صحن خود دارد. این آرامگاه یکی از اماکن زیارتگاهی روستای کندلوس است که ۱۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به امامزاده فضل و فاضل می باشد.

عکس آرامگاه امامزاده فضل و فاضل Tarikhema.org
آرامگاه امامزاده فضل و فاضل

زمان مناسب برای سفر به کندلوس 

کندلوس همیشه زیباست، اما سفر به این روستا، در بهار و تابستان تجربه خاطره‌انگیزتری به همراه دارد. از فرودین تا آبان ماه، اثری از سرمای هوا نیست که مانعی برای لذت بردن از طبیعت باشد، به علاوه سرسبزی بهار، پرباری تابستان و زیبایی برگریزان پاییز هر یک به تنهایی می‌تواند کندلوس را مقصد دوباره سفر شما قرار دهد.

عکس روستای کندلوس در فضای مه آلود Tarikhema.org
روستای کندلوس در فضای مه آلود

مسیر دسترسی به روستای زیبای کندلوس

برای رسیدن به کندلوس، جاده کرج- چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس طی کنید، پنج کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» که به سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. پس از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده، با طی مسافت حدود ۱۸ کیلومتر جاده آسفالته به دو راهی برمی‌خورید. از این دو راهی جاده آسفالته دیگری از مسیر اصلی کجور به طرف جنوب جدا شده که تا کندلوس حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. جاده منتهی به کندلوس نیز از نقاط زیبایی عبور می‌کند.

عکس خانه چوبی در کندلوس Tarikhema.org
خانه چوبی در کندلوس

ویدئوی معرفی موزه روستای کندلوس

منابع

۱ – روستای کندلوس – تریپ یار

۲ – سفری لذت‌بخش به روستای کندلوس نوشهر – زرین تراول

۳ – روستای کندلوس نوشهر | ییلاق چهارهزار ساله مازندران – کارناوال

۴ – روستای کندلوس – آسان بگرد

۵ – روستای کندلوس – کجارو

۶ – جاذبه های دیدنی کندلوس – وادیرو

۷ – روستای کندلوس نوشهر – ایران هتل

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها