بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

سمنان: بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار : اگر به دنبال مقصدی برای سفر نوروز یا سفرهای بهاره‌ی خود هستید، پیشنهاد ما شهری زیبا در دل کویر است. سمنان با آب و هوای متنوع و طبیعت گوناگون خود یکی از مناسب‌ترین مقاصد مسافرت‌های بهار است. در ادامه به بعضی نقاط دیدنی داخل و اطراف شهر اشاره می‌کنیم.

دروازه‌ی ارگ:

اگر به دیدنی‌های تاریخی‌ای که جذابیت ظاهری و رنگ‌های چشم‌نواز دارند علاقه دارید باید به این‌جا سر بزنید. دروازه ارگ سمنان، تنها بخش باقی مانده از این ارگ است. در این بنا کتیبه‌ای وجود دارد که می‌گوید ساختمان آن در زمان سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار به پایان رسیده است.

 جنگل ابر:

بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار
بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

کمی از سمنان به سمت شمال می‌رویم و وارد جاده‌ای می‌شویم که به جاده‌ی ابر مشهور است. در بهار ابرها این جاده را که در میان جنگل‌ها قرار دارد می‌پوشانند. طوری که اگر شیشه‌ی اتومبیل را پایین بیاورید وارد شدن ابرها به ماشین را می‌بینید. این‌جا شبیه رویاهاست.

غار دربند:

غار دربند، یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است. این غار شبیه غارهای مشهوری که قبلاً نامشان را شنیده‌اید محدودیت ندارد. شما در این جا کمی غارنوردی آسان می‌کنید، به قندیل‌های آهکی دست می‌زنید، روی سنگ‌های زیبای غار می‌نشینید و از روی آبی که کف غار ریخته می‌پرید. با وجود این حتی بچه‌ها و سالمندان هم به راحتی از پس آن برمی‌آیند. البته برای رسیدن به غار باید نیم ساعتی از پله‌های روی کوه بالا بروید که خود بسیار لذت بخش است. در ابتدای راه غار یک موزه‌ی زمین‌شناسی با فسیل‌های جذاب منطقه قرار دارد که دیدن آن را توصیه می‌کنیم.بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

شهمیرزاد:

این شهر در ۲۴ کیلومتری سمنان واقع شده است. آب و هوای آن اصولاً به گرمی شهرهای کویری اطرافش نیست. در بهار هوای خنک و باران‌های گاه به گاه، باغ‌های گردو و منظره‌ی شهر در دامنه‌ی کوه حال و هوای خوبی دارد. چشمه‌های آب و قلعه‌های تاریخی از دیدنی‌های شهمیرزاد هستند. در این شهر می‌توانید به یکی از اقامت‌های بوم‌گردی زیبای آن بروید و شبی را در محیطی سنتی و بسیار بسیار زیبا سر کنید.

بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار
بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار

شهمیرزاد که در کتاب‌های قدیمی شهمار، سهار و شامار هم معرفی شده، آبادترین شهر طبرستان بوده و از همین روایت‌ها چنین برداشت می‌شود که تاریخش به سه هزار سال قبل و دوره اشکانیان می‌رسد. از آنجایی هم که مردم این شهر قرابت فرهنگی و زبانی زیادی با مازندارنی‌ها دارند در سال‌های اخیر ساکنانش تلاش زیادی برای پیوستن به مازندارن کرده‌اند که بی‌نتیجه بوده است.

اگر بخواهیم صادقانه با شما حرف بزنیم باید بگوییم شهمیرزاد روستایی است پر از کوچه باغ‌های پر دارو درخت و برخلاف مناطق کویری، بسیار خوش آب و هوا، اما شما نباید در شهمیرزاد انتظار جاهای دیدنی زیاد یا مواجهه با روستایی خارق العاده را داشته باشید. شهمیرزاد، روستایی است که برای دور بودن از شلوغی شهر خیلی مناسب و دنج است. بیشترین تصویری هم که در شهمیرزاد خواهید دید، درختان سیب، گردو و درختان سپیدار بلند قد است که حتی کنار خیابان‌ها هم دیده می‌شوند.

کویر ریگ جن رمز آلودترین کویر ایران

ریگ جن، نام کویری شگفت انگیز، اسرار آمیز و کمی ترسناک در ایران است که سومین ریگ زار بزرگ ایران محسوب می شود و در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد. این کویر با وسعتی در حدود ۴۵۲۶ کیلومتر مربع در جنوب غربی دشت کویر قرار گرفته و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است. البته هنوز توافقی بر سر وسعت این کویر وجود ندارد. برخی می گویند که ریگ جن آنقدر وسیع است که می توان مساحت آن را برابر با بیش از ۳۰ کلان شهر همچون تهران در نظر گرفت اما این تخمین آن قدرها هم نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد چرا که شهری مانند تهران حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

اتفاقات بی‌پاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده و بر سر زبان ها افتاده است؛ محلی ها این منطقه را محل قتل و دفن موجوات زنده می دانند و با ترس خاصی از آن سخن می گویند. باتلاق‌های سهمگین این کویر می تواند مرگ را برای هر موجود زنده‌ای به ارمغان آورد. خطرناک ترین اتفاقی که می تواند گردشگران کم تجربه را در این منطقه غافلگیر کند، فرو رفتن در گل و لجن باتلاق های ریگ جن است که سرانجامی جز مرگ در پی نخواهد داشت.

اینجا دنیایی وهم آلود را پیش روی‌تان قرار می دهد؛ سرزمینی که اگر پایتان را به آنجا بگذارید خواهید دید که در شعاع پنجاه کیلومتری‌تان هیچ جنبده‌ای وجود ندارد! حیات در این کویر واژه ای بی معناست و حتی می تواند یک شوخی به نظر برسد؛ کافیست از خودتان بپرسید سرزمینی که جان بسیاری از موجودات زنده را ستانده، چگونه می تواند زندگی بخش باشد؟

در این کویر چیزی به جز نمک، ماسه، باتلاق و شن زار به چشم نمی آید و خبری از حتی قطره ای آب شیرین نیست. یک دشت فرسایش یافته زیربنای ریگ جن را تشکیل می دهد و تپه های ماسه ای برخان (۱) و تپه های ماسه ای هرمی (۲) در سراسر آن پراکنده اند. در جای جای این کویر رسوبات نمکی فراوانی دیده می شود که از دامنه های فرسایش یافته البرز نشات گرفته اند. ریگ جن از شمال با کوه گوگردی، از جنوب با کوه ملاهادی و از شرق با جاده دامغان به جندق محدود شده و در قسمت شمالی آن نیز بقایایی از یک مسیل پهناور قرار دارد که آب حاصل از بارش های نادر فصلی را از ارتفاعات کوه گوگردی به سوی قلب ریگ جن هدایت می کند.

 

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها