۱۰ مکان دیدنی ایران

۱۰ مکان دیدنی ایران

ایران، سرای هنر و تمدن است و در جای جای آن آثار معماری و هنر ایرانی دیده می‌شود. با توجه به تاریخ غنی کشورمان، محل‌های دیدنی آن بسیار زیاد است. از این بین ما ۱۰ مکان دیدنی ایران که نباید آن‌ها را از دست بدهید را در ادامه لیست کرده‌ایم.

  • باغ ارم شیراز

حتی با بردن نام این محل خاطره‌ی بوی بهارنارنج در ذهن تازه می‌شود و حال و هوای خوش یک باغ با صفای ایرانی حس می‌شود. این جا بی شک یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است. عمارت مرکزی آن به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد.10 مکان دیدنی ایران

یکی از شاهکارهای دوره‌ی صفویه که بر روی زاینده رود قرار دارد و از شهرتی جهانی برخوردار است.

بزرگترین سازه‌ی خشتی جهان بود تا قبل از آن که زلزله‌ای عظیم آن را ویران کند. اقدامات موثری در راستای بازسازی این بنا از سوی کشورهای گوناگون صورت گرفته و هنوز هم یکی از بناهای دیدنی ایران است.

  • قلعه‌ی الموت

10 مکان دیدنی ایران
۱۰ مکان دیدنی ایران

این بنا که به نام حسن صباح گره خورده است، در الموت قزوین واقع شده است و یکی از بناهای کهن و مخوف ایران است. هر ۴ طرف قلعه پرتگاه است و فقط راه باریکی برای ورود به قلعه وجود دارد و یکی از نفوذناپذیرترین دژهاست.

  • قلعه رودخان

قلعه‌ای زیبا و باشکوه بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن با ۲٫۶ هکتار مساحت، ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر. قلعه در میان جنگل‌های زیبای شمالی است و منظره‌ی بسیار زیبایی دارد.

  • مجموعه‌ی امیرچخماق یزد

مجموعه‌ای است از میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که در میدان امام یزد قرار گرفته است. قدمت این مجموعه به دوره تیموری (قرن نهم) برمی‌گردد و حال و هوای سنتی آن بسیار دلنشین است.

  • جنگل ابر شاهرود

این جنگل در حد فاصل ساری و شاهرود قرار دارد. ابرهایی در تماس با جاده که بسیار تماشایی هستند.

  • آرامگاه فردوسی توس

این جا علاوه بر بنایی زیبا و مزار فردوسی، دارای نقاشی‌های دیواری زیبا و مزار اخوان ثالث نیز می‌باشد.10 مکان دیدنی ایران

  • کلات نادری

این شهر در نزدیکی مشهد، یک دژ طبیعی است که کوه‌هایی اعجاب آور آن را احاطه کرده‌اند. کلات نادری در میان ارتفاعات کوه قرار گرفته است و همین امر موجب گشته که دسترسی به آن سخت باشد و از موقعیت سوق الجیشی خوبی برخوردار باشد. این شرایط باعث شد نادرشاه افشار آن را انتخاب کند. کلات به معنی قلعه و برج و بارو است (قبل از اسلام تقریبا تمامی شهرها را به شکل کلات می ‌ساختند که در آن‌ ها نظام طبقاتی رعایت می ‌شده ‌است. این طبقات اجتماعی پیشتر سه طبقه بوده که بعدها به چهارطبقه تبدیل شده‌است که شامل ارتشداران موبدان استریوشان و صنعتگران بوده ‌است آنان هر کدام در شهر جایگاه مختص خود را داشتند). امروزه از شهر مشهد ۱۰۵ کیلومتر راه در پیش دارید تا به کلات نادری برسید. در راه رسیدن از میان جاده ای پر پیچ و خم و بسیار دیدنی عبور می کنید. فردوسی شاعر حماسه سرای کشورمان شعر زیر را در مدح کلات نادر سروده است.

کل شهر اصفهان یک طرف، میدان نقش جهان آن یک طرف دیگر. میدانی که جهانی شده و می توان گفت هم نام عنوانش یک میدان جهانی است. این مجموعه تاریخی که ترکیبی از بناهای تاریخی است قدمت طولانی دارند. این میدان و حواشی آن که شامل مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، و بازارهای قدیمی زیبا و متعدد می شود در زمان صفویه ساخته شده است. این مجموعه که به دستور شاه عباس اول ساخته شده الگو گرفته از باغ نخجوان آذربایجان و کار دست هنرمندان به نام اصفهانی مثل محمد رضا و علی اکبر اصفهانی است. همه امکانات تفریحی و گشت وگذارجمعی و خانوادگی در این میدان وجود دارد و با توقف در این مکان زمان طولانی را صرف بازدید از بناهای تاریخی آن خواهید کرد. این میدان در قرن یازدهم میلادی جزو بزرگ ترین میدان های جهان بود و می شد از فضای میدان برای بازی چوگان و دیگر فعالیت های ورزشی و تفریحی استفاده کرد. در حال حاضر میدان نقش جهان یکی از جاذبه های اصلی گردشگران و انواع تور مسافرتی داخلی و بین المللی اصفهان است که هر روزه مورد بازدید سیل عظیمی از گردشگران تورمسافرتی قرار می گیرد. مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو از مهم ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری منطقه است.

از جهت دیگر مسجد امام و سردر قیصریه را می توان از فوق العاده ترین جذابیت های تاریخی این میدان به حساب آورد. این میدان در سال ۱۳۱۳ به ثبت آثار ملی رسید و در سال ۱۳۵۸ به عنوان یکی از اولین میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. در زمان صفوی شاه عباس اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و احداث چنین میدان باشکوهی برای پایتخت امری الزامی به حساب می آمده است. این میدان مرکز تجمعات سیاسی و مذهبی در آن زمان بوده است و در حال حاضر به عنوان یکی از خارق العاده ترین آثار تاریخی اصفهان محبوبیتی خاص بین گردشگران تورمسافرتی دارد.

در گرداگرد این میدان، مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع عباسی کاخ عالی قاپو، مسجد امام و سر در قیصریه ساخته شده است که بسیار دیدنی می‌باشند.

 

منبع لست سکند الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها