بناهای تاریخی اصفهان

نام اصفهان که به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد بناهای تاریخی‌اش می‌افتیم. مساجد زیبا، کلیساهای بزرگ، آتشگاه و پل‌های روی زاینده‌رود آنقدر زیاد هستند که فقط نام بردن از آن‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامد. با این حال ما در این جا به اختصار به معرفی تعدادی از بناهای تاریخی این شهر می‌پردازیم.

بناهای تاریخی اصفهان

  • پل خواجو

آن را پل شاه یا پل بابارکن‌الدین هم نامیده‌اند. پیش از دوره‌ی شاه عباس در همین محل پل ساده‌تری به نام پل حسن بیگ وجود داشت. شاه عباس دوم صفوی دستور داد آن را تخریب کنند و پل خواجو را به جایش بسازند. معماری و کاشی‌کاری‌های آن از تمام پل‌های اصفهان زیباتر است و چندین اتاق مزین به نقاشی دارد.بناهای تاریخی اصفهان

  • کاخ چهل ستون

با امدن نام این کاخ عموماً به یاد تصویر یک کاخ باشکوه می‌افتیم که در آب حوض بزرگی افتاده است. این بنا در دوره‌ی شاه عباس اول ساخته شده است و دارای بیست ستون است که با تصویر آن‌ها در آب ۴۰ ستون می‌شود. کاشی‌کاری‌ها، طلاکاری‌ها و نقاشی‌های داستان‌وار، این بنا را بسیار باشکوه کرده‌اند.

  • حمام شیخ بهایی

درباره‌ی این بنا داستان‌های زیادی بر سر زبان‌هاست. حمام شیخ بهایی، معروف‌ترین حمام شهر اصفهان است که توسط شیخ بهائی در عهد شاه عباس صفوی، طراحی و ساخته شده‌ است. مردم اعتقاد دارند این حمام فقط توسط یک شمع گرم می‌شده. نظریه‌های علمی زیادی درباره‌ی آن ارائه شده‌اند و آن چه واضح است آن است که تکنولوژی به کار رفته در این حمام بسیار فراتر از دانش زمانه‌ی خود بوده است.

  • عمارت عالی قاپو

این عمارت در واقع از دوره‌ی شاه عباس اول به عنوان ورودی کاخ اصلی آغاز شده و در طول زمان شکل گرفته و طبقه طبقه به آن افزوده شده است. عال قاپو یکی از دیدنی‌های واقع در میدان نقش جهان است. این بنا به عنوان مقر و دولتخانه‌ی حکومت صفوی ساخته شده است.

  • کلیسای وانک

کلیسای وانک یا کلیسای نجات‌دهنده‌ی مقدس از کلیساهای دوره‌ی شاه عباس دوم است که شباهت زیادی به بناهای اسلامی دارد و یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای ایران است.بناهای تاریخی اصفهان

  • مدرسه چهار باغ

یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان مدرسه چهارباغ یا مدرسه سلطانی یا مدرسه مادرشاه، در ضلع شرقی خیابان چهارباغ بنای باشکوه و نفیسی است که می توان آن را آخرین بنای مهم و با عظمتی دانست که در عصر صفویان در اصفهان ساخته شد.

این مدرسه که «مدرسه سلطانی» و «مدرسه مادر شاه» و «مدرسه امام صادق (علیه السلام)» نیز نامیده می شده در زمان سلطنت شاه سلطان حسین آخرین حکمران سلسله صفوی احداث گردید. تاریخ شروع عمارت ۱۱۱۶ هجری قمری و سال اتمام آن ۱۱۲۶ هجری قمری است.

  • میدان نقش جهان (میدان امام) اصفهان

یکی از زیباترین میدانهای جهان به طول حدود ۵۱۲ متر و عرض ۱۶۰ متر است که، در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یک اندازه و شکل احداث شده است . تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قراردارد . عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه ، در وسط میدان اصلی ، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده است . میدان امام امروزی یکی از مراکز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری، بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می باشد . در هر هفته نماز پرشکوه جمعه در این میدان برگزار می گردد .بناهای تاریخی اصفهان

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
نلدابال
امتیاز :
     

عالیییی

نرجس

خیلیعالی