تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

پژوهش های بسیاری بر روی آثار باستانی و میراث فرهنگی مناطق مختلف ایران توسط باستان شناسان داخلی و خارجی صورت گرفته است. در این مقاله راجع به تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران از دید کتاب اروپا_آسیا (اوراسیا) برایتان می‌گوییم.

تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

تحقیقات و پژوهش های زیادی از سال ۱۳۳۸ هجری شمسی توسط تاریخ شناسان و باستان شناسان آلمانی در آسیا و اروپا برای یافتن وجوهات پنهانی فرهنگ ها و تمدن های آسیا و اروپا شکل گرفت.

آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیق کنونی بر اوراسیا

این کتاب تحقیقاتی که در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ منتشر گردیده است شامل ۲۶۹ صفحه می‌باشد که ۸ صفحه از آن به تحقیقاتی که بر روی آثار تاریخی ایران انجام شده است، اختصاص یافته است. در این ۸ صفحه اطلاعاتی درباره ی منطقه تخت سلیمان، تپه پهلوان و ریوی توضیحاتی آمده است.

اثر تاریخی تخت سلیمان

تخت مادر سلیمان یا قصر ابونصر که در استان فارس و شرق شیراز واقع شده است با تخت سلیمان (شیز) که در آذربایجان غربی قرار گرفته است متفاوت است. در ابران مناطق مختلفی با نام تخت سلیمان وجود دارد، اما آنچه که در این کتاب بر روی آن بحث شده است، تخت مادر سلیمان در استان فارس است.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

طبق پژوهش های انجام شده بر روی ظروف و قعات سنگی و سفالی داخل این بنا، محققان و باستان شناسان بر این باورند که این منطقه به دوره های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی برمیگردد که در این کتاب دوره ساسانی مدنظر واقع شده است.

آثار تاریخی ریوی

منشا حکومت اشکانیان که بنابر کتاب های تاریخی حدود ۴۸۰ سال حکومت کرده اند و حتی زادگاه حکومت پارت از این منطقه شروع گردیده است. این منطقه به جهت کهن بودن و زادگاه حکومت های اولیه بودن منطقه ی تاریخی مهمی به حساب می‌آید که باستان شناسان زیادی به تحقیق و جستجو برای یافتن نشانه های اولیه تمدن ها به این منطقه پا نهاده اند.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

باستان شناسان المانی سالهاست که در این منطقه تاریخی با ابزار آلات باستان شناسی در تمامی فصول سال در حال کاوش هستند تا بتوانند رازهای باستانی را که در لایه های گوناگون این خطه نهفته است برای همگان آشکار سازند. همچنین آنان به دنبال پیدا کردن قدیمی ‌ترین مناطق تمدنی ایران کهن هستند که بتوانند حلقه های مفقوده شده فرهنگ سازان تمدن بشری و همچنین عظمت تاریخ فرهنگ و تمدن کشور ایران که در این شهر پنهان شده است را رمزگشایی کنند. اهمیت این تپه تاریخی یا همان شهر باستانی ریوی به اندازه ای است که استاندار خراسان شمالی محمد رضا صالحی در یکی از نشست های شورای برنامه ریزی این موضوع را خواستار شد که منطقه ریوی در فهرست جهانی ثبت شود.

اثر تاریخی تپه پهلوان

تپه پهلوان در خراسان شمالی قرار دارد. این مکان نیز جزو مکان های بسیار کهن و قدیمی در ایران و جهان به حساب می‌آید که از اولین هزاره پیش از میلاد مسیح باقی مانده است. به گفته محققان ساخت و تولید سفال های قرمز و مشکی با نقوش مختلف در این منطقه رواج داشه است. شاید تپه پهلوان را بتوان به عنوان یکی از شرقی‌ترین نقاط گسترش فرهنگ چشمه‌علی مطرح کرد. هرچند که نقوش سفال‌های دوره چشمه‌علی کشف‌شده در تپه پهلوان بسیار ساده و ابتدایی هستند.تحقیق در مورد آثار تاریخی ایران

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها