مقصد مناسب گردشگری در شمال کشور

روستای ناتر ، چالوس، مازندران

معرفی

اینبار بار سفر می‌بندیم و از جاده‌ی پر پیچ و خم می‌گذریم و به یک روستای زیبا و خوش آب و هوا می‌رسیم به نام روستای ناتر. این روستا با آب و هوای مطبوع و دلپذیرش و با طبیعت بکر و دست نخورده‌اش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید چند روزی از این دغدغه‌های روزمره جدا شوید و به آرامش روح و روان برسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این روستا سفر کنید.

در مسیر سفر به روستای ناتر و در گذر از پیچ و خم های جاده چالوس، ۵۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس یک جاده فرعی ما را به مقصدمان نزدیک و نزدیک تر و از جاده اصلی جدا می کند. در این تغییر مسیر هم مناظر دیدنی به وفور یافت می شود و تصاویری را در ذهن شما ثبت می کند، این جاده فرعی را که ادامه دهید در نهایت روستای مقصد را رویت خواهید کرد. روستایی ساده و با قدمتی ۲۵۰۰ ساله که هنوز رنگ و بوی تازگی دارد و در میان کوهستان واقع شده است. معماریِ قدیمی و از کاهگل و سنگ و چوب خانه های این روستا را ساخته است. درختانی از قبیل گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و همچنین یونجه زارها و جالیزها این روستا را در بر گرفته است و آواز پرندگان خوش آواز در هر گوشه از این روستا به گوش می رسد. این روستا از غرب با روستای الیت و دلیر، از شرق با روستای بیجدنو، از جنوب با یک جنگل انبوه و از شمال با کوه‌های کلاردشت محدود شده است.

روستای ناتر
روستای ناتر

در لغت، ناتر به معنای نگهبانِ دشت است. با توجه به این که ناتر در مرتفع ترین نقطه ی کوهستان واقع شده است و مشرف به دشت کلار دشت می باشد به همین دلیل این نام تا حدی مرتبط است. در برخی منابع ناتر با معنای نهادینه بر آب فراوان به کار می رود با توجه به اینکه ۴۴ چشمه ی گوارا و معدنی در این روستا وجود دارد این معنا هم می تواند مرتبط باشد.

خانه هایی که با معماری قدیمی و از کاهگل و سنگ و چوب شکل گرفته اند رنگی از اصالت را به روستا پاشیده اند .یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته اند و درختانی چون گردو ، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر، تبریزی در جای جای آن دیده می شود. اگر به دنبال چند روز دوری از هیاهوی زندگی شهری هستید، دهکده ناتر مقصد بسیار دلپذیری خواهد بود.

هر آنچه که به چشم می آید جلوه هایی از سادگی و تازگی را به نمایش می گذارد و همه ی آنچه شنیده می شود سکوت کوهستان و نوای پرندگان خوش آواز است که هر لحظه بیشتر به آرامش نزدیکمان می کنند .

طبیعت زیبای روستای ناتر
طبیعت زیبای روستای ناتر

وی زنبور داری را از مشاغل روستای ناتر عنوان می کند و می گوید: گلزارهایی که سراسر مراتع ناتر را پوشانیده مکان بسیار مناسبی است برای زنبور داری، هر چند بعضی از اهالی ناتر در باغچه های خود به طور سنتی تعدادی کندوی زنبور داشتند اما شغل محسوب نمی شد ولی در چند دهه اخیر پرورش زنبور به عنوان یک شغل پا گرفت تا بستان ها به غیراز اهالی ناتر زنبور داران دیگری از نواحی ساحلی کندوهای خود را به دور و اطراف این روستا و در جای جای مرتع آن در دور و نزدیک، مستقر می کنند که نشانه ی استعداد این منطقه برای گسترش این شغل خوب و پر درآمد است.

بز پلهم پرتالی،پلهم، تلس،چچم،چماز،درزن تکی، زفن زنک،ساس واش،سرخس شیر=شبدرکوهی، سازی، شنگ، گزری، گرز،گزنه، کرگزنا،مچه، منا، کوکلاشک، ککی ماره،کرچام، کو واش،وای … ال، الندره، اجا،تل سف، حمرو،راش، زرشک ،سرماگ،شیردار، کرپ، کرزل، کچت،کلیکک،کنس،گالش انگیرک،گو هلیک، مخرا،ملج،موزی،ولیک،هلی دار از جمله گونه های گیاهی این روستا است.

طبیعت زیبای زمستانی روستای ناتر
طبیعت زیبای زمستانی روستای ناتر

در سال ۱۳۸۵ جمعیت روستای ناتر ۶۸۰۰ نفر برآورد شده است که اکثر ساکنین روستا با هم نسبت فامیلی دارند و جزو یکی از طایفه های مجیدناتری، شمس ناتری، علیرضاناتری، صادق ناتری و شمس پور می باشند. آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز امکانات کشاورزی را در این منطقه فراهم نموده است اما به دلیل سرمای زیاد در فصول بهار، پاییز و زمستان، اهالی روستا به صورت قشلاق نشینی در شهرستان چالوس ساکن و مشغول به کارهای ساختمانی می گردند.

دیدنی‌های روستای ناتر

با ورود به روستای ناتر محو تماشای زیبایی های این روستا خواهید شد . قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای معماری خانه ها لذت کم نظیری را برایتان به ارمغان می آورد . با کمی گشت و گذار متوجه می شوید که در یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی هستید پس ثبت تصاویر را ازدست ندهید.

از جاذبه های روستای ناتر میتوان به قلقله چشمه ککی چشمه و … اشاره کرد که روستای ناتر بدلیل سردی آب و هوا و مطلوب بودن آب وخاک محل مناسبی برای کشاورزی و دامپروری می باشد.

از دیگر چشمه های روستای ناتر می توان به چشمه داریو اشاره کرد که این چشمه در منطقه کندیچال می باشد و این آب دارای خاصیت شفادهندگی معجزه آسایی است .

روستای ناتر مازندران
روستای ناتر مازندران

آب این چشمه گاز دار بوده و برای از بین بردن سنگ کلیه بسیار مناسب است.

به بقعه ی امامزاده فضل فاضل هم سری بزنید و مشغول راز و نیاز شوید . اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید این منطقه ی کوهستانی با قللسر به فلک کشیده اش لحظات خوبی را برای شما می سازد .

به نزدیکی رودخانه و آبشار بروید و لذت آب بازی را تجربه کنید تا خستگی از تنتان در برود . پیاده روی در مناطق سرسبز و کوهستانی و استشمام هوای پاک خاطرات خوبتان را تکمیل خواهد کرد .

با ذوب شدن برف کوهستان در برفچال های تمار ( محلی که برف را در آن انبار می کنند ) منطقه ی کندیچال، رودخانه ی آیسورار جریان پیدا می کند و به سمت شرق پیش می رود. این رودخانه در مکانی به نام مکارود به رودخانه ی چالوس می ریزد و در مسیر پرفراز و نشیبش حیات را در منطقه، جاری می سازد.

آبشارِ بارینگتون در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستا، موسیقی آب را می نوازد و صدایش در منطقه طنین انداز است. کوهستان با قله های مسمور، تخت سلیمان، کرچم و حمم کر، شکوهش را به رهگذران می نمایاند.

خانه های قدیمی در روستای ناتر
خانه های قدیمی در روستای ناتر

چه فصلی را برای سفر به روستای ناتر انتخاب کنیم

طبیعت است و چهار فصل زیبا، که هرکدام تصویری تازه را به نمایش می گذارند. اگر سرما را به جان می خرید، لباس سپید زمستان در کوهستان دیدنی است، پاییز هم همه ی رنگ های طبیعت را به منطقه می پاشد و بهار و تابستان شکوفه ها و سبزی درختان را به ارمغان می آورند. اما اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع در فصول گرم سال هستید این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هوای آن خنک تر از حد معمول می باشد.

طبیعت بی نظیر روستای ناتر
طبیعت بی نظیر روستای ناتر

 مسیر دسترسی

مسیر رفتن به این روستای زیبا از طریق جاده خاطره‌انگیز چالوس است. اما این بار به جای اینکه مسیر را تا به آخر ادامه دهید و به چالوس برسید در پنجاه کیلومتری شهر چالوس و چهار کیلومتری مرزن‌آباد ‌و در میان پیچ‌وخم‌های جاده، مسیری فرعی وجود دارد که شما را به این روستای کوهستانی خوش‌منظره و خوش آب و هوا می‌رساند. جاده فرعی منتهی به روستا با درختان برگ سوزنی احاطه شده و پس ‌از حدود ۳۵ کیلومتر و گذر از چندین روستا به روستای ناتر با مرتع‌های سرسبز و جنگل‌های پهن‌برگ و چشمه‌های گوارایش می‌رسید.

عکس مسیر رسیدن به روستای ناتر %d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1 Tarikhema.org
مسیر رسیدن به روستای ناتر

منابع:

۱ – طبیعتی نهفته در دل جاده چالوس به نام روستای ناتر – الی گشت

۲ -دیدنی های پنهان جاده چالوس –  شاهین گشت

۳ – روستای ناتر ، گنج پنهان چالوس – سفرزون

۴ – ناتر، بهشت پنهان کوهستان – مازندران

۵ – شهرستان چالوس – استان مازندران – ایران ویلیج

۶ – روستای ناتر | ییلاقی پنهان در جاده چالوس – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها