وجود یک غار اعجاب انگیز در کرمانشاه

غار پرآو کرمانشاه

معرفی 

در عمق یکی از کوه های استان زیبای کرمانشاه غاری واقع شده است که خطرناک ترین غار کشور عزیزمان ایران شناخته شده است. روز گاری این غار بزرگترین غار عمودی دنیا بود اما طی گذشت زمان غارهای بزرگتری نیز در جهان کشف شدند. مسیر رفتن و رسیدن به این غار بسیار سخت می‌باشد و رفتن به داخل این غار دلی شیر می‌خواهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره‌ی این غار بیشتر بدانید.
غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع ۳٬۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش (۱۹۷۱ میلادی)، بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید.امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای “عمودی” دنیا می‌باشد.

طبیعت اعجاب بر انگیز  غار پرآو کرمانشاه در شب
طبیعت اعجاب بر انگیز غار پرآو کرمانشاه در شب

در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، کوه پراو در میان دو کوه طاق بستان و بیستون، غار عمیق پراو را در دل خود جای داده است. «غار پراو» را خطرناک‏ترین، مرگبارترین و خشن‎ترین غار ایران می‎نامند؛ غاری که تاکنون ۵ نفر را به کام مرگ کشانده و برای رسیدن به آن باید بیش از سه هزار متر از کوه پراو بالا رفت و بعد دهانه غاری که طولانی‏‌ترین غار عمودی ایران است، خودش را نشان می‎دهد.
پراو در نزدیکی کوه بیستون در کرمانشاه است و اولین‌بار انگلیسی‌‏ها این غار را تا انتها پیموده‌اند و بعد از آن‌ها، لهستانی‌‏ها به پایان این غار عجیب می‎رسند و تا سال‏‌ها غار پراو برای غارنوردان ایران و کرمانشاه چون گاوصندوقی در بسته می‏‌ماند که کلید گشودنش را نمی‏‌یابند و با وجود تلاش‎های فردی و جمعی‏، راز آن گشوده نمی‏‌شود، تا اینکه سال ۱۳۷۰ تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه، با ایجاد یک تیم منسجم و با کمک گسترده همه شهر و بردن تلفن نظامی به درون غار، غار پراو را تا پایان پیمایش می‎کنند.

طبیعت اعجاب بر انگیز  غار پرآو کرمانشاه در شب
طبیعت اعجاب بر انگیز غار پرآو کرمانشاه در شب

بعد از آن، سال ۱۳۷۲ دو کوهنورد با سابقه کرمانشاهی، دو نفری به دل غار می‏‌زنند و ۱۲ روز در غار باقی می‏‌مانند و غار پراو را تا پایان می‌پیمایند. بعد از آن گویی درهای غار گشوده می‏‌شود و بسیاری علاقه‎مند می‌شوند تا سر از کار این غار مخوف در بیاورند، اما در پی این غارنوردی‏‌ها ۵ نفر جان می‏‌بازند. اما این اتفاق‌های ناگوار هم مانع فرودهای بعدی در غار نمی‏‌شود. سال گذشته هم این غار بعد از سال‌ها انباشت زباله‏‌های صعود و فرود غارنواردان، پاکسازی شد و چندین کیلوگرم زباله و طناب از آن خارج شد. در این غار، آبی جاری است که از ذوب شدن یخچال های زیرزمینی غار پراو جریان یافته است، پس بی دلیل نیست که اسم این غار را پراو به معنی پرآب گذاشته اند. وجود این آب و ارتفاع بلند این غار باعث شده که هوای غار به شدت سرد باشد و دمایی بین ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد داشته باشد.

نمای غار پرآو کرمانشاه در شب
نمای غار پرآو کرمانشاه در شب

این غار که زمانی از بزرگ ترین غار عمودی دنیا بود و به اورست غارهای دنیا شناخته می شد امروز با کشف غارهای عمیق دیگر به رتبه ۲۲۰ عمیق ترین غارهای دنیا رسیده است. مسیرهای این غار بسیار سخت و دشوار و گاه صعب العبور هستند، هوای داخل غار بسیار سرد و دیواره ی آن متخلخل و بسیار خشن است، گویی طبیعت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فضایی سخت و خشن ایجاد کند. گذرگاه های تنگ و پیچ در پیچ، تراورس های خطرناک و ریزش برخی قسمت های غار و چاه های عمیق همه دست به دست هم داده اند که به عنوان غارقاتل مهر تایید بزنند. از اولین فاتحان ایرانی این گودال عمیق حشمت حیدریان، بهمن مشتکوب و منوچهر دهشت از اعضای کانون کوهنوردان کرمانشاه بودند که موفق شدند تا انتهای غار و حوضچه را پیمایش کنند.

غارنوردی در غار پرآو کرمانشاه
غارنوردی در غار پرآو کرمانشاه

ازدیگر دشواری‌های این غار نوردی می توان به پیمایش سینه خیز در این گودال عمیق اشاره کرده و در غار پروا حفره هایی باریک و تنگ وجود داشته که برای گذشتن از آن باید از آب نزدیک صفر درجه عبورکرد. انگلیسی ها بعدها حاصل اطلاعات و پژوهش های خود را در کتاب جویبارهای زاگرس برای همگان آشکار می کنند . احتمال وجود غاری عظیم در رشته کوه زاگرس آن قدر جذاب به نظر رسید که انجمن غارشناسی انگلستان در دوم شهریورماه سال ۱۳۵۰ ، یازده نفره از زبده ترین غارنوردان خود را به سرپرستی جان میدلتون وارد کرمانشاه کند تا به عملیات اکتشاف دست بزنند. گذرگاه های تنگ و خرچنگ رو ها ، ریزشی بودن برخی از قسمت های غار ، تراورس های خطرناک و چاه های عمیق ، پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت مشهور کرده است.
بدنه و دیوار سنگی خشن و متخلخل غار ، شاید نمودی از خشم طبیعت است که در این مکان خودنمایی می کند .همین ویژگی بدنه و دیوارها باعث می‌شود که لباس غارنوردان در حین پیمایش پاره شود و آب سرد و سرما به لباس‌ها و سطح بدن نفوذ کند که بر دشواری‌های پیمایش می افزاید. عبور از سوراخ‌های تنگ غار که آبی با دمای نزدیک صفر درجه در کنار آنها جریان دارد ، سختی پیمایش را چندین برابر می کند .

چه فصلی را برای سفر به غار پراو انتخاب کنیم

اگر به غارنوردی علاقه دارید و در زمینه ی غارنوردی تجربه ی کافی دارید، بهتر است درفصل بهار یا تابستان به این غار سفر کنید. زیرا ارتفاع بلند غار و یخچال ها و آب های جاری درون آن باعث می شوند دمای درون این غار از ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد بالاتر نرود و هوای غار بسیار سرد و مرطوب باشد.

غارنوردی در غار پرآو کرمانشاه
غارنوردی در غار پرآو کرمانشاه

 

سه تصویر زیر از تصاویر ثبت شده انگلیسی ها در زمان کشف غار است

تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه
تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه

 

تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه
تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه
تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه
تصاویر قدیمی ثبت شده از غار پرآو کرمانشاه

 

مسیر دسترسی

استان کرمانشاه، ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه، میدان جنوبی قله پراو
اگر کاملا برای سفر آماده اید ؛ به کرمانشاه بروید و برای رفتن به غار ، نشانی روستای چلآبه را بگیرید و به راحتی کوه پرآو را پیدا کنید.

ویدئوی معرفی غار پرآو

 

منابع
۱ – غار پراو، خطرناک ترین غار ایران – الی گشت
۲ – غار پراو – ویکی پدیا
۳ – بازی با مرگ در خطرناکترین غار ایران – ایسنا
۴ – غار پرآو کرمانشاه | غار قاتل – کارناوال
۵ – پرآو؛ غار رازآلود کرمانشاه – ایران هتل
۶ – غار پراو ، غار هیجان انگیز و قاتل – اقامت

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها