جاذبه های دیدنی تفریحی همدان

جاذبه های دیدنی تفریحی همدان

استان غربی همدان با توجه به طبیعت زیبا، نیمه کوهستانی و سرسبز خود از دیدنی های تفریحی بسیاری برخوردار است و برای یک سفر تفریحی مقصد بسیار مناسبی می باشد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه های تفریحی که نباید آن ها را در بازدید از همدان از دست دهید، اشاره خواهیم کرد. شاید نام برخی برایتان آشنا باشد و برخی جدید باشند. با ما همراه باشید تا با جاذبه های تفریحی همدان آشنا شوید.

۱- دشت میشان: بهشت طبیعت گردان

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرار گرفته است. این محل خوش آب و هوا یکی از جاذبه‌های طبیعی اصلی استان همدان و از زیباترین دشت های غرب ایران است که زیبایی اش آن را تبدیل کرده است به یکی از مقاصد طبیعت ‌گردی در همدان. حرکت به سمت دشت میشان، یک کوه‌ پیمایی نیمه سنگین است، با این حال بسته به میزان مسیری که می خواهید طی کنید، آسان می شود. اگر مسیرهای کوتاه تر بروید چندان هم سخت نیست و برای تازه کاران مناسب است. جاذبه های دیدنی تفریحی همدان جاذبه های دیدنی تفریحی همداندشت میشان همه روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان پر شماری پذیرایی می‌کند و با این حال به دلیل وسعتش بازهم دشتی بکر و خلوت به حساب می آید. قبل از رسیدن به مسیر کوهپیمایی باید از جاده ‌ای زیبا عبور کنید که در طول دره ی زیبا و سرسبز عباس آباد قرار گرفته است. اطراف این مسیر پر است از منظره ‌ی باغ ‌های درختان محلی و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ ای خاص دارند. آب و هوای نسبتاً مناسب پاییزی این دشت، باعث شده است علاوه بر تابستان و بهار، پاییز هم فصل خوبی برای بازدید از آن باشد.

جاذبه های طبیعی همدان

۲– آبشار گنجنامه: تاریخی کهن در دل طبیعت زیبا

درست قبل از شروع مسیر کوه ‌پیمایی دشت میشان، فضایی مناسب برای یک پیک نیک یک روزه یا گذراندن یک روز تفریحی در سفر است. آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر که همیشه پر آب است و خنکای مناسبی در نواحی اطراف خود ایجاد کرده است. جاذبه های دیدنی تفریحی همداندر همین محل درست در کنار آبشار، کتیبه ی باستانی گنجنامه قرار گرفته است که متعلق به عصر داریوش و خشایارشاه است: دو پادشاه بزرگ و مشهور هخامنشی. جالب است بدانید مسیری که برای رسیدن به این محل طی می‌ کنید، همان راه کاروان‌ رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهان ‌شان از آن عبور می‌ کرده اند. در این محل علاوه بر آبشار، غرفه های سنتی و صنایع دستی دیده می شود. چرخک های آلوچه و لواشک و ترشی های محلی، در کنار باقالی و لبو فروشان فصل های سردتر و قهوه خانه و رستوران هایی که صفا و صمیمیت خاصی دارند نیز در این محل دیده میشوند.

۳– بازار قدیمی همدان: خرید و تفریح همزمان

اگر قصد دارید سوغاتی یا اشیای قدیمی جذاب بخرید، باید حتما به بازار همدان سر بزنید. مجموعه ی تاریخی بازار همدان در محدوده ی خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد و هر قسمت آن شکل و رنگی دارد. عمده ی بناهای آن مربوط به دوره ی قاجاریه است و تاریخی چند صد ساله پشت آن است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف است. جاذبه های دیدنی تفریحی همدانبعضی بخش‌ های آن پوششی گنبدی شکل دارد و در بعضی قسمت ها سقفی بازسازی شده دیده می شود. بازار همدان از نظر وجود راسته‌ های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. در این جا هم لباس و وسایل زیبا برای سوغاتی خریدن یافت می شود و هم اشیای عتیقه و قدیمی. به علاوه قدم زدن در فضای بازار با بوهای جذاب، رنگ های سنتی و فضای قدیمی اش خود یکی از بهترین و متفاوت ترین تفریح هاست. اگر خوش شانس باشید ممکن است موسیقی سنتی زنده هم در این بازار بشنوید.

راهنمای سفر به همدان

۴- موزه بوعلی سینا

حسین عبدالله بن حسن بن علی بن سینا معروف به ابن سینا یا بوعلی سینا، بزرگترین دانشمند ایران و سرآمد حکماء و اطباء در ادوار اسلامی و مشهور در سراسر دنیاست که سهمی عظیم در ترقی و تکامل علم در جهان داشته است. وی در سال ۳۷۰ هجری قمری درخرمیشن از توابع بخارا متولد شد ابوعلی سینا در سال ۴۲۸ هجری قمری ، زمانی که تنها ۵۸ سال داشت دار فانی را وداع گفت.

۵- معبد نهاوند، لائودیسه

معبد نهاوند که در منطقه دو خواهران این شهر قرار دارد از آثار تاریخی دوران سلوکیه در ایران و در استان همدان است. بر اساس کتیبه‌ای سنگی با خط یونانی که از این مکان پیدا شده این معبد را پادشاه سلوکی آنتوخیوس سوم که در سال‌های ۲۲۳- ۱۸۷ پیش از میلاد حکومت می‌کرد برای نیایش همسرش لائودیسه این بنا را ایجاد کرد. از لائودیسه مجسمه‌ی برنزی خدایان یونان، پایه ستون، سرستون کشف شد. بعد از دوران سلوکیان، در زمان اشکانیان در این معبد حضور داشته‌اند.

منبع سیری در ایران کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها