کلکسیون آبزیان در اصفهان

آکواریوم اصفهان

اینبار برای گذراندن اوقات خوش و برای آرامش جسم و روح به شهر زیبای اصفهان سفر می‌کنیم و از کلکسیونی از ماهی های زیبا و عجیب و غریب دیدن می‌کنیم.  به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این مکان زیبا و فراموش نشدنی سری بزنید و به همراه خانواده از اینهمه زیبایی بهره ببرید. برای اینکه از این آکواریوم اطلاعات بیشتری کسب کنید ما را در این مقاله همراهی کنید.

تونل آکواریوم اصفهان،  یک تونل شش کیلومتری، آن هم در عمق شش متری زمین! دور تا دور تونل با آکواریوم هایی پوشانده شده که در آن ها، همه مدل ماهی ای وجود دارد. زادگاه شان هم زیاد فرق نمی کند. از هر قاره، اقیانوس، دریا، دریاچه و رودخانه معروفی که فکرش را بکنید یک نمونه ماهی اینجا می بینید.

آکواریوم اصفهان شامل ۳۳ آکواریوم زیرمجموعه است. گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره‌های دریایی از پنج اقیانوس دنیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم پنج تا ده متری است و به صورت دنیای ۳۵ متری زیرآب، حجم ۱۰۸۰ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیابترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند. در این تونل آکواریوم از ۵ اقیانوس دنیا گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره دریایی و… به نمایش گذاشته می‌شوند.

عکس آکواریوم اصفهان شامل ۳۳ آکواریوم زیرمجموعه است %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
آکواریوم اصفهان شامل ۳۳ آکواریوم زیرمجموعه است

حدود ۱۰۰ قطعه از این آبزیان جزء خطرناکترین ، نادرترین و عجیبترین گونه از ماهیان میباشد . همچنین ۶ نوع کوسه در تونل آکواریوم اصفهان زندگی میکنند .

اینجا بزرگ‌ترین آکواریوم جهان و آتلانتا نیست اما بزرگ‌ترین آکواریوم خاورمیانه و اولین تونل آکواریوم آکریلیکی ایران است. تجربه‌ای که شاید امکان کسب کردنش در آکواریوم (آتلانتا، لیسبون، Aqua، پرت و یا اوکیناوا) ممکن نبود اکنون در پارک ناژوان اصفهان میسر شده است.

وجود ۳۰۰ گونه ماهی در این تونل آکواریوم بسیار حیرت آور است برخی از این آبزیان شامل: مارماهی های مورن، دلقک ماهی ها، ماهی ماندارین، پاکو، ماهی پیرانا، اسکار، سفره ماهی، جراح ماهی ناسو، اسب دریایی، خرچنگ آبی، ردتیل (ماهی دم قرمز) و… است که برخی از آن ها خطرناک (خروس ماهی، عقرب ماهی) و کمیاب هستند.

عکس  در این تونل آکواریوم از ۵ اقیانوس دنیا گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره دریایی و... به نمایش گذاشته می‌شوند. %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
در این تونل آکواریوم از ۵ اقیانوس دنیا گونه‌های مختلف آبزیان، ماهیان آب‌های شور و شیرین، ستاره دریایی و… به نمایش گذاشته می‌شوند.

چند نمونه از ماهی های آکواریوم اصفهان:

ماهی های تک همسر!

بدون شک اسب های دریایی یکی از شگفت انگیزترین گونه از ماهی هایی هستند که تا به حال مشاهده کرده اید.

در این گونه، نوع ماده مانند دیگر ماهی ها تخم نمی ریزد و آنها را به حال خود رها نمی کند بلکه تخم ها را درون کیسه ای در بدن اسب دریایی نر می گذارد تا جنس نر تا هنگام خروج نوزاد از این تخم ها محافظت کند.»

عکس اسب دریایی %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
اسب دریایی

طول مدت حاملگی اسب دریای معمولا بین دو تا سه هفته متغیر است و در این مدت، این جنس نر است که کار محافظت از تخم های ماهی را بر عهده دارد. «اسب های دریایی از خانواده سوزن ماهیان هستند و در آب های معتدل زندگی می کنند. طزر شنا کردن این ماهی ها هم کمی خاص تر از بقیه ماهی هاست. اسب های دریای قد بلند و غیرمعمول دارند و سرشان هم به شکل اسب است.برای همین به سمت بالا شنا می کنند.»

معمولا ماهی ها برای تخم ریزی و تولید مثل با انواع ماهی های ماده و همنوع خودشان جفت می شوند اما اسب  های دریایی در این زمینه نادر هستند و تنها گونه از ماهی های تک همسر بر روی کره زمین به شمار می روند.

جراح ماهی لب ماتیکی پزشک متخصص!

یکی دیگر از ماهی های شگفت انگیزی که در تونل آکواریوم اصفهان به چشم می خورد جراح ماهی ناسو یا همان جراح ماهی لب ماتیکی است. این ماهی ها، مرجان ها را تست می کنند تا ببینند این مرجان ها قابل زندگی هستند یا خیر.

جراح ماهی
جراح ماهی

درواقع می توان گفت که جراح ماهی های ناسو پزشک متخصص مرجان ها به شمار می روند. «این دسته از ماهیان انتخاب خوبی برای کنترل رشد جلبک ها در آکواریوم هستند. همچنین مرجان هایی که دیگر قابل زندگی نیستند را شناسایی و از محیط زندگی شان بیرون می کنند تا دچار بیماری های پوستی و حساسیتی نشوند. چرا که جراح ماهی ها نسبت به این بیماری ها حساس هستند و خیلی زود از پا در می آیند.

ماهی هایی که گله ای زندگی می کنند

«ماهی پاکو ماهی ای صلح جو است که معمولا به ماهی های کوچک تر از خودش آسیب نمی زند. این ماهی ها گیاهخوار هستند و در دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه زندگی می کنند. اندازه پاکوها به ۱۱۰ سانتی متر هم می رسد.»

عکس ماهی پاکو  %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
ماهی پاکو

پاکوهایی که قرمزی شکم شان بیشتر و همچنین باله های پشت شان نوک تیزتر باشد نر هستند و به این صورت جنسیت شان تشخیص داده می شود. «این ماهی ها باید به صورت گله ای زندگی کنند و فقط به صورت گروهی نگهداری می شوند. پاکوها از تنهایی ترس و وحشت بسیاری دارند.

خروس ماهی

خروس ماهی نیز همانند عقرب ماهی یکی از کشنده ترین آبزیان و از خانواده عقرب ماهیان است که در هنگام خطر، سم زهر آگینی از خود ساطع می‌کند. عدم درمان به موقع پس از گزیده شدن توسط این ماهی، می‌تواند موجب مرگ ‌شود. این ماهی که در خارج از ایران لاینفیش (شیر ماهی) نامیده می‌شود طولی متغیر و بین ۵ سانتی متر تا ۴۵ سانتی متر دارد و از با ارزش ترین و گران قیمت ترین ماهیان آکواریومی به شمار می‌آید که در تونل آکواریوم اصفهان نیز برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

عکس خروس ماهی %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
خروس ماهی

خرچنگ آبی

خرچنگ آبی از کمیاب ترین آبزیان دنیا است که رنگی آبی و زیبا دارد و زیستگاه بومی آن آب های خلیج مکزیک به شمار می‌رود اما در خلیج فارس و برخی از دیگر نقاط جهان نیز یافت می‌شود. این خرچنگ ها طولی حدودا ۲۵ سانتی متری دارند و جنس نر و ماده آن ها به دلیل فرم ظاهری شان به راحتی قابل تشخیص است. رنگ قسمت بالایی بسیاری از خرچنگ آبی ها سبز لجنی است و تنها قسمت زیری آن ها آبی رنگ است؛ اما برخی از آن ها به طور کامل به رنگ آبی هستند.

خرچنگ آبی
خرچنگ آبی

عقرب ماهی

عقرب ماهی ها گونه ای از ماهی های سمی و خطرناک هستند که بیشتر آن ها در خلیج فارس زندگی می‌کنند و در آکواریوم اصفهان نیز یافت می‌شوند. زیستگاه عقرب ماهی ها اغلب در کف دریاها است و در استتار خود برای شکار و یا پنهان ماندن از شکارچی بسیار ماهرانه عمل می‌کنند. از ویژگی ها و خصوصیات ظاهری اغلب این ماهی ها می‌توان به بدن سخت و محکم، وجود برآمدگی هایی بر روی سر و غده های سمی متعدد در سطح شکم اشاره کرد.

عکس عقرب ماهی %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
عقرب ماهی

ماهی خاویار

ماهی خاویار یکی از معروف ترین گونه های ماهی است که بیشتر آن ها در دریای خزر سکونت دارند. ماهیانی از قبیل فیل ماهی، تاس ماهی ایرانی، اوزون برون و ماهی شیب جزو ماهیان خاویار به شمار می‌روند که همگی در آکواریوم اصفهان موجود هستند. شهرت این ماهی به خاطر تخم خاصش است که به عنوان فراورده غذایی گران و لذیذ، در بسیاری از نقاط دنیا خرید و فروش می‌شود.

 

ماهی ناسو

این نوع ماهی که نام دقیق تر آن ناسو لیتوراتوس است، ماهی مفید و محبوبی برای محیط آکواریوم هاست و در آکواریوم اصفهان نیز تعداد زیادی از آن ها یافت می‌شود. ماهی ناسو بومی اقیانوس های آرام و هند است و تا ۴۶ سانتی متر رشد می‌کند و مشخصه های ظاهری خاصی مانند لب های نارنجی رنگ دارد.

عکس ماهی ناسو %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
ماهی ناسو

خوشگذرانی در آکواریوم اصفهان:

لمس آبزیان و غذا دادن به آنها

نکته شگفت انگیزتر این مجموعه این است که شما می توانید با پستانک و شیشه شیر و یا با دست به ماهی ها غذا بدهید و اوقات لذتبخشی در کنار بهترین گونه های ماهی های جهان داشته باشید. حالا اگر دلتان می خواهد در مورد تونل آکواریوم اصفهان و ماهی های عجیب و غریب آن بیشتر بدانید خواندن این گزارش را از دست ندهید.

این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم پنج تا ده متری است و به صورت دنیای ۳۵ متری زیرآب، حجم ۱۰۸۰ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیابترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.
این مجموعه شامل ۳۳ آکواریوم پنج تا ده متری است و به صورت دنیای ۳۵ متری زیرآب، حجم ۱۰۸۰ مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد و شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیابترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.

اگر به هنگام ظهر نیز به آکواریوم اصفهان بروید، غواصانی را در آکواریوم ها می بینید که در حال غذا دادن به آبزیان هستند و صحنه جالبی را به وجود می آوردند.

عکس یادگاری در استودیو عکس آکواریوم اصفهان

در این مجموعه، بخشی برای ثبت عکس یادگاری تعبیه شده است که به شما امکان می دهد یادگاری خوبی را از آکواریوم اصفهان به همراه ببرید. در ایران تنها در این مرکز است که عکسی با بک گراند تونل آکواریوم، اقیانوس و انواع مختلف ماهیان اقیانوسی گرفته و چاپ می شود. تصاویر ثبت شده در این مرکز به صورت کروماکی هستند که بهترین تروپاژ در امر سینما و عکاسی به شمار می روند و حضوری نزدیک به واقعیت در محیط اقیانوس و ماهیان و موجودات درون آن را به نمایش می گذارند.

طعم های جذاب در کافی شاپ آکواریوم اصفهان

از دیگر امکاناتی که در این مجموعه برای هر بازدیدکننده در نظر گرفته‌شده است، وجود کافی شاپ و فروشگاه است که می توانند مکملی برای سایر لحظه های شاد و مفرح کسب شده برای خود و کودکانتان باشند.

خریدی متفاوت در فروشگاه هدایای آکواریوم اصفهان

در پایان مسیر بازدید از آکواریوم اصفهان، به فروشگاهی بر می خورید که محصولاتی نظیر عروسک های گوناگون و متنوع رنگی، پولیشی ،ماهیان مختلف تاکسیدرمی، پازل های سه بعدی، پازل های ساده و … را می توانید در آن بیابید.

مسیر دسترسی

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان، آکواریوم اصفهان

عکس Image result for ‫معرفی آکواریوم اصفهان‬‎ %da%a9%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%a2%d8%a8%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org

ویدئوی معرفی آکواریوم اصفهان

 

منابع

۱ – تونل آکواریوم اصفهان – بیتوته

۲ – آکواریوم اصفهان – کجارو

۳ – تونل آکواریوم اصفهان – ایران هتل

۴ – آکواریوم اصفهان | اولین تونل آکواریوم ایران – کارناوال

۵ – آکواریوم اصفهان – چندپار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها