تنکابن، بهشت غرب مازندران

تنکابن، بهشت غرب مازندران

واقعاً حیف است که به شمال ایران سفر کنید، اما از گشت و گذار در جنگل­های شگفت انگیز دوهزار و سه هزار غافل شوید. تنکابن با وجود داشتن طبیعت بکر و منحصر به فرد، تاکنون کمتر مورد توجه توریست­ها و برج­سازان قرار گرفته است. از اینرو، این شهرستان ساحلی، یکی از بهترین مناطق در شمال کشور است که می­تواند تعطیلات خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

شهرستان تنکابن

تنکابن در واقع یک شهرستان است و شامل چندین بخش و روستا و خود شهر تنکابن می­شود. اگر تنها به قصد تماشای جاذبه­ های گردشگری تنکابن به سمت شمال کشور حرکت کنید، هیچ چیزی را از دست نخواهید داد.

جاذبه­ های طبیعی تنکابن

از جمله دیدنی­های این شهرستان می­توان روستای کوهستانی عسل محله، دشت دریاسر، پارک ملی خشکه داران و جنگل­های معروف دوهزار و سه هزاز را نام برد. اگر در فصل بهار قصد سفر به تنکابن را دارید، تماشای دشت دریاسر را از دست ندهید. رویش گل­های وحشی رنگارنگ در این دشت، همه ساله گروه­های مختلف کوهنوردی را از اقصی نقاط کشور به خود جلب می­کند. کوهنوردان عمدتاً به قصد فتح قله سیالان عازم این شهرستان می­شوند.

جاذبه ­های شهری تنکابن

حتی اگر رمق کوه­نوردی و تماشای ییلاقات را ندارید، خود شهر تنکابن مدت­ها می­تواند شما را مسحور خود کند. پل چشمه کیله درست در مرکز شهر تنکابن از زیباترین پل­های رودخانه­ای در شمال کشور است. ساخت این پل بین سال­های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ توسط مهندسین روسی و آلمانی انجام شد و هنوز به عنوان نماد شهر تنکابن پابرجاست. بازار سنتی و دوشنبه بازار تنکابن هم از دیگر مشخصه­های شهری تنکابن هستند.

جاذبه های گردشگری شمال ایران

جاذبه­ های تاریخی تنکابن

اگر هم اهل تاریخ و مشتاق تماشای ابنیه تاریخی هستید، تنکابن محل مناسبی برای بازدید است. حمام مکرود، خانه حاج خلیلی و مسجد امیراسعد از جمله بناهای تاریخی این شهرستان زیباست. همچنین ساختمان اداره چای، ساختمان شهرداری و ساختمان شهربانی تنکابن همگی در لیست آثار ملی کشور ثبت شده هستند. جالب این جاست که هرسه این بناها همچنان در همان کاربری سابق باقی مانده اند.

۵ جاذبه برتر تنکابن

حال اگر ذره‌ای کنجکاویتان برانگیخته شده تا اندکی بیشتر درباره‌ی این شهر زیبا بدانید، وادیرو را در مقاله‌ی زیر همراهی کنید.

۱- غار آبی دانیال

درست در ۳۰ کیلومتری شرق شهر تنکابن، پدیده‌ای مملو از شگفتی قرار دارد که به «غار آبی دانیال» شهرت یافته. غار آبی دانیال پس از غار قوری قلعه‌ی کرمانشاه به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران شناخته می‌شود.

درون غار می‌توان جریان آبی گوارا را حس کرد که همانند دمای خود غار، بسیار سرد و خنک است و همچنین، منظره‌ای بسیار دیدنی را می‌توان مشاهده کرد که بواسطه‌ی مواد آهکی آویزان شده از سقف، بوجود آمده است. این منظره شامل قندیل‌هایی‌ست که بنا بر گفته‌ی محققان قدمتی بالغ بر چند میلیون سال دارد.

۲- پارک ملی خشکه داران

امروزه با توجه به رشد شهری، معدود منطقه‌ای را می‌توان یافت که دارای پوششی کاملا بکر و تقریبا دست نخورده باشد، «پارک ملی خشکه داران» از این قبیل مناطق محسوب می‌شود که با داشتن پوششی کاملا منحصر به فرد به موزه‌ی بکری از تاریخ و طبیعت غرب مازندران مبدل شده، همچنین این منطقه حفاظت شده به‌ عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران به‌شمار می‌رود.

۳- جنگل دو هزار تنکابن

چشمانتان را ببندید و قدم در این جنگل بگذارید و طبیعت را با تمامی وجود خود حس کنید، نهایتاً به این نتیجه خواهید رسید که تا چشم در این جنگل کار می‌کند چیزی جز سرسبزی دیده نمی‌شود و آب و هوای این جنگل باعث تبدیل شدن آن به خوش آب و هواترین منطقه‌ی سراسر ایران شده است؛ همچنین به جرعت می‌توان گفت، «جنگل دو هزار» جزو معدود ریه‌هایی‌ست که برای تنفس در ایران باقی مانده.تنکابن، بهشت غرب مازندران

شاید برایتان جالب است که بدانید چرا اسمش دو هزار است؟ دو هزار به خاطر ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا به این نام خوانده می‌شود.

۴- چشمه آبگرم فَلَکده

وقتی می‌گویند تنکابن شهری همه چیز تمام است، این به معنای درست کلمه می‌باشد. «چشمه آبگرم فَلَکده» از آن دست جاذبه‌های طبیعی و درمانی این شهر به شمار می‌آید که هر ساله گردشگران زیادی را از گوشه گوشه‌ی ایران به خود جذب می‌کند.

از ویژگی‌های این پدیده‌ی طبیعی، نداشتن گوگرد و شرب بودن آن است که با آب‌تنی در آن می‌توان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، نتیجه‌ی مناسبی را شاهد بود.

بهترین مناطق شمال برای فصل پاییز

۵- روستای قلعه گردن تنکابن

«قلعه گردن» نامی‌ست بسیار عجیب و عجیب‌تر از آن نبودن حتی بقایای یک قلعه در این منطقه می‌باشد. این روستا که در استان مازندران قرار دارد و از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن به حساب می‌آید و برای دیدنش باید به غرب استان مازندران سفر کنین همچنین این روستای دوست داشتنی با داشتن آب و هوایی بسیار معتدل و دلنشین و زیبایی‌های بی‌نهایت دلنواز  لقب بهشت کوچک شمال ایران را از آن خود کرده است.تنکابن، بهشت غرب مازندران

منبع vadiro
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها