روستای تنگی سر

معرفی روستای تنگی سر

با شروع فصل تابستان و با گرم شدن هوا، کوله بار سفر می‌بندیم تا خستگی از تن به در کنیم و از این زندگی ماشینی و دغدغه های روزمره فاصله بگیریم. پیشنهاد ما به شما اینست که به همراه خانواده به کردستان سفر کنید و به روستای تنگی سر سنندج سری بزنید و این همه زیبایی و هوای مطبوع و دلپذیرش لذت ببرید. پس با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما  همراه باشید تا این روستای زیبا را بیشتر بشناسیم.
تا نام روستاهای پلکانی می آید بیشتر مردم یاد روستای ماسوله یا اورامان یا پالنگان می افتند بدون اینکه بدانند از این روستاهای منحصر به فرد که زیبایی های ویژه ای دارند و ناشناخته هستند زیاد در کشور خودمان داریم. کردستان یکی از مناطق ویژه گردشگری کشورمان است که زیبایی های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد.

جشن نوروز در این روستا
جشن نوروز در این روستا

روستایی پلکانی و بینظیر در دل کوه های سر به فلک کشیده شاهوی کردستان میان کامیاران و سنندج جا خوش کرده که نامش تنگی سر است و مردمانی مهربان و خونگرم دارد که در دل کوه ها زندگی می کنند. راه رسیدن به این روستا بسیار دیدنی است و پس از گذر از چشمه های همیشه جاری منتهی به رودخانه سیروان، دره های بسیار پست و کوه های سر به فلک کشیده و خشن به این روستای دیدنی می رسید. روستای تنگی سر نه تنها از نظر معماری بلکه از نظر چشم انداز و منظره های طبیعی نیز یکی از روستاهای فوق العاده تماشایی ایران است.

تنگی سر کجاست

تنگی سر ، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است. روستای تنگی سر سنندج , جزء دوازده روستایی ممتاز هدف گردشگری استان کردستان می باشد. جمعیت روستای تنگی سر بیش از دو هزار نفر است و بالغ بر ۵۰۰ خانوار در آن زندگی می کنند و هر چند که بخش زیادی از جاده دسترسی به این روستا نامناسب است و در روزهای زیادی از فصل زمستان با بارش برف های سنگین مسدود می شود ولی ساکنان در روستای تنگی سر از امکانات اولیه همچون برق، آب، تلفن و دریافت امواج تعدادی محدود از شبکه های تلویزیونی کشور برخوردارند.

مردم روستا به استقبال بهار می‌روند
مردم روستا به استقبال بهار می‌روند

فاصله سنندج تا تنگی سر

این روستا از لحاظ جغرافیایی در قلب کوه های سر به فلک کشیده ی شاهو و در میان شهرستان کامیاران و سنندج نیز واقع می باشد.  فاصله این روستا تا سنندج ۶۳ کیلومتر است. با توجه به این که آنچنان این روستا مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته اما مردمان آن معتقدند که روستایشان متعلق به هزاران سال پیش است و شکل گیری آن از سکونت افراد در دل کوه ها منطقه شکل گرفته است.

ساختار خانه ها در این روستا
ساختار خانه ها در این روستا

چهار طرف روستای تنگی سر از کوه های سربه فلک کشیده پوشیده شده است و به همین دلیل نیز فقط از دل این روستا می توان بخش محدودی از آسمان را به نظاره نشست و به همین دلیل حتی در روزهای گرم تابستان نیز این کوه ها باعث می شود که وضعیت هوای این روستا دلپذیر باشد.

امکانات موجود در روستا

در این روستا امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و می توانید بر روی هتل ها، مهمانسراها و خانه های محلی شهرهای اطراف حساب باز کنید.
مردم خون گرم و پرتلاش این روستا مانند سایر اهالی کردستان هر ساله نوروز را با حضوری پر شور و گرم جشن گرفته و به پایکوبی و رقص می پردازند.
اهالی روستای تنگی سر به زبان کردی سخن می گویند و پوشش آنها مانند دیگر مناطق روستایی کردستان لباس محلی است و درآمد اصلی بیشتر ساکنین روستا از کشاورزی و دامداری است.

دختران روستا با لباس‌های سنتی
دختران روستا با لباس‌های سنتی

چه فصلی را برای سفر به روستای تنگی سر انتخاب کنیم

در منطقه ی روستای تنگی سر با توجه به موقعیت کوهستانی که دارد شرایط آب و هوایی سردی را در زمستان و خنک را در تابستان شاهد خواهید بود، اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به روستای تنگی سر در سنندج را بگوییم اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد. توجه داشته باشید که در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت به این روستا بروید چرا که در اواسط فصل به دلیل ذوب شدن برف های زمستان و بارندگی های بهاری شرایط کمی برای گشت و گذار در روستا مشکل می شود، اما از اواسط بهار می توانید به راحتی به این روستا سفر کنید. فصل تابستان هم شرایط بدی در این روستا برقرار نیست و به نسبت دیگر شهرهای ایران آب و هوای معتدلی در انتظارتان است.
برای سفر به روستای تنگی سرد در سنندج دو فصل پاییز و زمستان به دلیل این که سطح آب رودخانه بالا می آید و مشکلاتی در مسیر عبور و مرور روستا ایجاد می شود پیشنهاد نمی شود که به آن سفر کنید. البته در اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه ای می شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی سر بروند.

زنان در روستا
زنان در روستا

دیدنی های روستای تنگی سر:

معماری پلکانی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، اولین چیزی که شما را مبهوت خودش می کند در زمان وارد شدن به روستای تنگی سر در سنندج، معماری پلکانی است که دارا می باشد. این نوع معماری را که مشابه آن در گیلان و روستای ماسوله دارا هستیم به این ترتیب است که حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگر است. دلیل ساخت این مدل از خانه ها شیب زیاد روستای تنگی سر و شکل گیری پلکانی خانه ها نیز بوده است تا افراد مجبور شوند تا برای رسیدن به منازل مسکونی انتهای روستا از تعداد زیادی پله عبور کنند. متراژ این خانه ها کوچک است و شکلی مخروطی دارند. یکی از دلایل شکل گیری روستا به این صورت تراکم جمعیتی زیاد و وسعت باغات و مراتع می باشد، که زمین کمی را برای ساخت و ساز باقی می گذارند.

خانه‌ های پلکانی در روستا
خانه‌ های پلکانی در روستا

ساباط های کهن ، کوچه های مسقف

آنچه که چهره ای متفاوت به این روستا بخشیده است، ساباط ها یا همان کوچه های سرپوشیده هستند که از دورانی کهن به جای مانده و گذر زمان را تا به امروز به تماشا نشسته اند.

رودخانه خروشان

آبادی و آبادانی هر دیاری وابسته به آب است و تنگی سر حیاتش را مدیون خروش رودخانه ای می داند که از میانش گذر می کند. این روستا در مسیر چشمه های همیشه جاری قرار دارد که به رودخانه سیروان می پیوندند.کافیست در بالا دست روستا بایستی و به گذر آب نگاه کنی تا یکی از زیباترین مناظر را در پیش رویت ببینی.

رودخانه
رودخانه

کوه های سر به فلک کشیده

این روستای زیبا در آغوشی یک کوه آرمیده و با زیبایی هایش دلبری می کند اما این کوه یکی از فرزندان طبیعت کوهستانی این منطقه است و کوه های سر به فلک کشیده ی دیگری نیز وجود دارند که از چهار طرف روستای تنگی سر را احاطه کرده اند و به همین دلیل در این روستا بخش محدودی از آسمان مشخص است.

کوه‌های سر به فلک کشیده شده
کوه‌های سر به فلک کشیده شده

طبیعت تماشایی

همه ی زیبایی ها مربوط به روستا و رودخانه و کوه نیست. در اینجا، طبیعت تصاویر تماشایی دیگری نیز دارد که با کمی گشت و گذار در اطراف روستا، می توانید آنها را کشف کنید و در دنیای متفاوت آنها غرق شوید.

طبیعت و مردمان نیک در کنار یکدیگر
طبیعت و مردمان نیک در کنار یکدیگر

مسیر دسترسی

استان کردستان، ۸۰ کیلومتری شهرستان سنندج، دهستان گاورود، روستای تنگی سر
برای رسیدن به روستای تنگی سر باید به سنندج بروید و راه خود را به سمت سه راه سو ادامه دهید که در ۶۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. سپس راه روستای تنگی سر را پیش بگیرید.

طبیعت عالی روستا
طبیعت عالی روستا

ویدئوی جشن نوروز تنگیسر

 

دانلود فیلم نوروز تنگیسر

 

*از این که با تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع

۱ – روستای تنگی سر سنندج، منطقه ای ناشناخته در کردستان – الی گشت
۲ – روستای ناشناخته و تماشایی تنگی سر – هتل یار
۳- تنگی سر – ویکی پدیا
۴ – روستای تنگی سر سنندج | ماسوله ای ناشناخته در کردستان – کارناوال
۵ – نوروز در تنگی سر – کرد تودی
۶ – روستای تنگی سر سنندج – ایران دهیار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها