دریاچه فراخین

معرفی

یکی از جاذبه های دیدنی در استان سرسبز مازندران که سالانه میزبان تماشاگران و مسافران زیادی از داخل و خارج کشور می‌باشد، دریاچه فراخین است. این دریاچه با زیبایی فوق‌العاده‌اش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت کرده است چنانکه بینندگان با دیدن طبیعت زیبای این منطقه، نمی‌توانند چشم از آن بردارند. اگر می‌خواهید درباره‌ی این دریاچه بیشتر بدانید، پس  مجله گردشگری تاریخ ما را در این مقاله همراهی نمایید.

دریاچه فراخین یکی از دریاچه‌های کمتر شناخته شده در نزدیکی روستای کندلوس است. این دریاچه آنقدرها بزرگ نیست و بیشتر شباهت به تالاب دارد. اما واقع شدن در میان جنگل انبوه و تمیزی آن باعث شده است یکی از جاذبه‌های اصلی در نزدیکی روستای کندلوس و جاده چالوس باشد و در عین آن که گستردگی چندانی ندارد ولی همین گستردگی اندک، بسیار بسیار زیبا و چشم نواز است.

دریاچه فراخین

دریاچه فراخین در جنگل

دریاچه فراخین دارای یک مسیر دسترسی بسیار زیبایی می باشد که البته این یکی از ویژگی های همیشگی اکثر جاذبه های طبیعت در این استان دوست داشتنی است، به گونه ای که برای رسیدن به آن باید از قلب جنگلی بکر عبور کنیم تا از دیدن آن نیز بی نصیب نباشیم. در واقع زیبایی های این جاذبه یعنی دریاچه فراخین از مسیر دسترسی به آن شروع می شود به طوری که باید از جاده خاطره انگیز و فوق العاده زیبای چالوس آغاز کنیم، جاده ای که هر بار دل به آن می سپاریم و آن را می بینیم برایمان تازگی دارد و گوشه گوشه آن شامل چشم انداز های طبیعت است. در مسیر این جاده و بعد از گذشتن از جنگل و مسیری خاکی به دریاچه فراخین خواهید رسید. باید این نکته را نیز در نظر گرفت که رسیدن به این دریاچه اندکی سخت است اما زیبایی های مسیر این سختی را آسان می کند.

جنگل رویایی در فراخین
جنگل رویایی در فراخین

دریاچه فراخین یکی از دریاچه‌های کمتر شناخته شده در نزدیکی روستای کندلوس است. این دریاچه آنقدرها بزرگ نیست و بیشتر شباهت به تالاب دارد. اما واقع شدن در میان جنگل انبوه و تمیزی آن باعث شده است یکی از جاذبه‌های اصلی در نزدیکی روستای کندلوس و جاده چالوس باشد.

این دریاچه در ارتفاع ۲۲۰۰ متری قرار گرفته و توسط جنگل‌های پهن برگ هیرکانی احاطه شده است. آبگیری دریاچه از چشمه فراخین در بالادست آن و نزولات جوی تامین می‌شود.

فراخین دریاچه بزرگی نیست و بیشتر شبیه تالاب است تا دریاچه و سکوت اطرافش مرموزترش هم می‌کند.

فراخین با طول ۱۳۰ متری و عرض ۳۵ متری؛ حدود نیم هکتار مساحت دارد. این تالاب زمردین در میانه جاده جنگلی نوشهر به بخش کُجور واقع شده است.

اگر تا به حال از فراخین بازدید نکرده‌اید عجیب نیست. تا همین چند سال پیش این مکان برای عموم ناشناخته بود. فراخین در موقعیتی دور از دسترس  در دل جنگل پنهان است و با وجود مسیر خاکی، نیمی از سال راهش هموار نیست. همچنین درختان مسیر بلند و انبوه‌اند و یافتن دریاچه به راحتی ممکن نیست.

جاده خاکی رسیدن دریاچه فراخین
جاده خاکی رسیدن دریاچه فراخین

دریاچه فراخین به نام تالاب ارواح  هم مشهور است؛ به دلیل این که راهی پر پیچ و خم دارد، در این راه و کنار دریاچه، سنگ‌ها و درختان خزه بسته‌اند، تالاب آبی تیره رنگ دارد و خیلی از اوقات محیطش مه‌آلود است.

خود دریاچه با حصاری سبز از درختان سر به فلک کشیده محدود شده. انعکاس درختان روی دریاچه دیدنی‌ست؛ پس دوربین‌تان را فراموش نکنید. تنها از روی دریاچه می‌توان آسمان را بی‌­واسطه دید. صدای پرندگان گوش و هوش شما را به خود مشغول می‌کند و آرامش آنجا تجربه­‌ی کم‌نظیری برایتان رقم خواهد زد.

در نزدیکی این تالاب غار آبی دانیال نیز از دیگر جذابیتهای گردشگری این منطقه است.

اطراف این دریاچه همان طور که می توان حدس زد دارای طبیعت زیبایی می باشد در سفر به دریاچه فراخین می توانید در روستاهای اطراف هم گشتی بزنید. روستا های کندلوس، دلسم و ویسر از این جمله اند که هر کدام علاوه بر اینکه بسیار زیبا هستند می توانند مکانی برای اقامت شما نیز توسط محلی ها مکانی فراهم کنند.

جاده خاکی دسترسی به دریاچه فراخین
جاده خاکی دسترسی به دریاچه فراخین

کفش مناسب برای پیاده روی و پیمایش جنگل یکی از ضروریات این سفر است. اگر در فصول پرباران به این منطقه می روید، پانچو یا پوشاک ضد رطوبت را فراموش نکنید.

در صورت تمایل به اقامت در طبیعت، کیسه خواب یا پتوی مسافرتی، لباس اضافه، ظروف شخصی (بشقاب، لیوان، قاشق، چنگال)، لوازم بهداشتی شخصی و چادر مسافرتی را با خود ببرید.

امکانات دریاچه فراخین

به دلیل آنکه امکاناتی در منطقه وجود ندارد، تمام وسایل و خوراکی های مورد نیاز خود را از روستای دلسم و روستای ویسر تهیه نمایید.

روستای اطراف دریاچه فراخین ، روستای دلسم و روستای ویسر
روستای اطراف دریاچه فراخین ، روستای دلسم و روستای ویسر

خوشگذرانی در دریاچه فراخین

مسیر جنگلی رسیدن به دریاچه بسیار زیباست و پوشش گیاهی آن بسیار با ارزش است. با پیاده روی در این طبیعت می توانید از زیبایی های اطراف آن لذت ببرید، پوشش های گیاهی را کشف کنید و از عکاسی در این طبیعت بکر لذت ببرید چرا که دریاچه فراخین و طبیعت اطرافش بهترین سوژه عکاسان است. کسانی که به قایق سواری علاقمند هستند می توانند سوار قایق بادی شوند و از گشت و گذار در دریاچه و تماشای مناظر اطراف آن لذت ببرند. همچنین دوچرخه سواران هم می توانند از این مسیر جنگلی زیبا برای دو چرخه سواری استفاده کنند و پس از رسیدن به دریاچه در کنار آن استراحت کنند.

خوشگذرانی کنار دریاچه فراخین
خوشگذرانی کنار دریاچه فراخین

چه فصلی را برای سفر به دریاچه فراخین انتخاب کنیم

گرچه فراخین در تمام روزهای سال زیبایی خاص خود را دارد اما بهار و تابستان پرآب ترین حالت خود را دارد و از اردیبهشت تا اواخر شهریور با زیبایی تمام چشم به راه مهمانان خود است. فصل پاییز دریاچه فراخین پر از رنگ است؛ رنگ برگ های ریخته در پاییز که همچون تابلوی نقاشی شما را محو تماشای خود می کند. در فصل زمستان مسیر دسترسی به دریاچه بسیار لغزنده است و باید مطمئن شوید از بارش آخرین برف منطقه حداقل دو هفته گذشته است. سفر در زمستان به این منطقه نیاز به تجهیزات و تجربه کامل دارد.

دریاچه فراخین در خزان
دریاچه فراخین در خزان

مسیر دسترسی به فراخین

در جاده چالوس و پس از مرزن آباد در سمت راست خود به کمربندی چالوس به نوشهر می رسید و تابلوی که روی آن دیزی سرای آذربایجان نوشته را خواهید دید. طبق راهنمایی این تابلو مسیر خود را تغییر دهید و از روستا های دلسم و ویسر عبور کنید. در انتها به یک جاده خاکی معدنی میرسید و پس از عبور از رودخانه های کم عمق و رانندگی در حدود ۴۰ کیلومتر به دریاچه فراخین خواهید رسید. توجه داشته باشید که در مسیر رسیدن به دریاچه، پنج دوراهی قرار دارد که در واجه شدن با آنها باید به این صورت مسیر را انتخاب کنید: از دو تای اول به سمت راست بروید که نشانه آن تابلو به سمت کجور است، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به راست و پنجمی را به چپ انتخاب مسیر کنید.

مسیر دسترسی به فراخین
مسیر دسترسی به فراخین

*از اینکه با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

 

منابع

۱ – دریاچه فراخین، طبیعتی بی نظیر در دل جنگل – الی گشت

۲ -دریاچه فراخین کجاست؟ – هایپرشیا

۳ – دریاچه فراخین؛ قطعه‌ای جامانده از بهشت – دیجی کالا

۴ – دریاچه فراخین | جلوه سحرانگیز طبیعت مازندران – کارناوال

۵ – دریاچه زیبای فراخین – اراول

۶ – تالاب فراخین یا تالاب ارواح – مازین

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها