بوستان باغ ایرانی در تهران

معرفی بوستان باغ ایرانی

یکی از مکان‌های دیدنی و مفرح برای گذراندن یک روز شاد و بی دغدغه به همراه خانواده، باغ ایرانی در پایتخت می‌باشد. این باغ زیبا مکانی دلچسب برای گذراندن آخر هفته‌هاست. پس به همراه خانواده سری به این باغ زیبا بزنید و زمانی را به دور از این همه دغدغه و زندگی ماشینی سپری کنید. در این مقاله با مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا درباره‌ی این باغ مفرح بیشتر بدانیم.

بوستان باغ ایرانی در خیابان شیخ‌بهایی در محله قدیمی ده ونک تهران جای گرفته است. این بوستان یک باغ قدیمی بوده است که عناصر معماری سنتی آن بازسازی شده و فضای سبز آن نیز بر پایه الگوی باغ‌های پر از درخت و گل ایرانی طراحی شده است.

بوستان باغ ایرانی در واقع باغی است که شکل و ساختار آن مختص به ایرانی هاست؛ باغی که دارای سه مشخصه اصلی بوده که همین مشخصه منجر به تفاوت آن با دیگر باغ های موجود در کشورهای مختلف می شود. باغ ایرانی در جایی ساخته می شود ;i جوی آبی در آن جاری باشد، یعنی هیچ باغ ایرانی وجود ندارد که در آن محل گذر آب مشخص نباشد. دومین مشخصه باغ ایرانی این است که این نوع از باغ با دیوارهایی بلند محصور می شود، و سومین مشخصه وجود استخر آب در داخل عمارت تابستانی باغ است که در مرکز عمارت قرار می گیرد.

عکس بوستان باغ ایرانی در خیابان شیخ‌بهایی در محله قدیمی ده ونک تهران جای گرفته است. %d8%a8%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%ba-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
بوستان باغ ایرانی در خیابان شیخ‌بهایی در محله قدیمی ده ونک تهران جای گرفته است.

بوستان باغ ایرانی همان طور که از نامش پیداست، بر اساس الگوی باغ ایرانی طراحی و ساخته شده است. الگوی باغ ایرانی، آن قدر در دنیای طراحی و معماری باغ ها دارای ظرفیت های زیبا شناسی ارزنده بوده که در دنیا، این سبک کاملا منحصر به فرد و با نام ایران شناخته می شود.

نکته جالب درباره باغ های ایرانی، آن است که این  باغ ها در مسیر قنات شکل گرفته و تاریخ پیدایش باغ ایرانی در سراسر کشور، با مقوله ای به نام قنات، ارتباط تنگاتنگ دارد. در واقع نخستین باغ های ایرانی که در شیراز و کرمان هم نمونه آن ها یافت می شود، در مسیر خروجی قنات ها بوده اند. مثل باغ شازده کرمان.

تاریخچه باغ ایرانی

باستان شناسان، ریشه همه باغ های ایرانی را باغ پاسارگاد در فارس می دانند. کوروش کبیر، شخصا دستور ساخت  و طراحی باغ پاسارگاد را صادر کرد و حتی طراحی هندسی باغ و جای گذاری درختان را نیز مشخص کرد. این قضیه در عصر ساسانیان و در دوره اسلامی نیز ادامه یافت.

باغ های ایرانی، رابطه تنگاتنگ هویت های فرهنگی-اجتماعی و طبیعی را بازگو می کند. مبین همسو بودن نیازهای ایرانیان و طبیعت هستند و نگاه محیط زیست محور طراحان را در ساختار بندی باغ نشان می دهند.

مساحت بوستان باغ ایرانی با نزدیک به ۳٫۵ هکتار است که ۲٫۵ هکتار از آن برای فضای سبز بکار رفته است.
مساحت بوستان باغ ایرانی با نزدیک به ۳٫۵ هکتار است که ۲٫۵ هکتار از آن برای فضای سبز بکار رفته است.

۲.۵ هکتار از سطح بوستان باغ ایرانی به فضای سبز اختصاص داده شده و جالب اینجاست که در احداث فضای سبز آن درختان قدیمی موجود حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند. گلکاری های بسیار زیبا در کنار درختان سر به فلک کشیده و نیمکت هایی که می توانید روی آنها بنشینید و از زیباییهای این باغ لذت ببرید. بدون شک بوستان باغ ایرانی از مکانهای دیدنی تهران است.

در طراحی و ساخت فضای سبز این بوستان درختان کهن باغ پیشین نگهداشته شده‌اند. در میان دیگر گونه‌های گیاهی می‌توان از برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و همیشگی یاد کرد.
در طراحی و ساخت فضای سبز این بوستان درختان کهن باغ پیشین نگهداشته شده‌اند. در میان دیگر گونه‌های گیاهی می‌توان از برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و همیشگی یاد کرد.

این باغ، بخش های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به زمین بازی کودکان و وسایل تندرستی اشاره کرد. زمین ورزش که برای فعالیت های ورزشی خانواده ها در نظر گرفته شده است، در نزدیکی ورودی غربی دیده می شد.

همچنین از ویژگی‌های بوستان باغ ایرانی می‌توان به مناسب سازی گذرگاه‌ها برای گذر معلولین یاد کرد که بهره‌گیری از این بوستان را برای آنها ساده‌تر می‌کند.

بخش های مختلف باغ ایرانی:

ورودی‌ها

علاوه بر ورودی جنوبی باغ، دو ورودی شرقی و غربی در دو طرف باغ دیده می‌شوند که به صورت قرینه هم ساخته شده اند. هر دو ورودی سازه‌هایی مرتفع، مشبک، آجری و زیبا هستند که به لوسترهایی سبز رنگ مزین شده‌اند.

ورودی بوستان باغ ایرانی
ورودی بوستان باغ ایرانی

حوض ها و فواره ها

اگر ورودی های شرقی و غربی را برای دسترسی به باغ انتخاب کرده باشید، با عبور از آن ها، نخستین المان های باغ ایرانی یعنی حوض ها و فواره های جذاب شان به استقبال شما می آیند. حوض هایی فیروزه ای رنگ که از این سوی باغ به آن سو کشیده شده اند و در میان بوستان به حوض هایی مربعی شکل ختم می شوند. تقریبا در قسمت عمده باغ، آبراه‌ها و چندین حوض کوچک و بزرگ وجود دارد، که آبنماهای محوری، اصلی و ۶ آبنمای مجزا نیز در میان آن ها دیده می‌شوند.

حوض ها و فواره ها
حوض ها و فواره ها

کوشک اصلی

در امتداد آبراه ها وارد باغ شوید تا به زودی به مرکز باغ ایرانی و کوشک اصلی برسید. پیدا کردن این ساختمان غرفه ای و آجری چندان سخت نیست و از دور به راحتی دیده می شود.

کوشک اصلی
کوشک اصلی

عمارت اصلی باغ یا کوشک باغ ایرانی در واقع انتهای باغ و در شمالی ترین نقطه آن قرار دارد. پیش تر این ساختمان به عنوان کافه و رستوران مورد استفاده بود؛ اما چندیست که بخشی از آن به عنوان کتابخانه اهدایی رهبر معظم انقلاب در نظر گرفته شده است و قسمت آقایان کتابخانه باغ نیز در همین جا قرار دارد. قسمت دیگر این ساختمان، بخش اداری باغ ایرانیست که ورود عموم به آن آزاد نیست. از ویژگی های دلپذیر و جالب توجه سردرها و کوشک، وجود لوسترهایی با طراحی سبز و آبی است.

طاق میانی

درست رو به روی کوشک اصلی و در کنار حوض های میانی باغ، یک سازه طاقی شکل به چشم می خورد که نمای متفاوتی به باغ ایرانی افزوده است.

طاق میانی
طاق میانی

کتابخانه

دو کتابخانه برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد که کتابخانه خانم‌ها در بخش شمالی پارک و کتابخانه آقایان در بخش کوشک اصلی قرار دارد. بر سر در کتابخانه آقایان، کاشی‌کاری آبی رنگ و بزرگی به چشم می‌خورد که بر روی آن نوشته شده است: کتابخانه اهدایی مقام معظم رهبری.

کتابخانه بوستان باغ
کتابخانه بوستان باغ

چه فصلی را برای رفتن به باغ ایرانی انتخاب کنیم

چندین و چند سال است که پایتخت ایران، هر سال بهار میزبان لاله های سرخ و رنگینی می شود و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود می خواند. یکی از نخستین میزبان های لاله های بهاری تهران، باغ ایرانی ده ونک بود. قسمت خوب ماجرا آن جاست که این سنت نیک هنوز هم ادامه دارد و ابتدای بهار هر سال، باغچه ها و گلدان های باغ ایرانی مملو از لاله می شوند. فصل بهار یکی از بهترین فصول برای رفتن به این باغ است.

لاله های سرخ
لاله های سرخ

مسیر دسترسی ، چطوری برم باغ ایرانی

آدرس بوستان باغ ایرانی: خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری.

در کوشک مرکزی، رستوران و چایخانه قرار دارد و در جلوی آن هم یک حوض بسیار زیبا ساخته شده که دور تا دور آن گلدان‌ قرار داده شده است.
در کوشک مرکزی، رستوران و چایخانه قرار دارد و در جلوی آن هم یک حوض بسیار زیبا ساخته شده که دور تا دور آن گلدان‌ قرار داده شده است.
بوستان باغ ایرانی
بوستان باغ ایرانی

ویدئو از بوستان باغ ایرانی

*از این که با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع

۱ – باغ ایرانی تهران، بهشتی برای آرامش پایتخت نشینان – کجارو

۲ – بوستان باغ ایرانی – ویکی پدیا

۳ – بوستان باغ ایرانی تهران – اریسته

۴ – زیباترین باغ تهران؛ باغ ایرانی ده ونک – روزیتو

۵ – بوستان “باغ ایرانی” از نقاط دیدنی تهران – yjc

۶ – بوستان باغ ایرانی تهران – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها