جاذبه های گردشگری زنجان

جاذبه های گردشگری زنجان

روستای تفریحی گردشگری شیت

این روستای سرسبز که در مناطق کوهستانی قرار دارد، در قسمت شمالی استان زنجان و در شهرستان طارم که هندوستان ایران معروف است آخرش بود و حدود ۱۲۶ کیلومتر تا زنجان فاصله دارد.

این روستا به خاطر باغستان های انار و زیتون و گیلاس و گردو مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران می باشد؛ علاوه بر این که طبیعت بسیار زیبای آن روح و روان آدمی را آرام می کند.

روستا در پایه کوهی به وجود آمده است و خانه های آن کاه گلی بوده؛ خانه ها از پایه کوه تا بلندی های آن ادامه دارند.

گویش مردم این روستا ترکی می باشد و بسیار مهمان نواز و خون گرم هستند؛ مردان این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و زنان آنها نیز پا به پای آنها قالیبافی کرده و به مردان خود کمک می کنند.جاذبه های گردشگری زنجان

این روستا در دل خود آرامگاه امامزاده محمد ماهوری را نیز دارد؛ امامزاده ای که مردم آن را به امام محمد باقر (ع) نسبت می دهند و بسیاری از مسافران به خاطر این مکان مقدس به روستای شیت سفر می کنند.

کارشناسان قدمت این امامزاده را به قرن ۷ هجری شمسی نسبت می دهند.

علاوه بر تمام زیبایی های این روستا، دو غار زیبا به نام های غار سید باغی و و غار شگفت انگیز شیت نیز در این منطقه وجود دارند؛ غار سید باغی از دیرینه وجود داشته اما به خاطر ریزش کوه و حوادث طبیعی مسیر آن مسدود شده و فقط تا ۲۰ متر می توان وارد آن شد.

روستای شیت دارای تعداد زیادی نهر آب و چشمه می باشد که بسیار چشم نواز و جذاب هستند.

کوه های آلاداغ لار، کوههایی شگفت انگیز در میان جاده

وارد جاده میانه – زنجان که می شوی، تصورش را هم نمی کنی که در میانه های راه، قرار است با طبیعتی شگفت انگیز غافلگیر شوی اما کوه های رنگین کمانی به یکباره پدیدار می شوند و تو را غرق در تماشای خود می کنند. رنگ های قرمز، زرد، سفید و نارنجی خودشان را در میان کوه ها جا کرده اند و هنرنمایی طبیعت را به رخ رهگذران می کشند.

این کوه ها حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت و  از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز به اَهر امتداد دارند. قدمت این کوه ها  ۱۵ میلیون سال برآورد شده و به عنوان یکی از شاهکارهای طبیعی از آنها یاد می شود.جاذبه های گردشگری زنجان

دیدنی ها و تفریحات کوهای زنجان

این کوه های رنگین کمانی فرصت خوبی برای خوش گذرانی به شما می دهند و از زیباترین جاذبه های گردشگری و دیدنی زنجان هستند:

۱- گشت و گذار در میان کوه ها
گشت و گذار در میان کوه های آلاداغ لار به شما فرصت می دهد تا مناظر تازه ای را کشف کنید و نمایش رنگ های شکوهمند را به تماشا بنشینید. به هر گوشه ای که بروید تصویری تازه می بینید که به رنگی متفاوت در آمده و خود را به نمایش گذاشته است.

۲- عکاسی
وجود رنگ های مختلف به ویژه رنگ مسی و زرد باعث شده تا این کوه ها به یکی از سوژه های خوب برای عکاسی تبدیل شوند چرا که  در شرایط نور مناسب و هوای گرم می توان زیباترین تصاویر را از آنها ثبت نمود. پس دوربینتان را در این سفر فراموش نکنید.جاذبه های گردشگری زنجان

۳- آب راهه ها
گاهی در میان این کوه ها آب راهه هایی جریان می یابند و شکل خاصی را به آنها می بخشند. انعکاس زیبایی کوه ها در آب یکی از شگفت انگیز ترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می دهد.

دلیل رنگی شدن این کوه ها چیست؟

وجود حوضچه های سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها و تغییر املاح و تثبیت نوع آنها در رنگ رسوبات باعث شده تا هر گوشه از این کوه ها به رنگی در بیاید. به صورت ساده می توانیم بگوییم که این کوه ها در اثر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر به رنگ قرمز در آمده اند. البته برخی رنگ ها نشانه هایی از وجود مواد معدنی نیز دارند به عنوان مثال رنگ سبز نشانه ی ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به این رنگ دیده می شود.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها