موزه ی آبگینه

موزه ی آبگینه

موزه ی آبگینه یکی از موزه های شهر تهران می باشد که سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است که در بین این افراد توریست های زیادی نیز از سراسر دنیا جای گرفته اند. این موزه از زمان قاجار به جا مانده است و در اردیبهشت ۱۳۳۷ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. این موزه در خیابان سی تیر تهران واقع شده است.

تاریخچه موزه ی آبگینه

این موزه در محل خانه ی قوام السلطنه قرار گرفته است که پس از آن در اختیار سفارت مصر و افغانستان درآمد و بعد از آن نیز به بانک بازرگانی فروخته شد. اما در سال ۱۳۵۴ این موزه به فرح پهلوی فروخته شد و پس از آن به دست جمعی از معماران اتریشی و ایرانی و فرانسوی به موزه تبدیل شد و در آن آثار با ارزش سفالی و شیشه ای نگهداری می شود که برخی از این آثار از چغازنبیل که خود به ثبت جهانی رسیده است کشف و به موزه آورده شده‌اند.موزه ی آبگینه

چرا موزه آبگینه و سفالینه تهران؟

  • یکی از ده موزه برتر ایران است و هر ساله در حدود ۲ میلیون گردشگر از آن دیدن می کنند.
  • موزه آبگینه در خیابان تاریخی و خوشمزه سی تیر تهران قرار گرفته است.
  • عمارتی که موزه آبگینه در آن قرار دارد یکی از دیدنی ترین خانه های تهران است و آجرکاری های آن از نمونه های عالی آجرکاری خانه های تاریخی به حساب می آید.
  • در این موزه آثار باارزشی را خواهید دید که از معبد چغازنبیل کشف شده اند و پیشینه آن ها به دوران هزاره دوم پیش از میلاد باز می گردد.

معماری موزه ی آبگینه

سبک معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی قرن ۱۹ میلادی می باشد. خانه ای هشت ضلعی متشکل از دو طبقه با ستون و زیرزمین! طبقه ی اول از طریق پله هایی با شکوه به سبک روسی به طبقه ی دوم راه می یابد و در و پنجره ی آن از شیشه های دو جداره می باشد. این بنا دارای یک اندرونی و یک بیرونی است که بخش بیرونی آن موزه ی آبگینه می باشد. در طراحی و ساخت این بنا از کارهای آجری و گچ بری و آینه کاری تا منبت کاری و مینا کاری استفاده شده است.

بازدید از موزه

ساعات بازدید از موزه در فصل بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۷ عصر و در پاییز و زمستان از ۸ صبح تا ۵ عصر می باشد.

موزه جز ایام سوگواری در تمام روزهای سال باز و قابل بازدید می باشد.موزه ی آبگینه

مسیر دسترسی به موزه آبگینه و سفال

برای رفتن به موزه آبگینه می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط یک مترو تهران در ایستگاه سعدی از قطار پیاده شده و پس  از خروج از ایستگاه با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان جمهوری به سمت غرب به خیابان سی‌تیر و موزه آبگینه برسید  یا از اتوبوس‌هایی که از خیابان جمهوری می‌گذرند، مثل اتوبوس‌های میدان بهارستان – میدان جمهوری استفاده کنید و در ایستگاه پل حافظ پیاده شده و در خیابان جمهوری به سمت شرق بروید و پس از پنج دقیقه با خیابان سی‌تیر برسید. در این لیست ‌می‌توانید با انتخاب خط ۱ مترو و ایستگاه سعدی، از فهرست اتوبوس‌هایی که در خیابان جمهوری تردد می‌کنند باخبر شوید. این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد، پس اگر قصد بازدید از موزه در ایام غیر تعطیل را دارید باید مجوز تردد در طرح ترافیک تهران را خریداری کنید. اما برای یافتن جای پارک در اطراف این موزه باید بسیار خوش‌شانس باشید

 

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها