دریاچه گهر ، جاذبه گردشگری استان لرستان

معرفی 

دریاچه گهر یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور عزیزمان ایران که سالانه میزبان گردشگران و طبیعت‌گردانان بسیاری می‌باشد و با زیبایی حیرت انگیزش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند طوری که با دیدن این همه زیبایی نمی‌توانند لحظه‌ای چشم از آن بردارند. اگر قصد سفر دارید و می‌خواید از این زندگی ماشینی و دغدغه‌های روزمره زمانی را در آرامش به سر ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این دریاچه زیبا سری بزنید. با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید تا درباره‌ی این دریاچه بیشتر بدانیم.

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است. این دریاچه در جنوب شرقی دورود
دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است. این دریاچه در جنوب شرقی دورود

ایران در مجموع ۲۸ دریاچه را در خود جای داده که یکی از آنها دریاچه کوهستانی گهر است. گهر که به نگین زاگرس معروف است در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان واقع شده و سالانه ۷۰ هزار نفر گردشگر راهی‌اش می‌شوند. این منطقه هرچند قشنگی‌های خودش را دارد، ولی رفتن به آن با سختی‌هایی هم همراه است.

گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می شود. این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه با ۲۳۵۰ متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک ، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

اندازه ی گهر بزرگ حدود ۸۵ هکتار بوده و عمق آن در ژرف‌ترین نقطه به ۳۰ متر هم می‌رسد. دریاچه گهر کوچک هم که در دو کیلومتری دریاچه گهر بزرگ قرار گرفته و در حدود ۵ هکتار وسعت و عمق آب دریاچه به ۲ متر می رسد. آب دریاچه بزرگ به وسیله‌ی چشمه‌های کوهستانی تامین می‌شود. سرچشمه‌ی آب دریاچه‌ی کوچک نیز از رودخانه‌ی تاپله سرچشمه می گیرد. به طوری که در نقاطی از آن که دارای عمق کمتر از ۴ متر هست شما می توانید ماهیانی که در کف دریاچه شناور هستند ببنید.

این دریاچه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است.
این دریاچه با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است.

دریاچه گهر دورود به نگین منطقه اشترانکوه مشهور است. خوشبختانه این منطقه از آسیب های انسانی در امان مانده و بکر بودنش را همچنان حفظ کرده است. برای رسیدن به دریاچه گهر مسیر سخت و به نسبت طولانی ای در پیش است، در قسمت های از مسیر باید پیاده روی های طولانی را انجام دهید و بعضی از قسمت هایی را هم می توانید با حیواناتی مثل الاغ طی کنید.

محوطه دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می باشد که با تلفیق گل های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر منظره ای بی نظیری را ایجاد می کند.

دریاچهٔ گهر و منطقه حفاظت شده اشترانکوه خانه حیوانات متنوع از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه می باشد که اگر شانس بیاورید می توانید چند نوع از آنها را در روزهایی که تردد کم است ببینید.

دریاچه گهر که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است.
دریاچه گهر که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است.

اولین بار این دریاچه توسط یک زمین شناس اتریشی کشف شد. او که در سال ۱۸۸۸ موفق به فتح ارتفاعات زاگرس شد و این منطقه بکر و دیدنی را کشف کرد. بسیاری از اروپایی ها به دریاچه گهر دورود، دریاچه ایران می گویند. دریاچه گهر با توجه به دسترسی سختی که دارد اما سالانه گردشگران زیادی، که به دنبال آرامش و طبیعت ناب هستند به سمت این منطقه می روند همین موضوع دلیلی است بر لقب نگین گردشگری اشترانکوه که به آن داده اند.

میزان بارش سالانه در منطقه گهر حدود۹۳۳ میلی‌متر است که بیشتر به صورت بارش برف می‌باشد در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ می‌بندد.

خوشگذرانی در دریاچه گهر:

قایق سواری

از تفریح های مفرح در زمان سفر به دریاچه گهر، قایق سواری است که نباید آن را از دست دهید؛ رفتن به میان دریاچه ای با آب زلال می تواند خستگی راه را از تنتان خارج کند.

قایق سواری در دریاچه
قایق سواری در دریاچه

البته باید توجه داشته باشید که در این دریاچه تنها می توانید از قایق های بادی استفاده کنید و اینکه خودتان باید تجهیزات قایق بادی را همراه ببرید.

ماهیگیری

دریاچه گهر یکی از اصلی ترین زیستگاه‌های ماهی قزل آلاست و از این رو ماهگیری یکی از اصلی ترین کارهایی‌ست که میتوان در کنار این دریاچه انجام داد. البته که ماهیگیری با تک قلاب و با اخذ مجوز صید ماهی از  از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه امکان پذیر است.

ماهیگیری در دریاچه
ماهیگیری در دریاچه

نکته : باید توجه داشته باشید که ماهی گیری تا اواسط ماه خرداد ممنون است و کسانی که صرفا جهت ماهی گیری به این منطقه می خواهند بروند باید در اواخر تابستان برنامه خود را تنظیم کنند.

کوه نوردی

علاوه بر ماهی گیری به این دلیل که دریاچه گهر دارای موقعیت کوهستانی است و در بین کوه های زاگرس و منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد، فعالیت هایی نظیر کوهنوری و پیاده روی های طولانی هم در این منطقه فراهم است. تا در هوایی پاک و عاری از هر  گونه آلودگی فعالیت های ورزشی داشته باشید.

کوهنوردی در اطراف دریاچه
کوهنوردی در اطراف دریاچه

اسکی روی آب

یکی از فعالیت ها تفریحی که این روزهای طرفداران زیادی پیدا کرده است، اسکی روی آب می باشد. به دلیل اینکه عمق این دریاچه نسبتا کم هست اسکی روی آب آنچنان خطری به دنبال ندارد و با خیال راحت می توانید از اسکی روی آب خود لذت ببرید. اما اگر می خواهید که اسکی پر هیجانی را داشته باشید می توانید به دریاچه کیو خرم که در نزدیکی دریاچه گهر رود است بروید.

طبیعت زیبای دریاچه
طبیعت زیبای دریاچه

شنا در دریاچه گهر

شنا ممنوع! شنا در این منطقه ممنوع است. جسد یکی از هموطنان که ۹ سال پیش در این منطقه غرق شده بود در سال ۹۵ از دل آب بیرون آمد. شنا در این منطقه بسیار هوس انگیز است اما هیچ گونه تضمینی بابت امنیت شناگران وجود ندارد پس حدالامکان از شنا در دریاچه گهر درود بپرهیزید.

شنا در دریاچه گهر ممنوع است.
شنا در دریاچه گهر ممنوع است.

پیاده روی، راه پیمایی، دوچرخه سواری و عکاسی

به مانند هر جاذبه طبیعی دیگر، در گهر نیز می توانید از پیاده روی در طبیعتی دلربا، راه پیمایی در اطراف دریاچه، عکاسی از چشم اندازهای بی نظیر و زلال آب دریاچه لذت ببرید. در کنار این ها گروهی از علاقه مندان به طبیعت، با دوچرخه های حرفه ای خود به گهر سفر می کنند و در مسیرهای دوچرخه سواری اطراف دریاچه از تماشای دیدنی ها لذت می برند.

پسر روستایی سوار بر اسب
پسر روستایی سوار بر اسب

چه فصلی را برای رفتن به دریاچه گهر انتخاب کنیم

دریاچه گهر از اواخر بهار تا پایان تابستان هوای دلپذیری دارد و طبیعت سبز و دلربای آن شما را مجذوب خود می‌کند. در فصول سرد نیز آب دریاچه یخ می‌زند و تصاویری رویایی بر سطح آن نقش می‌بندد اما سرمای هوا به قدری خواهد بود که امکان کمپ زدن وجود ندارد و در مسیر کوه‌پیمایی آن اگر کوهنورد حرفه‌ای نباشید با مشکل مواجه خواهید شد.

دریاچه گهر در زمستان
دریاچه گهر در زمستان

مسیر دریاچه گهر

برای رسیدن به گهر میتوان دو مسیر را در پیش گرفت که یکی از آنها آسانتر از دیگری‌ست.

مسیر دروود: بعد از رسیدن به دورود باید به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و بعد راه چشمه خیوه که در ۱۷ کیلومتری شهر دورود است را در پیش بگیرید. تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالته است و با ماشین میتوان رفت. از چشمه خیوه تا دریاچه گهر ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو پیش رو دارید که می توانید آن را پیاده بروید یا با قاطر. ماشینتان را در پارکینگ می گذارید و قاطر کرایه می کنید. کرایه قاطر تا کنار دریاچه ۷۰ هزار تومان است پس بهتر است کفش مناسب پیاده روی حتما همراهتان باشد. این مسیر سخت است و زمان بیشتری هم در راه خواهید بود ،چیزی حدود ۵ ساعت یا بیشتر ولی امنیتش بیشتر است.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر
مسیر دسترسی به دریاچه گهر

مسیر الیگودرز: راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم راه ماشین رو و یک ساعت و نیم راه پیاده دارد. باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و مسیر ۶۵ کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید. روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر سر راهتان قرار دارند.  بعد از این روستاها، دشت بزرگی که در اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون است، پیش رویتان قرار می‌گیرد. ۲۰ کیلومتر از مسیر را که با ماشین رفتید به تپه تاپله می رسید. اینجا جایی است که باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و ۷ کیلومتر را پیاده بروید. اولین روستا، روستای طیان است و بعد به دریاچه می‌رسید. مسیر الیگودرز کوتاه‌تر است ولی برخی می‌گویند چندان امنیت ندارد.

آب شفاف و پاک دریاچه
آب شفاف و پاک دریاچه

 

*از اینکه با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع

۱ – راهنمای سفر به دریاچه‌گهر – اسنپ تریپ

۲ – دریاچه‌گهر دورود نگین خوش رنگ لرستان – الی گشت

۳ – شگفتی های دریاچه‌گهر لرستان معروف به نگین زاگرس – نمناک

۴ – دریاچه‌گهر دورود | نگین اشترانکوه – کارناوال

۵ – دریاچه‌گهر فیروزه زاگرس – دالاهو

۶ – دریاچه‌گهر – ویکی پدیا

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها