قدیمی‌ترین پارک شهر تهران

معرفی 

یکی از مکانهای دیدنی که فضای بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز مفرح و شاد به همراه دوستان و خانواده است، پارک شهر تهران است. این پارک زیبا مکانی مناسب برای فرار از این همه دغدغه و زندگی ماشینی است. اگر می‌خواهید زمانی را در آرامش به سر ببرید، پیشنهاد ما به شما این است که به این پارک سری بزنید. اگر می‌خواهید درباره‌ی این پارک بدانید، با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید.

"عکس

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های تهران است که در سال ۱۳۳۹ تأسیس شده و همچنان یکی از پربازدید‌ترین پارک‌های تهران است. این پارک رفته‌ رفته در طول این سال‌ها با افزوده شدن امکانات و مراکز گردشگری تکامل یافته است.

"قدیمی‌ترین

مساحت این پارک تقریباً ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. درون این پارک: موزه صلح تهران، آکواریم پارک شهر تهران، استخر، ورزشگاه، کتابخانه و سایت پرنده نگری … وجود دارد.

منبع تامین آب آبیاری فضای سبز از چاه ‌ها می‌باشد. چاه واقع در شمال شرقی پارک که در کنار دریاچه واقع شده، دریاچه درکنار قسمت اداری و ناحیه شمال استخر پارک قرار دارد و آب مورد نیاز آبیاری جنگل‌کاری قسمت غربی و آب استخر و آب تلف شده آب‌نماها را تأمین می‌کند.

تاریخ تأسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ باز می‌گردد.
تاریخ تأسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ باز می‌گردد.

در زمان جنگ ۸ ساله ایران و عراق و با توجه به ازدحام جمعیتی منطقه، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر احداث شد که پس از جنگ به آکواریم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد. آکواریم پارک شهر زیر نظر معاونت امور اجتماعی منطقه ۱۲ اداره می شود.

امکانات پارک شهر :

موزه صلح

جالب است بدانید در موزه صلح ابزارآلاتی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته بود، به معرض نمایش قرار داده شده است که ماسک‌ های ضد شیمیایی از جمله آن ها می باشد. البته در کنار این سلاح‌ ها، به موضوعاتی همچون جنگ‌ های جهانی اول و دوم، سلاح‌ های منع شده در جنگ‌ ها، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن و عوارض ناشی از استفاده از این سلاح‌ ها نیز پرداخته شده است.

موزه صلح تهران
موزه صلح تهران

باغ پرندگان

باغ پرندگان نیز درست در مرکز پارک و در مساحتی حدود ۴۴۰۰ متر مربع و در دو محوطه‌ باز ساخته شده است. از گونه هایی که در پارک نگهداری می شوند می توان به: انواع طوطی‌ ها، کبک، بلدرچین، عروس هلندی، انواع طاووس، مرغ‌ های زینتی، بوقلمون، قرقاول و … اشاره کرد که در ۸ قفس بزرگ نگهداری می شوند.

باغ پرندگان و پرنده نگری
باغ پرندگان و پرنده نگری

آکواریوم

همچنین در این پارک می‌ توان نشانه‌ هایی از خاطرات جنگ تحمیلی را نیز مشاهده کرد. پناهگاهی با دو ورودی اصلی که در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شده است، یکی از این خاطرات جنگ تحمیلی است که پس از اتمام جنگ به آکواریوم و نمایشگاه ماهی‌ های آب شیرین، تغییر یافته است.

"آکواریوم

کتابخانه

کتابخانه‌ مرکزی پارک شهر، یکی دیگر از ساختمان‌ هایی است که درون پارک قرار دارد و می‌ توان از آن به عنوان کهن‌ ترین، بزرگ‌ ترین و مجهزترین کتابخانه‌ عمومی استان تهران یاد کرد. کتاب‌ های چاپ سنگی و نفیس در بخش مرجع این کتابخانه و در قسمت زیرزمین آن نگهداری می‌ شود. همچنین در این کتابخانه و در بخش نشریات آن که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ هجری شمسی آغاز کرده است، بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب، نزدیک به ۷۰۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه برای استفاده از اعضا کتابخانه و مراجعه‌ کنندگان، نگهداری می‌ شود.

"کتابخانه

دریاچه

دریاچه پارک شهر، از دیگر مکان های گردشگری در این پارک قدیمی است که نزدیک به ۲۰ سال از زمان ساخت آن می گذرد. متاسفانه در گذشته خاطره تلخی که در ذهن مردم ایجاد شده است، باعث شده تا کم تر بازدیدکننده‌ ای در نزدیکی آن حضور یابد و از امکانات آن مانند قایق پدالی استفاده کند. البته عمق دریاچه نیز با توجه به اظهارات مسئولان از ۵ متر و نیم به کمتر از یک متر کاهش یافته است و علاقه‌ مندان به قایق‌ سواری نیز می توانند از جلیقه نجات هنگام این ورزش مفرح استفاده کنند و از آن لذت ببرند.

"دریاچه

زمین بازی کودکان

وقتی نام پارک به زبان می آید برق خاصی در چشمان کودکان دیده می شود. تاب سواری، سرسره بازی، الاکلنگ و … چیزهایی هستند که بخشی از خاطرات خوش کودکی هر کسی را تشکیل می دهند و برای بچه ها لحظاتی شاد را به ارمغان می آورند. پارک شهر هم مانند همه بوستان ها بخشی را به کودکان اختصاص داده و با داشتن یک زمین بازی فرصت خلق خاطره های خوش برای کودکان و مرور خاطره های شیرین بزرگسالان را فراهم می کند.

فضای بازی کودکان در پارک شهر
فضای بازی کودکان در پارک

امکانات ورزشی

ورزش و تندرستی یکی از دغدغه های زندگی شهرنشینی بوده و هست. در شهری که زندگی در آپارتمان ها امکان فعالیت را محدود می کند باید فضایی برای تحرک ایجاد شود تا مردم بتوانند با استفاده از آن تندرستی خود را حفظ کنند. پارک شهر نیز برای پاسخگویی به این نیاز جامعه، امکانات ورزشی مناسبی را در خود دارد. از جمله آنها می توان به مجموعه ورزشی در ضلع شمال غربی پارک اشاره کرد که خدمات خوبی را به مردم ارایه می دهد و از ویژگی های منحصر به فرد آن ارایه خدمات به نابینایان عزیز است.

این پارک سالن ورزشی مخصوص بانوان نیز دارد و آنها نیز می توانند لحظاتی مفرح را در این پارک داشته باشند. اگر اهل ورزش در فضاهای بسته نیستید می توانید به بخش وسایل ورزشی مراجعه کرده و از امکاناتی که در آن جا تعبیه شده است، استفاده کنید.

"امکانات

پارک شهر امکانات خوبی را در خود جای داده است و می توانید از آنها بهره ببرید. این امکانات عبارتند از:

نمازخانه، سفره خانه، کتابخانه، مرکز بهزیستی، مهدکودک بهزیستی، دفتر انتظامات و اجراییات، دفتر اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۲، ساختمان ناحیه ۲ خدمات شهرداری، آمفی تئاتر سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران، دفتر شورایاری، دفتر محیط زیست، خانه فرهنگ بهشت، ساختمان املاک شهرداری، سرویس بهداشتی.

مسیر دسترسی به پارک شهر

این پارک از شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش، از سمت غرب به خیابان وحدت اسلامی، از سمت جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و محله سنگلج و قورخانه محدود می‌شود.

"<yoastmark

برای رسیدن به پارک شهر ساده‌ترین راه استفاده از مترو است. می‌توانید در تقاطع خطوط ۱ و ۲ مترو یعنی ایستگاه مترو امام خمینی (ره) از قطار پیاده شده و پس از حدود ده دقیقه پیاده روی در خیابان امام خمینی (ره) به سمت غرب و سپس خیابان خیام جنوب به ورودی قورخانه پارک شهر برسید. همچنین اگر از خط ۲ مترو استفاده می‌کنید در ایستگاه مترو حسن،آباد از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان وحدت اسلامی به سمت جنوب پیاده‌روی کنید تا پس از ۵ دقیقه به پارک شهر برسید.

عکس از پارک شهر

مجسمه‌های پارک
مجسمه‌های پارک
گلستان
گلستان
طبیعت پاییزی این پارک
طبیعت پاییزی این پارک
گل‌های پارک
گل‌های پارک

*از این که با مجله گردشگری تاریخ ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

منابع:

۱ – پارک‌شهر کجاست؟ – کجارو

۲ – پارک‌شهر – ویکی پدیا

۳ – پارک‌شهر تهران – مکان بین

۴ – معرفی پارک‌شهر در مرکز تهران – سی تهران

۵ – پارک‌شهر | قدیمی ترین پارک تهران – کارناوال

عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
باربری در باغستان کرج
امتیاز :
     

سپاس از محتوای بسیار ارزشمند و اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید امیدوارم همواره موفق باشید.
ما فعال در حوزه خدمات شهری هستم و در بخش باربری در عظیمیه کرج فعالیت میکنیم و همچنین باربری در شهریار امیدوارم با ما همراه باشید.

فروش ویلا در سهیلیه کرج
امتیاز :
     

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز و گرامی . بسیار مطلب جامع و کاملی بود که به معرفی قدیمی ترین پارک شهر تهران پرداخته بودید . قطعا با گسترش روز افزون تهران و همچنین شهر های همجوار و گسترش آپارتمان نشینی تمایل به مناطق اطراف تهران برای گذران اوقات فراغت بسیار بیشتر شده است. بسیاری از خانواده ها پارک ها و مناطق تفریحی اطراف تهران را انتخاب می کنند و عده ای هم مسافرت به مناطق خوش اب و هوای اطراف تهران را بر میگزینند. از این رو مناطق خوش اب و هوای اطراف تهران انتخاب… مطالعه بیشتر »

طراحی دکور آرایشگاه زنانه

خیلی ممنون از محتوای بسیار خوب شما درباره قدیمی ترین پارک شهری تهران.بنده همیشه درباره این موضوع کنجکاو بودم .گروه ما به عنوان برترین گروه صنعتی در امر طراحی دکوراسیون این افتخار را دارد که با ارائه خدمات بسیار زیادی در امر طراحی دکوراسیون از جمله طراحی دکوراسیون آرایشگاه زنانه با شما همراه باشد.