آثار تاریخی آران و بیدگل

آثار تاریخی آران و بیدگل

بدون شک بازدید آثار تاریخی آران و بیدگل برای همه گردشگران جذاب و هیجان انگیر است. آران و بیدگل در دل کویر مرکزی ایران و شمالی ترین نقطه اصفهان واقع شده است. هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی به قصد تماشای طبیعت کویری  زیبا و آثار تاریخی منحصر به فرد آران و بیدگل، به این دهکده گرم و خشک سفر می کنند.

آران و بیدگل کجاست؟

آران و بیدگل یکی از قدیمی ترین شهرهای توریستی جهان است که باستان شناسان معتقدند قدمت آن به ۹ هزار سال پیش (تمدن سیلک) بر می گردد. با این که گذشت زمان این شهر را دستخوش تغییرات زیادی قرار داده است اما باز هم می توان آثار تاریخی زیادی از تاریخ دوران های مختلف را در آن مشاهده کرد. اگر اهل سفر هستید و به بازدید آثار تاریخی علاقه دارید، با ما همراه باشید تا آثار تاریخی آران و بیدگل را به شما معرفی کنیم:

جاذبه های گردشگری آران و بیدگل

  • مساجد: مسجد جامع قاضی، مسجد چهار سوق، مسجد جامع نوش آباد، مسجد تاریخی بازار (دوران ایلخانی)، مسجد بابا حاجی، مسجد میدان بزرگ
  • حمام ها: حمام های عنایتی، حاج محمد، توی ده و رئیسه
  • بقعه متبرکه امام زادگان: امام زاده محمد هلال بن علی (ع)، حرم امام زاده هادی بن سجاد (ع)، مسجد نقشینه معروف به مسجد قاسم، امام زاده علی اکبر (ع)، امام زاده حسین (ع)، امام زاده فضل، قدمگاه، هفت امام زاده، بقعه بی بی زینبآثار تاریخی آران و بیدگل
  • حسینیه ها: خانقاه، سلمقان، شاد و حاجی امین
  • مقبره حاج سلیمان صباحی
  • عصار خانه شهید عصاری
  • یخچال مختص آباد
  • محوطه باستانی ویگل (دارای آثار تاریخی از دوران ساسانی، صدر اسلام و سلجوقی)
  • بناهای تاریخی: بنی طبا، عبدالله خان، مسعودی، افتخارالاسلام دربندی، خانه باغ تاریخی شاکر، قلعه کرشاهی
  • کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد و کاروانسرای مرنجاب
  • روستای یزدل
  • آب انبارها

قلعه سی زان :

این قلعه در شهر نوش‌آباد واقع در شهرستان آران و بیدگل و در فاصله ۷ کیلومتری شهر کاشان قرار دارد، شهرستان آران و بیدگل در حال حاضر از جاذبه‌های توریستی فراوانی برخوردار است. این قلعه که از مستحکم‌ترین قلعه‌های دفاعی محسوب می‌گردد از خشت و گل ساخته شده، دیوارهای ضخیم ۴ الی ۵ متری و مساحتی بیش از یک هکتار و ۹ برج دیده‌بانی از مشخصات این قلعه می‌باشد. در آن از مسکوکات دوران صفوی پیدا شده ولی آن را از آثار دوران سلجوقی و ایلخانی می‌دانند و این قلعه در دوران قاجار اقامتگاه خاندان فرزین بوده است.

شهر زیرزمینی اویی :آثار تاریخی آران و بیدگل

آنچه به نام شهر زیرزمینی «اویی» معروف شده است، ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانه‌ای باریک تو در تو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است. مجموعه اویی در زیر بافت شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است. عمق شهر اویی را بین ۴ تا ۱۶متر تخمین زده‌اند و وسعت آن به قول اهالی منطقه، تا بیرون از حصار تاریخی شهر گسترده شده و ۴ کیلومتر تخمین زده شده است. این مجموعه که به‌صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در ۳ طبقه ایجاد شده است بر دیواره‌های آن آثار برخورد لبه شیء تیز دیده می‌شود و با توجه به ‌سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایلی که برای حفاری استفاده می‌شده، باید از جنسی شبیه الماس برخوردار بوده باشد.

 

منبع کجا رو رهی نو
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ناشناس

سلام اقا لطفا ویرایشش کن این که بدرد من نمیخورد من میخواستم درباره ی شهر زیر زمینی بخونم ولش کن اصن میرم سایت دیگه

sssss

داداش دهکده چی در ضما گردشگر های خارجی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ