آثار تاریخی بانه

آثار تاریخی بانه

شهرستان بانه در شمال غربی استان کردستان و در نزدیکی مرز با عراق واقع شده و علاوه بر بازار های مرزی فراوان، اثار تاریخی زیبایی نیز دارد. تا پیش از اسلام طایفه ای به نام قه قو بر بانه حکومت می کردند. این شهر تا قبل از حمله اعراب به شهر به روژه به معنی افتابگردان مشهور بود.

غار سنگی حسین کوهکن

این غار در منطقه توریستی میگوره و در نزدیکی شهر بانه واقع شده است.

این غار سنگی، غاری دست ساز می باشد که توسط مردی کرد زبان به نام حسین کوهکن ساخته شده است.آثار تاریخی بانه

این غار از ۴ خانه و ۹ اتاق تشکیل شده که طول اتاق های آن از ۲ تا ۳ متر و ارتفاع آن ها از ۱.۲ متر تا ۱.۷ می باشد.

سد باستانی شو

این سد باستانی که به تازگی و در سال ۱۳۷۷ کشف شده است، در نزدیکی روستای شو در اطراف شهرستان بانه می باشد.

سد شو که در طول زمان و در جریان کار های عمرانی به شدت اسیب دیده و از بین رفته، قطری ۴ متری دارد و به طول ۱۰ متر ساخته شده است. زمان ساخت این سد به دوران ساسانیان و حکومت پارت ها بر می گردد.

حمام خدری

این حمام در زمان قاجار ساخته شده و بر خلاف سایر مکان ها در شهر بانه، دارای بامی غیر مسطح و گنبدی شکل می باشد که تمامی قسمت های آن فاقد تزئینات و کاشی کاری است.

مساحت این حمام حدود هزار متر مربع است و در آن، حوضچه آب گرم تعبیه شده است. ورودی این بنا اجری و به شکل نیم هشتی می باشد. تعداد حمام های عمومی موجود در شهر بانه بسیار زیاد هستند اما به دلیل غفلت و عدم مرمت آن ها، حمام خدری تنها حمام عمومی باقی مانده از زمان های باستانی می باشد که آن هم در حال ریزش است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی روستای نژو بانه

روستای نژو در شمال غرب شهرستان بانه،واقع در بخش مرکزی و فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان قرار گرفته است.آثار تاریخی آن در شرق روستابه نام شارکون که فقط کوزه های برزگ و کوچک گلی که داخل بعضی از آنها زغال پیدا می شود باقی مانده است که آن هم در طول زمان به دلیل کشت و عملیات کشاورزی کم کم از بین رفته است.

در سراسر خاک روستا لوله های گلی به ضخامت حدود ۱۰ سانتیمتر با قابلیت آبرسانی لوله های۱/۳پیدا می شود و در تمام زمین های روستا چه مزارع و چه دامنه کوهها از این لوله ها می توان یافت.آثار تاریخی بانه

اما مهمترین اثر باستانی روستا قلعه ای است که در غرب روستا،در حد فاصل روستاهای سیوچ میرآباد علیا و نژو قرار گرفته است.در اطراف این قلعه که با نام محلی (قه لای نژو) معروف است چشمه های آب فراوانی وجود دارد که باعث می شود تعداد زیادی از دوستداران طبیعت و مردم منطقه برای گشت و گذار و بازدید به آنجا بروند. بنا به گفته ساکنان این روستا،قدمت این قلعه به پیش از اسلام بر می گردد و با توجه به اینکه مقبره هایی که در این ناحیه موجود است به طرف بیت المقدس کنده شده اند این قول به نظر صحیح می رسد.

عدم توجه و سهل انگاری در نگهداری این قلعه باعث شده است تا شکل اصلی قلعه در اثر حفاری ها غیر مجاز که توسط افراد سودجو، انجام گرفته است از بین برود و تنها آثاری که از آن می توان دید حصار قلعه در دامنه آن است که با سنگهای بزرگ و تراشیده جلوه عظیمی به ان داده است و هنوز قسمتهایی از آن را می توان دید.

خرابه قلعه هم شامل دو قسمت است که به وسیله یک سنگ بزرگ به عنوان پل به هم مرتبط شده است.این قلعه دارای یک حوض آب بوده است که از ساروج ساخته شده است و در چند سال قبل به کلی تخریب شده است و چیزی از ان باقی نمانده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها