آثار تاریخی آشخانه

آثار تاریخی آشخانه

آشخانه شهری در استان خراسان شمالی، و مرکز شهرستان مانه و سملقان است. این منطقه در ۴۰ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است. ساکنین این شهر را کردهای کرمانج، با زبان کرمانجی تشکیل داده‌اند. آب و هوای این شهر مدیترانه‌ای، با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم می‌باشد. شغل غالب در این منطقه، به دلیل آب و هوا و منابع آبی خوب، دامپروری و کشاورزی است.

نام این منطقه برگرفته از دو روایت به شرح زیر است:

روایت اول: در زبان کرمانجی به آسیاب آبی اش گفته می‌شود، که در قدیم به دلیل وجود چشمه ها و آسیاب‌های آبی در جهت تبدیل گندم به آرد، اشخانه نامیده شد که بعدها به آشخانه تبدیل شد.

روایت دوم: سکونت سلسله اشکانیان در این منطقه که بعدها به آشکانه تبدیل شد و سپس به آشخانه تغییر شکل و تلفظ داد.

اماکنی که در آشخانه باید ببینید:

روستای قصر قجر:

این منطقه در غرب کوه آخر با زمستان هایی سخت، قرار گرفته است.آثار تاریخی آشخانه

روستای چخماقلو:

این منطقه در ۲۰ کیلومتری آشخانه واقع شده است. بنا بر اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ چخماقلو به نسبت جمعیت بیشترین تعداد شهدا را در کشور به خود اختصاص داده و به همین دلیل نیز نام دارالشهدا برای این روستای کوچک کوهستانی پیشنهاد شده است. این روستا که زادگاه عالم ربانی شیخ حسن داوری؛ هم درس مقام معظم رهبری در حوزه علمیه مشهد نیز به شمار می رود از شمال با روستاهای شیرآباد و اسلام آباد و شهر آشخانه ، از جنوب با شهر شوقان، از شرق با گرمک و از غرب نیز با روستاهای هاور و درکش همسایه است. در مهر ماه سال گذشته و در جریان سفرمقام معظم رهبری به خراسان شمالی، حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نماینده ویژه معظم له از این روستای شهیدپرور بازدید کرد. وی در این سفر عنوان کرد که این روستا در مقایسه با میانگین کل کشور که از هر ۲۴۰ نفر تقریبا یک نفر به شهادت رسیده است؛ شش برابر میانگین کشوری شهید تقدیم کرده و به عبارت دیگر این روستا رتبه اول تعداد شهدا را در جمهوری اسلامی ایران دارد.

آبشار بیار:

این آبشار در نزدیکی روستای بیار، در یک کیلومتری جنوب آشخانه واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر می‌باشد.

امامزاده دلاور:

این آثار تاریخی در ۲ کیلومتری شمال شهر آشخانه بر روی یک تپه، مشرف به شهر قرار گرفته است. این مکان به امام زاده دیباج نیز معروف است. این امامزاده به نوادگان امام رضا نسبت داده شده است.

امامزاده گلزار:

این امامزاده در دامنه سرسبز ارتفاعات بلند روستایی به نام کشانک در ۱۱ کیلومتری آشخانه واقع شده است. این امامزاده به سلطان محمد ابراهیم، از نوادگان امام موسی کاظم تعلق دارد که برای زیارت امام رضا راهی خراسان شده بود.

روستای درکش:

این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی آشخانه قرار گرفته است و رودخانه‌ درکش از آن می‌گذرد. طبیعت این روستا جنگلی و کوهستانی می‌باشد و تنها جنگل بلوط شرق کشور است.آثار تاریخی آشخانه

منطقه شکار ممنوع درکش و هاور:

این منطقه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و ۷۰ کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد. این منطقه با فاصله اندکی از جاده آسیایی از آب و هوایی معتدل، جنگلی و کوهستانی برخوردار است و چشمه سارهای فراوانی را در خود جای داده است. به علاوه، تنها جنگل بلوط شرق کشور در این منطقه قرار گرفته است. کوه های جنوب این منطقه که بخشی از رشته کوه آلاداغ است پوشیده از انواع درختان جنگلی است که مناظر بسیار زیبا و محیطی دلچسب را برای گردشگران و کوهنوردان به وجود آورده است. بلندترین ارتفاع کوه های این منطقه در حدود ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است. وسعت جنگلهای این منطقه در حدود ۲۰۰۰۰۰ هکتار برآورد شده است. از جنگلهای این منطقه میتوان به جنگل زو و جنگل هاورگوزگ اشاره کرد. رودخانه های متعددی همچون رودخانه هاور،چشمه کندآب، کانی شخو و کانی گوزگ در این منطقه جریان دارند که در اکثر ماه های سال دارای آب هستند.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها