جاذبه‌های گردشگری شهرکرد

جاذبه های گردشگری در شهرکرد

شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری یکی از شهرهای سرسبز ایران است و دارای قدمتی کهن می باشد. این شهر جاذبه های طبیعی فراوانی دارد و چشم اندازهای خیرکننده ی آن می تواند هر ببیننده ای را راضی نگه بدارد. این شهر از بسیاری از جهات در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران قرار گرفته است، چرا که هم جاذبه های طبیعی و هم تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. همچنین این شهر مرتفع‌ ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل اگر چه فریدون شهر بام ایران است این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

قلعه دِزک

این قلعه زیبا از زمان قاجاریه در شهرکرد به جای مانده و از معماری داخلی فوق العاده و شگفت انگیزی برخوردار است. قلعه دزک به فرمان امیر مفخم بختیاری ساخته شده است. بخش هایی از این قلعه تخریب شده ولی بخش اعظم آن همچنان پابرجاست.جاذبه‌های گردشگری شهرکرد

“علامه دهخدا” در دوران استبداد صغیر به این قلعه پناه آورد و به مدت ۶ ماه در قلعه دزک ساکن بود و به گفته خودش، نوشتن کتاب “امثال و حکم” در این مکان به ذهنش خطور کرده است.

پل زمان خان سامان

پل زمان خان سامان که دارای دو دهانه ی ۸ متری است، به دستور “زمان خان نفر ایل بیگی” که رئیس یکی از ایل های قشقایی بوده، بر روی رودخانه زاینده رود در ۲۰ کیلومتری شهرکرد و نزدیکی شهر سامان بنا شده است.

این پل تا حالا ۲ بار مرمت شده است (بار اول در زمان صفویان و بار دیگر توسط حاج عبدالحسین قزوینی، صاحب قریه چمعالی)؛ با این حال، هم اکنون ظاهر پل کمی از بین رفته و بهم ریخته است ولی از نظر قدمت تاریخی، بسیار ارزشمند است.

مسجد جامع شهرکرد

این مسجد تاریخی در قرن ۱۳ ه.ق به دستور “حاج محمدرضا خان” در شهرکرد ساخته شد‌. این مسجد با مساحتی در حدود ۲۵۰۰ متر مربع، دارای ۳ ورودی در قسمت شمال، شرق و غرب این بنا است. در این مسجد از کاشی کاری های هفت رنگ و تزئینات زیبایی استفاده شده است.جاذبه‌های گردشگری شهرکرد

شیرسنگی (برد شیر)

شیر سنگی که در گویش بختیاری “برد شیر” نامیده می شود، یکی از نماد های لُر های بختیاری است‌. آن ها این مجسمه ها را با تراشیدن سنگ به شکل شیر و زدن نقش اسب و شمشیر روی آن، ساخته و روی قبر سران، نامداران، بزرگان، جنگاوران و دلاوران ایل خود قرار می دهند.

قدیمی ترین مجسمه شیرسنگی موجود، مربوط به عصر صفویان است. آن ها علاوه بر این مجسمه ها، این نماد را روی  گلیم و گبه هایی که می بافند نیز نقش میزنند‌.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها