پارک آب و آتش در تهران

معرفی

یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی در تهران، پارک آب و آتش است که همه روزه پذیرای تعداد بیشماری گردشگران است. این پارک زیبا مکانی حیرت انگیز برای گذراندن یک روز و ساعاتی خوش به همراه خانواده است. با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید تا درباره‌ی این پارک اعجاب انگیز بیشتر بدانید.

پارک آب و آتش در سال ۱۳۸۸ در اراضی عباس آباد تهران افتتاح شد. این پارک دارای امکاناتی کامل است و همچنین قرارگیری آن در نزدیکی پل طبیعت، بوستان بنادر و بوستان نوروز باعث شده که میزان بازدید از آن بیشتر هم شود.

این پارک در تاریخ ۱۳۸۸/۰۴/۱۶ توسط محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد. این پارک دارای مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰۰ مترمربع و دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری است. شرکت اوان کاسپین پردیس مدیریت ساخت این پارک را بر عهده داشته‌است. این پارک که خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک و در انتهای کوچه ژوبین واقع شده‌است، شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز است.

بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی از پارک‌های شهر تهران است. ا
بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی از پارک‌های شهر تهران است. ا

بوستان آب و آتش از نظر ساختار طراحی به دو بخش «جنبش و هیاهو» و «سکوت و آرامش» تقسیم شده تا در آرامش و سکوت نظاره‌گر جنبش و هیاهوی زندگی باشید.

ورودی اصلی بوستان در ضلع شمالی و حاشیه بزرگراه حقانی قرار دارد. پلکان گلکاری شده و همچنین در کنار آن دالانی که از زیر حوضچه ای پرآب می گذرد با دیوارهایی از بلوک های شیشه‌ای رنگارنگ پوشیده شده دو راهی هستند که شما را به محوطه و میدان اصلی بوستان می‌رسانند.

فواره های آب و برج های آتش تنها دیدنی های این بوستان نیستند، در قلب منطقه سبز تهران چشم انداز خیره کننده طبیعت جنگلی بوستان طالقانی و فضای سبز حاشیه بزرگراه مدرس در چند قدمی شماست. اگر در بوستان آب و آتش رو به شمال بایستید، چشم انداز یک چمن زار زیبا با سایه درختان انتظار شما را می‌کشد. از میان درختان این چمنزار علاوه بر تماشای منظره شهر می‌توانید شعله‌های آتش مشعل‌ها را ببینید که چندین متر به بالا پرتاب می‌شوند.

پارک آب و آتش کجاست؟

بخش های  مختلف پارک آب و آتش:

ورودی پارک

ورودی اصلی پارک آب و آتش در ضلع شمالی این بوستان و در حاشیه بزرگراه حقانی قرار دارد؛ ورودی که با تزیینات و طراحی هنرمندانه نظرها را به خود جلب کرده و شما را به بازدید از پارک دعوت می کند.

ورودی پارک آب و آتش در تهران
ورودی پارک آب و آتش در تهران

سالن آمفی تئاتر

چادری ۷۰۵ متری، سکوهایی سیمانی و محوطه وسیع روبروی آن، آمفی تئاتر تفرجگاه آب و آتش را تشکیل می دهند. محوطه بازی که با هدف برگزاری مراسم های مذهبی و آیینی، جشن ها و تئاترهای خیابانی ساخته شده است. از جمله این نمایش ها، می توان به نمایش پرده خوانی اشاره کرد که هر از گاهی هنرمند نقالی به میان بوستان آمده و روایت های قرآنی و داستان های شاهنامه را برای افراد با صدایی گرم و رسا بازخوانی می کند.

سالن آمفی تئاتر پارک آب و آتش در تهران
سالن آمفی تئاتر پارک آب و آتش در تهران

برج های آتش

از سمت بزرگراه حقانی یا خیابان دیدار جنوبی که به پارک برسید به برج های آتش برمی خورید. به چمن زارها و درختان زیبا که از بین آنها مشعل های آتش قد کشیده اند. هوا که رو به تاریکی می رود، مشعل ها جان می گیرند. کم کم می غرند و هر نیم ساعت یک بار ناگهان آتش از دهانه های آن ۴ برج شعله می کشد. شعله هایی ۱۰ متری با حرارتی زیاد. تقابلی تماشایی میان فواره های آب و شعله های آتش. احتمالا اینجاست که به حکمت نامگذاری این پارک به نام بوستان حضرت ابراهیم (ع) پی می برید.

برج های آتش
برج های آتش

فواره های آب

شبیه فیلم هاست. فیلم های ژانر وحشت که ناگهان زمین ترک می خورد و آب با فشار به آسمان پرت می شود. به طرف مردمی که روی آن راه می روند و زهره ترک شده اند! اینجا اما از ترس خبری نیست. همه چیز در هیجان خلاصه می شود. در لذت بردن از یک آب بازی بی ترس!

فواره های آب
فواره های آب

پرده های فولادین ، داستان زندگی ابراهیم خلیل الله (ع)

از میان تمام روایات و داستان های آموزنده و خواندنی قرآن کریم، قصه عبرت آموز زندگی حضرت ابراهیم، دومین پیامبر اولوالعظم، انتخاب شد  تا بر پرده هایی فولادی نقش ببندند. اگر به داستان پیامبران علاقه دارید می توانید با تماشای پرده های فولادینی که دور تا دور پارک آب و آتش قرار دارد،‌ روایت جذاب زندگی این پیامبر را مرور کنید.

پرده های فولادین
پرده های فولادین

فانوس دریایی

فانوس دریایی بوستان بنادر، یکی از معروف ترین و زیباترین نمادهای بوستان آب و آتش است؛ سازه سفید بلندی که حال و هوای دریا و دریانوردی را به میان فضای سبز تهران آورده است. در بعضی زمان ها، درهای این فانوس به روی علاقه مندان باز می شود و مردم می توانند از پله های مارپیچ آن بالا بروند و از بالای آن منظره منحصر به فردی از تهران، پل طبیعت، اراضی عباس آباد و بزرگراه مدرس داشته باشند. عکاسی از بالای فانوس دریایی را هرگز فراموش نکنید.

فانوس های دریایی
فانوس های دریایی

خوش گذرانی در پارک آب و آتش

پل ابریشم ، که بوستان آب و آتش را به بوستان نوروز متصل می‌کند، مکان خوبی برای قدم زدن است. انتهای این پل به گنبد مینا می‌رسد.

گنبد مینا، که بنای چشم گیر آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، نام بزرگترین آسمان نمای ایران است که در تابستان ۱۳۹۳ افتتاح شد. البته این بنا در واقع در بوستان نوروز قرار دارد اما تا پارک آب و آتش هم چند قدمی بیشتر فاصله ندارد! گنبد مینا در واقع یک شبیه ساز از جهان شناخته شده هستی، شامل کلیه کرات، اجرام سماوی، کهکشان‌ها و ستارگان است. این مجموعه همچنین دارای سالن نمایشی است که در آن فیلم‌های علمی نجومی پخش می‌شود.

نمایی از پل ابریشم یک
نمایی از پل ابریشم یک

اگر اهل دوچرخه سواری یا اسکیت هم نیستید از تماشای پیسکت غافل نشوید! همه روزه جوانانی فقط برای اسکیت و دوچرخه سواری به این پیست می‌آیند که با حرکات هیجان انگیزشان سرگرم‌تان خواهند کرد!

در قسمت بالایی پارک پیست اسب سواری وجود دارد که برای علاقه مندان کلاس‌های آموزشی سوارکاری هم برگزار می‌کند.

از دیگر قسمت‌های جالب پارک هم برج آتش و آب فشان‌های زمینی است که در فصل تابستان محل شیطنت و آب بازی بازی بچه‌ها می‌شود!

سینما گیم هفت بعدی

سینما گیم هفت بعدی
سینما گیم هفت بعدی

پارک دارای دو فود کرت مجزا و کافه و رستوران‌های جالبی است. درون پل طبیعت هم کافه و رستوران‌های مدرنی احداث شده است که مکانی دلنشین برای استراحت بعد از گشت و گذار به وجود آورده است.

«تعدادی درخت بید مجنون در ضلع شرقی پارک آب و آتش (ورودی بزرگراه مدرس جنوب به بزرگراه حقانی)»
«تعدادی درخت بید مجنون در ضلع شرقی پارک آب و آتش (ورودی بزرگراه مدرس جنوب به بزرگراه حقانی)»

ادرس پارک آب و آتش

آدرس اصلی بوستان طالقانی منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس است اما برای رسیدن به این پارک می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.

با مترو:

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بوستان طالقانی تهران، مترو حقانی است که به‌محض بیرون آمدن از مترو با پیاده‌روی کمتر از ۵ دقیقه فضای سرسبز پارک را پیش روی خود خواهید دید؛ اما می‌توانید از ایستگاه متروی همت با کمی پیاده‌روی به ابتدای پارک بروید. اگر قصد دارید از این مسیر به پارک آب‌وآتش برسید، می‌توانید با استفاده از ماشین‌های ون و تاکسی به پارک بروید و یا اگر اهل پیاده‌روی هستید از مسیر چوبی خود را به ابتدای پل طبیعت و سپس پارک آب‌وآتش برسانید.

با اتوبوس:

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک طالقانی، ایستگاه پایانه حقانی است. خط اتوبوس ۳۰۵ (میدان صنعت – پایانه حقانی) معمولا از این مسیر عبور می‌کند.

مجسمه جالب در پارک
مجسمه جالب در پارک

شماره تماس پارک آب وآتش

۰۲۱۸۸۱۹۴۵۷۴

 آمفی تئاتر بوستان آب و آتش تهران
آمفی تئاتر بوستان آب و آتش تهران

منابع

۱ – پارک آب و آتش کجاست؟ – کجارو

۲ – بوستان آب و آتش – ویکی پدیا

۳ – ـ آب وآتش – عباس آباد

۴ – پارک آب و آتش تهران | محبوب ترین و متنوع ترین بوستان پایتخت – کارناوال

۵ – پارک طالقانی و بوستان آب ‌و آتش – فاینداتور

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها