کلیسای میناس مقدس در اصفهان

معرفی 

یکی از جاذبه های دیدنی و مکان های مقدس که در استان اصفهان واقع شده است و مربوط به دوره صفوی می‌باشد، کلیسای میناس مقدس است. اگر در مورد این کلیسا اطلاعی ندارید وتا به حال آن را ندیده‌اید با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید تا درباره‌ی این کلیسا اطلاعاتی را کسب کنید.

کلیسای میناس مقدس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، کوچه تبریزیها واقع شده
کلیسای میناس مقدس مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، کوچه تبریزیها واقع شده

کلیسا محل عبادت مسیحیان است و آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مذهبی خود به کلیسا می‌روند و همین امر باعث شده است که در نقاط مختلف کشورمان کلیساهایی احداث شوند. ساخت کلیساها در ایران به سده هشتم هجری قمری و زمان پادشاهی شاه عباس اول برمی‌گردد. معماری کلیساهای در ایران، ترکیبی از معماری و هنر ایرانی و غیر ایرانی است. یکی از این کلیساها، کلیسای میناس مقدس می‌باشد که مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله تبریزیها، کوچه تبریزیها واقع شده، کلیسای میناس در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده است. این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه احداث 

این کلیسا را ارمنی‌هایی که در سال ۱۶۵۵ میلادی به دستور شاه عباس دوم از محله شمس‌آباد (اصفهان) به این محله کوچانده شدند بنا کردند و در ابتدا به یاد کلیسای محله قبلی آن را مریم مقدس نام نهادند اما بعدها نام آن به میناس مقدس تغییر یافت.

معرفی کلیسای اصفهان
معرفی کلیسای اصفهان

معماری کلیسای میناس

پلان کلیسا بازیلیک ستوندار و بصورت شرقی غربی بوده و گنبد آن بر روی قوسهایی قرار گرفته است که بر چهار ستون تکیه دارد. پلان کلیسا به سبک معماری ارمنی طراحی شده است ولی بنا از خارج دارای معماری ایرانی است که معمار سازنده آن با مهارت خاصی این دو سبک معماری را با هم تلفیق نموده است. در سمت غربی بنا برج ناقوسخانه ای با یک گنبد قرار دارد.

معماری کلیسای میناس
معماری کلیسای میناس

مصالح بکار رفته آجر و خشت میباشد. سطح دیوارهای خارجی دارای حجاریهای زیبایی با آجر بوده ولی دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده است که بر روی آن نقاشیهای دیواری زیبایی تصویر شده است. این نقاشیها بخصوص در قسمت زیر گنبد و داخل محراب کلیسا بسیار زیبا است. کلیسا دارای سه ورودی یکی در قسمت غربی و دو ورودی دیگر در قسمت جنوبی بنا میباشد. ورودی غربی به تالار مستطیلی شکل باریکی باز میشود و در مقابل یکی از ورودیهای جنوبی نیز یک اطاقک چهار ستونی ساخته شده است. به فاصله کمی از کلیسای میناس مقدس نمازخانه کوچکی است که در سال ۱۷۱۳ بنا شده است. همچنین در محوطه کلیسا سنگ قبرهایی وجود دارد که قدمت آنها به قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی میرسد.

ادرس کلیسای میناس

اصفهان، جلفا، محله تبریزی‌ها، کوچه تبریزی‌ها

معرفی کلیسای میناس اصفهان
معرفی کلیسای میناس اصفهان

ویدئوی معرفی ۳ کلیسای مهم اصفهان

 

 

منابع

۱ – کلیسای میناس (اصفهان) – جهان ایران
۲ – کلیسای میناس – ویکی پدیا
۳ – کلیسای میناس مقدس اصفهان – سی ایران
۴ – با کلیساهای سراسر ایران آشنا شویم – برترین ها

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها