روستای هجیج در کرمانشاه

معرفی

هر چقدر هم که از روستاهای ایران بازدید کرده باشید ، باز هم نکات جالب و قابل توجهی برای ارائه دارند. یکی دیگر از سری روستاهای ماسوله ای ایران ، روستای هجیج است. این روستا که در استان کرمانشاه واقع شده است ، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و طبیعت زیبایی دارد. سوغاتی های این روستا جالب و دلنشین است و با سفر به این روستا برگه زیبایی از گردشگری را به دفتر خاطراتتان اضافه خواهید کرد. پس با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا درباره این روستا چیزهای بیشتری بدانید.

روستای هجیج در کرمانشاه یکی از پر جاذبه ترین نقاط استان کرمانشاه است و از مناطق دیدنی اورامانات است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. همچنین با کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند همین خود دلیلی است که دوستداران طبیعت را به سمت خود سالانه جذب می کند. به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود، طبعاً محل بازی بچه‌ها و تفرجگاه والدین است.

روستای پلکانی هجیج در کرمانشاه
روستای پلکانی هجیج در کرمانشاه

درختان بلند پیرامون روستا همراه با گیاهان خودرو و گل‏ های رنگارنگ در دامنه ‏ها، به خصوص در بهار و تابستان چشم‏ اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را پدید می ‏آورند.

هجیج به مدد معماری پله ای، طبیعت سبز و دریاچه ای که در کنار روستا شکل گرفته است، از زیباترین روستاهای منطقه به شمار میرود.

اورامی هجیج که یکی از اصیل ترین لهجه‌ ها به شمار می آید قرابت زیادی با زبان اوستایی و پهلوی دارد، به طوری که اگر متنی از پهلوی را برای یک اورامی زبان بخوانند لغات بی شماری از آن را می تواند دریابد.

ساختار خانه های روستا
ساختار خانه های روستا

از ویژگی‌ های منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه است حتی گیوه‌ بافی که پای پوش مردمان مناطق کرد نشین است و لباس ‌های سنتی بافته شده از پشم و رنگ طبیعت نیز در این منطقه رایج است. از تهیه خوراک مورد نیاز گرفته تا هر آنچه که به زیستن در رفاه مربوط باشد همه حاصل تلاش، کوشش، ذوق و هنر این مردمان است و ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد. مردم روستای هجیج به زبان کردی و لهجه هورامی سخن می‏ گویند.

موسیقی مورد علاقه مردم روستای هجیج شنیدن نوای سوزناک شمشال است. این ساز یکی از انواع سازهای بادی است و شبیه نی است که همراه با آوازهای سوزناک و گیرا نواخته می ‏شود. در مراسم مختلف به خصوص در سوگواری ‏ها و مراسم حماسی نیز از این ساز استفاده می گردد.

طبیعت سرسبز و دل انگیز هجیج
طبیعت سرسبز و دل انگیز هجیج
روستای هجیج به دلیل قرا گیری در میان کوه ها دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. این مساله باعث شده است که در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی داشته باشد. اما در فصول سرد، ساکنان آن سرمای سختی را تجربه می کند.
روستای هجیج به دلیل قرا گیری در میان کوه ها دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. این مساله باعث شده است که در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی داشته باشد. اما در فصول سرد، ساکنان آن سرمای سختی را تجربه می کند.

علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود. طبیعت دیدنی در این روستای پلکانی وجود دارد که هر بیننده ای را به خود جذب می نماید. البته باید بدانید که همه چیز به خانه هایی که در این منطقه پلکانی وجود دارند ختم نمی شود و با کمی فاصله گرفتن از خانه های روستایی و ادامه دادن مسیر در جاده تصاویری از طبیعت بی نظیر این روستا را خواهید دید. در سمت چپ جاده چشمتان به غاری بر دامنه ی کوه خواهد افتاد که قطر دهانه ی آن ۶ متر است. در تمام فصل های سال از میان این غار آبی پرفشار جریان دارد که از قلب زمین می جوشد و در رودخانه ی سیروان جاری می گردد. مردم هجیج نام این چشمه را بل گذاشتند.

درختان بلوط و بنه یا سقز در اطراف روستا دیده می شوند. انواع گونه‏ های گیاهی به ویژه گیاهان دارویی همانند گل گاوزبان، ختمی، گون و شنگ در سراسر کوهستان روییده اند.

خرس، شغال، گرگ و روباه از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.

با اینکه هنوز در هجیج هتل یا مهمانسرایی وجود ندارد می توانید برای اقامت از خانه‌های افراد محلی استفاده کنید و هزینه ی آن را بپردازید. علاوه بر این می توانید در طبیعت نیز کمپی برپا کنید.

ساختار جالب خانه های روستا
ساختار جالب خانه های روستا

جاذبه های روستای هجیج: 

ارتفاعات شاهو

در امتدادی این روستا اگر حرکت کنید به ارتفاعات شاهو دست پیدا خواهید کرد، که آنها بخشی از رشته کوه های زاگرس هستند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه وجود دارد و مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول انتظار شما می کشند تا از تماشای این منطقه سرسبز لذت کافی را ببرید و همچنین فراموش نکنید که یک دوربین همراه خودتان داشته باشید.

ارتفاعات شاهو
ارتفاعات شاهو

رودخانه سیروان

یکی از مهمترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان است. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

رودخانه سیروان
رودخانه سیروان

بقعه ی امامزاده سید عبیدا…

یکی از جاذبه‌ های قابل توجه این روستا وجود امامزاده سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) است که اهالی منطقه از آن به نام کوسه هجیج یاد می کنند و بسیار مورد احترام است.

بقعه ی امامزاده سید عبیدا…
بقعه ی امامزاده سید عبیدا…

مسجد مرکزی

مسجد مرکزی روستای هجیج نمونه کاملی از معماری کهن ایرانی است با ستون‌ های چوبی و تزئینات زیبای کنده کاری و در و پنجره ‌هایی که استادانه توسط نجارانی ساخته شده که خود را از نسل همان هنرمندی می ‌دانند که همراه کوسه هجیج به این مکان آمدند و خود را از نسل یاران آن مرد می دانند و همچنان به ساخت وسایلی که لازمه زندگی مردم اورامان است می ‌پردازند.

بقعه ی امامزاده سید عبیدا…
بقعه ی امامزاده سید عبیدا…

حوض پیر

در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این حوض بایدبه جایی پایین تر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این حوض استفاده می کردند. آب به وسیله ی جوی های سیمانی در دوشاخه به پایین دست روستا می رفت. یکی از جوی ها به حوض مردانه می ریخت و برای وضو به کار می رفت. یکی دیگر از شاخه ها ی آب به حوض زنانه می رفت و برای شستشو و تامین آب خوراکی از آن استفاده می شد.

پیشه بیشتر هجیجی‌ها دوختن گیوه‌های مرغوب است پس اگر به آنجا سری زدید، یک جفت گیوه مرغوب هم بخرید.
پیشه بیشتر هجیجی‌ها دوختن گیوه‌های مرغوب است پس اگر به آنجا سری زدید، یک جفت گیوه مرغوب هم بخرید.

از دیگر جاذبه‌ های روستای هجیج بناهای خانقاه، چله خانه و عبادتگاه کوسه است. این بنا از سنگ است و داخل آن با گل اندود شده است. در داخل این عبادتگاه ستون ‏های چوبی نیز وجود دارد.

خانقاه دراویش قادریه از دیگر بناهای دیدنی روستای هجیج است که در آن به ذکر و سماع می ‏پردازند. از مهم‏ ترین مراسمی که در این روستا برگزار می ‏شود مراسم ذکر و سماع دراویش طریقت قادریه می‏ باشد.

چه فصلی را برای سفر به روستای هجیج انتخاب کنیم

شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا برقرار است، بنابراین اگر اهل طبیعت گردی و کوهنوردی در شرایط سخت نیستید فصل زمستان شرایط خوبی برای رفتن به این منطقه نمی باشد.

فصل مناسب سفر به روستای هجیج
فصل مناسب سفر به روستای هجیج

ادرس روستای هجیج

اگر قصد سفر به هجیج را دارید باید به کرمانشاه بروید و از آنجا خودتان را به پاوه برسانید. از پاوه تا هجیج ۲۵ کیلومتر راه در یک جاده ی کوهستانی در پیش دارید.  پس از خروج از پاوه تابلوهایی که شما را به سوی نودشه راهنمایی می کنند، دنبال کنید. با ورود به جاده ی نودشه علائم راهنمای هجیج شما را به این روستا می رسانند.

از جاده نودشه تا هجیج  ۹ کیلومتر مسیر کوهستانی پیچ در پیچ ، چند تونل و دره‌ای از رودخانه خروشان سیروان را باید طی کنید.

مسیر دیگری نیز وجود دارد که شما را به هجیج می رساند. می توانید به مریوان بروید و به جاده ی اورامان تخت وارد شوید. با گذز از اورامان تخت و ادامه ی مسیر به هجیج می رسید.

مرد کهنسال روستای هجیج
مرد کهنسال روستای هجیج

 

سایر منابع

روستای هجیج کرمانشاه | ماسوله سنگی اورامان – کارناوال

منبع الی گشت تریپ یار لست سکند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها