جاذبه‌های گردشگری روستای کُهتویه

معرفی

یکی از جاذبه های دیدنی در جنوب کشور عزیزمان روستای کهتویه است.  این منطقه یکی از  روستاهایی است که گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند. از مهم ترین جاذبه های آن می‌توان معماری قدیمی اما هوشمندانه، غذاهای لذیذ ، نخلستان ها و مردمان باصفا را نام برد.  اگر تا به حال این روستا را از نزدیک ندیده‌اید و اطلاعی در مورد آن ندارید با مجله گردشگری تاریخ ما در این مقاله همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر سفری به این روستا داشته باشیم.

کهتویه روستای آبادی از توابع بخش جناح شهرستان بستک هرمزگان است. در شش کیلومتری غرب شهر جناح واقع شده‌است. محدوده روستا از شمال چاله عالی احمدان، از جنوب کوه داربست، از مغرب روستای داربست، و از مشرق به شهر جناح منتهی می‌شود.

بافت قدیمی کهتویه
بافت قدیمی کهتویه

جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱٬۱۵۸ نفر (۲۶۵ خانوار) بوده‌است. از نظر ساخت جمعیتی مردم کهتویه هر گروهی از یک منطقه به این روستا آمده‌اند که دارای قومیت‌های مختلفی بوده‌اند؛ ولی امروزه علی‌رغم تفاوت‌های قومی و قبیله‌ای در کنار هم زندگی می‌کنند؛ و آشتی و دوستی وسخاوت از صفات آنان است. مردمانی کاسب کار و زحمت کش ومذهبی هستند. بیشتر آنان به آن سوی خلیج فارس برای کسب رزق سفر می‌کنند. مردم کهتویه از اهل سنت و شافعی مذهب یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند؛ و آنچه امروزه مشاهده می‌شود مردمانی هستند اصیل و با ایمان و دارای خلق وخوئی آرام و صلح طلب که ستیزه‌ای با همدیگر و با مردم منطقه ندارند. شاهد بر این ادعا لهجه آرام و ملایم فارسی است که مردم این روستا به آن تکلم می‌نمایند و شباهت زیادی به لهجه بستکی دارد و کهتویان اصیل کلمات را بیشتر به صورت کشیده تلفظ می‌کنند. در روستای کهتویه علماء افاضل و برجسته وجود داشته که به منطقه خدمات شایانی از لحاظ وعظ و ارشاد دینی به مردم منطقه کرده و می‌کنند. از جمله این علماء: حاج ملا علی کهنه بودند که بعد از مدت‌ها به کشور بحرین مهاجرت کردند.

روستای کهتویه؛ ماسوله ای در جنوب

معماری این منطقه دلیلی بر تمایز آن با دیگر روستاهای این استان است، حالت پلکانی که در آن وجود دارد و کوچه های تنگ و باریکش همگی بر جذابیت این منطقه می افزاید. در این فراز و نشیب ها، چشم اهالی محلی که به مهمانان تازه وارد می افتد با آن لهجه شیرین جنوبی با اصرار شما را به خانه هایشان دعوت می کنند تا لحظات شیرینی برایتان رقم بزنند، بنابراین اگر به این روستا سفر کردید زیاد نگران جای خواب و خورد و خوراک نباشید چرا که مردم روستای کهتویه در هرمزگان به اندازه خونگرم و مهمانوازند که حتما شما را به یک وعده غذا دعوت خواهند کرد. بیشتر خانه هایی که در این روستا ساخته شده اند از سه طرف با تپه محاصره هستند و اولین خانه زمانی که به این روستا وارد می شوید بر روی زمین و آخرین خانه در نزدیکی آسمان آبی نیز قرار دارد. مشارکت و همدلی در این روستان از خانه های آن کاملا پیداست چرا که حیاط هر خانه بام خانه ای دیگر است.

با توجه به این بر اساس اسناد و شواهد موجود درباره ی این بارها نام آن تغییر کرده است، می توان به این صورت بیان کرد که در ابتدا این روستا به دلیل قرار گرفتن در کنار چشمه ای به نام تزگ آباد به همین نام مشهور بود اما بعد از آن این چشمه خشک شد و خشکسالی در این منطقه پدید آن به دلیل وجود کوه و تپه هایی که در کنار این روستا وجود دارد به روستای کهتویه که به معنای روستایی میان کوه و تپه است نام گذاری شد.

زبانی که مردم کهتویه به آن سخن می گویند از شاخه های گویش بستکی است که خود از زبان لارستانی است که از نظر لهجه با همه لهجه های موجود در روستاهای اطراف متفاوت است، برخی این زبان را ادامه زبان پهلوی دوره ساسانی دانسته اند.

روستای کهتویه

بسیاری از عروس ها، دوخت لباس عروس و حنابندان را به هنرمندان کهتویه می سپارند و خیالشان راحت است که در زمان مناسب بهترین لباس را تحویل می گیرند. هنر این روستا در سنگ نیز نمود پیدا کرده است و هنرمندان با خلاقیت خود به ساختن آثاری سنگی مشغول هستند و آثار ارزشمندی را می سازند.

قند مخصوص این روستا که به نبات معروف است، مسقطی خوشمزه ای به نام حلوا، ادویه معروف روستا ( بَلو ) و نان محلی فلزن از تجربیات خوشمزه ای هستند که می توانید از کهتویه برای عزیزانتان به یادگار بیاورید.

امکانات اقامتی و رفاهی در روستا وجود ندارد. بهتر است در هتل های شهرهای نزدیک همچون بستک اقامت کنید و در برنامه ی سفر خود به این روستا بروید. شاید هم خوش شانس باشید و بتوانید یک شب مهمان مردم مهمان نواز کهتویه باشید.

خانه های قدیمی در روستا
خانه های قدیمی در روستا

جاذبه های روستای کهتویه

یکی از جالب ترین تجربه هایی که در روستای کهتویه در هرمزگان می توانید داشته باشید آشنایی با روسومات اهالی آن منطقه است؛ این موضوع برای کسانی که بار اولشان است به جنوب ایران سفر می کنند بسیار جالب و هیجان انگیز است.

تپه های اطراف این روستا، حال و هوای خاصی را به نوستالژیک بازان می دهد که نباید فراموش کرد! در این روستا، مسجدی زیبا قرار دارد که بازدید از آن معمولا توسط گردشگران انجام می شود. معماری زیبای این مسجد، یادآور برخی از مساجد کوچک در شهر های تونس، عربستان سعودی و امارات است.

در این روستای زیبا، آن چه بیش از همه در معرض دید عاشقان روستا گردی قرار می گیرد، هزاران درخت نخل تنومندی است که به صورت دیم عمل آمده و مناظر بکری را در این روستای پلکانی جذاب به تصویر کشیده اند.

برای عاشقان نخلستان گردی در جنوب، گردش در میان نخلستان های کُهتویه و تجربه خرماهای ایرانی در این منطقه، تجربه شیرین و شاید تکرار نشدنی باشد.

نخلستان های روستا
نخلستان های روستا

به واسطه رونق دامپروری  منطقه، گوشت در این روستا مرغوب  است و اگر کباب خوب می خواهید،‌ ماسوله هرمزگان این فرصت را برایتان فراهم می کند تا از گوشت محلی و رستوران آن جا استفاده کنید و نهار و شام خاطره انگیز را در این روستای پلکانی تجربه کنید.

گفته شده که اهالی روستا به خصوص زنان کدبانوی آن، مهارت زیادی در آشپزی داشته و غذاهای سنتی و اصیل ایرانی را به خوبی تهیه می کنند و به همین خاطر، کُهتویه، از کیترینگ های (آشپزخانه) منطقه برای مراسمات مذهبی و ملی و عمومی شده است. چلویی به نام بریانی با کباب خاص این منطقه، از جمله غذاهای معروف این خطه است که خوردن آن را در صورتی که به این مکان زیبا سفر کردید، توصیه می کنیم.

بناهای تاریخی با معماری منحصر به فرد در روستای کهتویه
بناهای تاریخی با معماری منحصر به فرد در روستای کهتویه

 

چه فصلی را برای سفر به روستای کهتویه انتخاب کنیم

با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای کهتویه در هرمزگان که در جنوب ایران قرار گرفته آب و هوای این منطقه بسیار گرم و مرطوب بوده و شرایط برای سفرهای تابستانی و تقریبا بهاری مسعد نیست. اما در پاییز و به خصوص زمستان شرایط معتدل و نسبتا ایده آلی فراهم می شود و این روستا می تواند پذیرای مسافران بسیاری باشد. در رابطه با اقامت هم همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم نگران نباشد چرا که اگر چه شرایط اقامتی نظیر هتل و هاستل در این روستا وجود ندارد اما اهالی آن به اندازه ای خونگرم و مهمان نواز هستند که حتما پذیرای شما خواهند بود. اما اگر خواستید که مستقل باشید می توانید به شهرهای اطراف بروید نظیر شهر بستک و در اقامتگاه های آن منطقه اقامتی کوتاه داشته باشید

بافت قدیمی روستا
بافت قدیمی روستا

ادرس کهتویه

روستای کهتویه از شمال به چاله عالی احمدان، از جنوب به کوه داربست، از غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح محدود می شود. برای رسیدن به این روستا راهی هرمزگان شوید و سراغ شهرستان بستک و شهر جناح را بگیرید. با دور شدن از این شهر ها و با کمک تابلوهای راهنما از طریق جاده جناح – فرامرزان به کهتویه می رسید که در ۳۵ کیلومتری شهرستان بستک و ۷ کیلومتری شهر جناح قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس در حدود ۳۰۰ کیلومتر می باشد.

صنایع دستی روستا
خانه های قدیمی کهتویه
خانه های قدیمی کهتویه

 

 

سایر منابع

روستای کهتویه | ماسوله هرمزگان – کارناوال

 

 

 

منبع ویکی پدیا الی گشت روزیاتو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها