ونیز ایران در روستای صراخیه خوزستان

معرفی

یکی دیگر از روستاهای دیدنی ایران ، روستایی است که ساختار آن تا حدودی مشابه ونیز است و صراخیه نام دارد. مردم روستای صراخیه با استفاده از قایق از جایی به جای دیگر می‌روند. این روستا از ناشناخته های گردشگری ایران است اما با این حال گردشگران زیادی هر ساله به بازدید این روستا می‌روند. اگر علاقه مندید تا با این روستای منحصر به فرد آشنا شوید، با این مقاله از مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید.

صراخیه نام یکی از روستای خوزستان است که در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده. این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده‌است. روستای صراخیه با بافتی سنتی، یکی از روستاهای قابل مطالعه در استان خوزستان است. این روستا به لحاظ مردم‌شناسی از اهمیت زیادی برخورد بوده و می‌تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند. اهالی روستا عرب و به زبان عربی صحبت می‌کنند. رفت‌وآمد در این روستا و بین روستاهای اطراف همچون رفت‌وآمد در ونیز ایتالیا است. اهالی روستاهای سراخیه و رگبه ساکنان اصلی این تالاب را تشکیل می‌دهند.

در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده.
در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده.

معماری روستای صراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد. این معماری در امتداد معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند. اهالی دو روستای رگبه و سراخیه در دو سوی تالاب شادگان زندگی می‌کنند.

تالاب شادگان
تالاب شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است که در شهر شادگان استان خوزستان واقع شده ‌است.این تالاب پناهگاه حیات وحش است و در کنوانسیون بین المللی رامسر نیز ثبت شده است. کنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است که در ۱۹۷۱ به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها امضا شده‌است.

این روستا به لحاظ مردم‌شناسی از اهمیت زیادی برخورد بوده و می‌تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند
این روستا به لحاظ مردم‌شناسی از اهمیت زیادی برخورد بوده و می‌تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند

آب این تالاب بین‌المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دای‍م‍‍ی است.

در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند. بسیاری از جوانان صراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند. معماری روستای صراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد. فضاهای خانه ها همچون سایر خانه ها می باشد و همه ی فضاها در آن تعبیه شده است. در صراخیه هر کس به شیوه ای خانه ی خود را می سازد. برخی با آجر و بلوک سیمانی و برخی دیگر با گِل، برخی خانه ها نیز در حصاری از نی قرار دارند  که فضای اطراف خانه را مشخص می کند.

در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند. بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند.
در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند. بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند.

بساط مراسم های سنتی و به ویژه بازی های محلی همیشه در صراخیه برپاست. اینجا خبری از بازی های رایانه ای نیست و به جای تبلت و ایکس باکس، بازی هایی همچون طناب کشی صدای خنده و شادی را طنین انداز می کند. ماهیگیری در این تالاب علاوه بر اینکه یکی از مشاغل روستاییان است می تواند ساعاتی فرح بخش را برای شما رقم بزند.

آب و هوای گرم و مرطوب شهرستان شادگان سبب رواج محصولات گرمسیری در این ناحیه شده است. گندم، خرما و برنج از عمده ترین محصولات کشاورزی منطقه به شمار می روند. دامداری نیز در این شهرستان رواج داشته و انواع فرآورده های لبنی و تولیدات دامی مانند لبنیات، پشم و پوست از محصولات دامی این شهرستان است.

اهالی روستای صراخیه به زبان عربی صحبت می‌کنند ولی نگران نباشید، شما می‌توانید به راحتی در یکی از آلاچیق‌هایی که امکانات اولیه را برای اقامت دارند، استراحت کنید. اگر مایل باشید که چند روزی را برای لذت بردن از زیبایی‌های صراخیه اختصاص دهید، می‌توانید برای اقامتتان در شب، به شهرهای اطراف رفته و در هتل اقامت کنید. روستای صراخیه با اهواز ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

صراخیه محل مناسبی برای زندگی حیوانات و پرندگانی است که به آب علاقه دارند.
صراخیه محل مناسبی برای زندگی حیوانات و پرندگانی است که به آب علاقه دارند.

جاذبه های گردشگری روستای صراخیه

همانطور که از شهرت روستای صراخیه بر می‌آید، برای رفت و آمد در روستا باید سوار بر قایق‌های چوبی شوید. این قایق‌ها، همان بَلَم هستند که شما را از میان نیزارها می‌گذرانند تا بتوانید به روستای صراخیه رسیده و در آن گشت و گذار کنید. از مهم‌ترین جذابیت‌های سفر به این روستا، همین بَلَم سواری‌ها و گشت زدن در میان روستا است. شما می‌توانید با یکی از محلی‌ها، کل روستا را با قایق بگردید و البته اگر شرایط مناسب باشد و راهنمای شما هم تایید کند، در بخش‌هایی از تالاب هم شنا کنید.

یکی دیگر از جذابیت‌های روستای صراخیه، باب بودن بازی‌های محلی خاصی در آن است. کودکان این روستا به جای مشغول بودن به بازی‌های کامپیوتری مدرن، طناب‌کشی بازی می‌کنند و یا مسابقه‌ی قایق‌رانی می‌گذارند که شما هم می‌توانید اگر دلتان خواست، آن‌ها را همراهی کنید.

ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند
ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند

از دیگر جاذبه‌های ونیز ایران تماشای گله‌های گاومیش است که در این منطقه به وفور دیده می‌شوند. پرندگانی هم که به سمت تالاب کوچ کرده‌اند نیز امکان پرنده نگری را برای شما فراهم می‌کنند و می‌توانید حسابی از دیدن گونه‌های مختلف پرنده‌ها لذت ببرید. این گونه‌ها به خصوص در فصل زمستان که آب و هوای روستا معتدل است، به وفور در اطراف تالاب دیده می‌شوند.

پسر نوجوان نگهداری از گاومیش ها را بر عهده دارد.
پسر نوجوان نگهداری از گاومیش ها را بر عهده دارد.

چه فصلی را برای سفر به صراخیه انتخاب کنیم

بهترین زمان بازدید از صراخیه اواخر پاییز و سراسر فصل زمستان است.

بهار: هوا زودتر از سایر نقاط ایران گرم می شود و اعتدال در اوایل فصل بهار مانند دیگر مناطق وجود ندارد.

تابستان: در تابستان درجه ی حرارت هوا در حد بالایی قرار دارد و هوا بسیار گرم است.

پاییز: اویل پاییز هنوز هوا کمی گرم است اما با رسیدن به اواخر آن و حضور پرندگان مهاجر به جلوه های تماشایی روستا افزوده می گردد.

زمستان : به دلیل هوای مناسب حضور پرندگان در تالاب تداوم می یابد و با نزدیک شدن به بهار بر گرما افزوده می شود.

طبیعت زیبای روستای صراخیه
طبیعت زیبای روستای صراخیه

ادرس روستای صراخیه

روستای صراخیه در استان خوزستان – شهرستان شادگان – بخش خنافره -دهستان ناصری قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید به تالاب شادگان دسترسی پیدا کنید و در میانه ی تالاب به روستا برسید. راهی جاده اهواز – آبادان شوید و خود را به دارخوین برسانید. با خروج از دارخوین جاده ای وجود دارد که به سمت شرق و شهر شادگان می رود.

جلوه زیبای حمل و نقل با قایق
جلوه زیبای حمل و نقل با قایق

 

سایر منابع

سفر به صراخیه ونیز گمشده ایران (سفرنامه) – لست سکند

روستای صراخیه خوزستان | ونیز ایران – کارناوال

منبع ویکی پدیا لست سکند دیلی اهوا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها