دیدنی های پاریس

دیدنی های پاریس

دیدنی های پاریس

در مقاله دیدنی های پاریس با شهر عشق آشنا می شوید. شهر رمان و فیلم های آشناست. شهری که هر ورقش نماینده عشاق امروز و دیروز است. به هر طرف پاریس که نگاه کنی جلوه ای از عشق میبینید.

چه شانزلیزه که بهشت صنعت مد جهان است؛ چه موزه لوور  که بسیار دیدنی تر از آنچه فکر میکنید است. اگر به پاریس رفتید فراموش نکنید از همه جای این شهر زیبا دیدن کنید.

به پاریس سفر کنی و برج ایفل را نبینی؟ اصلا مگر ممکن است؟ این برج با ارتفاعی حدود ۳۲۴ متری بلند ترین برج پاریس است.

این بنا به عنوان یادبود انقلاب فرانسه در سال ۱۸۸۷ و توسط گوستاو ایفل شروع به ساخت شد و در سال ۱۸۸۹ به بهره برداری رسید. امروزه حدود ۶.۹ میلیون نفر به طور سالانه از این برج شگفت انگیز دیدن میکنند.

باغ تویلری یکی از زیبا ترین باغ های فرانسه است که ملکه کاترین مدیچی دستور ساخت آن را داده است. این باغ شگفت انگیز در انتهای خیابان مد فرانسه یعنی خیابان شانزلیزه قرار دارد. این پارک که در سال ۱۵۶۴ میلادی ساخته شد؛ بعد از قرن ۱۹ رو به پیشرفت گذاشت و امروزه یکی از باغ های پرطرفدار پاریس برای گشت و گذار و پیاده روی است.

زمانی که از بخش شرقی باغ تویلری عبور میکنید؛ به یکی دیگر از طاق های ناپلئون به نام طاق پیروزی کاروسل میرسید، از آنجاست که میتوانید موزه لوور را ببینید.

این موزه دارای بیش از ۳۸۰۰۰ اثر از هنرمندان گوناگون فرانسوی و غیر فرانسوی است که در یک معماری خارق العاده جا داده شده اند. این موزه طرفداران بسیاری دارد به طوری که به پربازدید ترین موزه جهان بدل گشته است.

پاریس و تمام زیبایی هایش به گرد پای ایران هم نمیرسد!! با این وجود بسیاری از جهانگردان دلایل مختلفی برای سفر به پاریس دارند. دلیل شما از سفر به پاریس چیست؟

 

۱. طاق پیروزی

طاق پیروزی را ناپلئون در سال ۱۸۰۶ میلادی و به افتخار پیروزی جنگجویانش در «نبرد استرلیتز» بنا کرد که با نام‌های دیگری همچون «طاق نصرت» و «دروازه‌ی پیروزی» نیز شناخته می‌شود. این بنا، بزرگ‌ترین دروازه‌ی پیروزی در جهان به شمار می‌رود و ۳۰ سال طول کشید تا ساخت آن به طور کامل به پایان برسد.

این طاق، مقبره‌ی سرباز گمنام و شعله‌ای جاویدان را نیز در برمی‌گیرد که این شعله از سال ۱۹۲۳ تا به امروز، هر روز رأس ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر روشن می‌شود تا به نوعی یاد کسانی را زنده نگه دارد که در نبردهای مختلف برای کشورشان جنگیدند و جان خود را در این راه باختند.

طاق پیروزی پاریس

۲. باغ تویلری

اگر مسیر مستقیمی را ادامه دهید که «تاق بزرگ» (Grande Arche) واقع در محله‌ی لدفانس را به موزه لوور متصل می‌کند، به خیابان شانزلیزه و در نهایت به باغ تویلری می‌رسید. دستور ساخت این باغ را ملکه «کاترین مدیچی» در سال ۱۵۶۴ میلادی صادر کرده بود و در دوران انقلاب فرانسه بر روی مردم باز گذاشته شد.

باغ تویلری، یکی از زیباترین باغ‌ های پاریس به شمار می‌رود و از قرن ۱۹ به بعد به یکی از پارک‌های پرطرفدار برای پیاده‌روی و استراحت تبدیل شده است. در بازدید از دیدنی های پاریس حتما به این باغ نیز سر بزنید.

باغ تویلری پاریس

۳. موزه لوور

در بخش شرقی باغ تویلری، از یکی دیگر از طاق‌های ناپلئون به نام «طاق پیروزی کاروسل» عبور می‌کنید و بعد از آن به موزه لوور خواهید رسید.

سالانه بیش از ۷.۴ میلیون نفر از سراسر دنیا به این مکان می‌آیند تا علاوه بر بازدید از معماری بی‌نظیر ساختمان آن، از ۳۸،۰۰۰ آثار مختلف آن نیز دیدن کنند. همین موضوع، لوور را به پربازدیدترین موزه در جهان تبدیل کرده است.

۴. کلیسای نوتردام

یکی دیگر از دیدنی های پاریس، کلیسای نوتردام است. کلیسایی عظیم در قلب پاریس و نزدیک رود سن که ساختش دو قرن، از ۱۱۶۳ تا ۱۳۴۵ میلادی، طول کشیده و زمانی بزرگترین کلیسای اروپا بوده است.

اسم کلیسا و فضای عجیب و جادویی‌اش بی‌اختیار ما را یاد گوژ‌پشت نتردامِ ویکتور هوگو می‌اندازد؛ ناقوس‌زنی که در برج‌های دوقلوی ۶۹‌متری این کلیسا زندگی می‌کرده است.

نوتردام با آن مجسمه‌های چوبی کوچک و بزرگ و ناقوس‌های غول‌آسایش، شاهکار معماری گوتیگ فرانسوی است؛ بزرگترین ناقوسش ۱۳ تن وزن دارد و سالی چند بار، از جمله در ۱۱ نوامبر، سال‌روز پایان جنگ جهانی اول، به صدا در می‌آید.

این کلیسا پربازدید‌ترین مکان دیدنی پاریس می باشد که بدون بلیط است که سالی ۱۳ میلیون نفر برای تماشایش می‌آیند. از ایستگاه متروی «سیتی» به راحتی می‌توانید به نتردام بروید.

۵. کاخ شایو

این کاخ در ۱۹۳۷ به مناسبت نمایشگاه جهانی ساخته شده است. دو ضلع کناری کاخ و تراس بین آن‌ها چشم‌انداز بی‌نظیری به رود سن، برج ایفل و باغ‌های «تروکادرو» دارند.

در ضلع شرقی کاخ، موزه‌ معماری و میراث فرهنگی قرار دارد که آثار حیرت‌انگیزی از معماری و هنر فرانسه را در۲۳۰۰۰ متر فضا و در سه طبقه نمایش می‌دهد.

در ضلع غربی، موزه‌ دریایی و موزه‌ مردم‌شناسی قرار دارند؛ موزه‌ دریایی سرگذشت نیروی دریایی فرانسه را از قرن هفدهم تا امروز روایت می‌کند و موزه‌ مردم‌شناسی پیشرفت نژاد‌شناسی و جمعیت‌شناسی را نشان می‌دهد که البته تا سال ۲۰۱۵ برای بازسازی تعطیل است.

کاخ شایو نزدیک متروی تروکادرو است.

۶. باغ لوکزامبورگ

مجموعه باغ‌های مجللی در نزدیکی دانشگاه سوربن که تا قبل از انقلاب فرانسه مخصوص خانواده‌ سلطنتی بوده، اما امروز یکی از محبوب‌ترین تفریح‌گاه‌های عمومی‌ است؛ لوکزامبورگ با درختان بلوط و سیب و چمن‌های تر‌ و ‌تازه‌اش جای مخصوصی در قلب پاریسی‌ها دارد.

دو طرف گذرگاه باغ، مجسمه‌های شاهزادگان، ملکه‌ها و زنان مشهور فرانسه قرار دارد و داخل باغ اپراهایی برای عموم مردم اجرا می‌شود. اینجا کندو‌های طبیعی عسل هم هست و در اواخر سپتامبر فستیوال عسل در آن برگزار می‌شود.

موزه‌ لوکزامبورگ هم که در نارنجستان باغ قرار گرفته، نمایشگاه‌های هنری مختلفی برگزار می‌کند. زمین بازی کودکان، سواری با اسب‌های پاکوتاه، بازی با قایق های بادبانی در حوضچه‌ وسط باغ و نمایش‌های عروسکی هم چیز‌هایی‌ است که بچه‌ها حتما در این باغ دوست خواهند داشت.

از متروی «سن سولپیس» یا قطار RER لوکزامبورگ می‌توانید به باغ برسید.

۷. خیابان شانزه لیزه یکی از مشهورترین دیدنی های پاریس

مشهور‌ترین خیابان پاریس، فرانسه و شاید حتی جهان؛ بلواری در شمال غرب پاریس به طول ۱۹۱۰ متر که با کافه‌ها، سینما‌ها، مغازه‌های رویایی و بوتیک‌های پر زرق و برقش، آشنای همه‌ مردم دنیا‌ست.

شانزه لیزه بهشت مد و خرید است، آن هم از نوع سوپرلوکسش: گران‌ترین برند‌های جهان از جمله لویی‌ویتون، شنل و کارتیه اینجا جمع شده‌اند و بزرگترین فروشگاه آدیداس جهان هم همین‌جا‌ست.

این خیابان بخش مهمی از محور تاریخی پاریس است؛ از یک طرف به میدان شارل دوگل با بنای معروف طاق پیروزی منتهی می‌شود و از طرف دیگر به میدان کنکورد و باغ تویلری.

شانزه‌لیزه از اواخر نوامبر تا اوایل ژانویه با چراغانی محشر کریسمس توصیف‌ناپذیر می‌شود؛ بی‌دلیل نیست که فرانسوی‌ها آن را «زیبا‌ترین خیابان جهان» می‌نامند.

۸. سکره کور در مونمارتر

یکی دیگر از دیدنی های پاریس، کلیسای سکره کور می باشد. کلیسای «سکره‌کور» (قلب مقدس) ، دومین بنای مذهبی مهم پاریس بعد از نوتردام است که روی تپه‌ «مونمارتر» در بلند‌ترین نقطه‌ پاریس، در شمال شهر، قرار گرفته است.

ساخت کلیسا در ۱۸۷۶ شروع و در ۱۹۱۹ پس از پایان جنگ جهانی اول افتتاح شد. سکره‌کور با داشتن بزرگترین ناقوس فرانسه به وزن ۱۹ کیلوگرم و گنبد مرکزی به ارتفاع ۸۳ متر، جزو شگفت‌انگیز‌های پاریس است.

۲۳۴ پله‌ی مارپیچ، شما را به این گنبد می‌رسانند که از بالای آن می‌توانید پانورامای ۳۰ کیلومتری از پاریس ببینید. البته جاذبه‌ی این منطقه فقط کلیسا نیست؛ گشت زدن در محله‌ مونمارتر یعنی کشف فرهنگ غذایی مردم فرانسه:اینجا سوپرمارکت ندارد، فقط خوار‌بار‌فروشی‌های محلی می‌بینید که مهم‌ترین آن‌ها یک نانوایی است که نان «کاخ الیزه» را تامین می‌کرده و به عنوان «بهترین نانوایی پاریس» انتخاب شده است.

با قهوه خوردن در کافه «دو مولن» هم شبیه پاریسی‌ها می‌شوید؛ این همان کافه‌ای است که «املی» در فیلم معروف املی در آن کار می‌کرد. برای بازدید از گنبد باید بلیط تهیه کنید.

سکره کور

۱۰. کاخ گارنیه- اپرای ملی پاریس

یکی از با‌شکوه‌ترین دیدنی پاریس که در قرن نوزدهم توسط «چارلز گارنیه» و سپس یک معمار نا‌شناس دیگر طراحی شد. گارنیه را می‌توانیم قلب تپنده‌ی هنر‌های نمایشی فرانسه بدانیم.

نقاشی‌های افسانه‌ای که طی زمان روی دیوار‌های داخلی بنا کشیده شده و اپراها، باله‌ها و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک که در طول سال‌های طولانی در آن اجرا شده، روح عجیب و راز‌آلودی به آن داده‌اند.

در طبقه‌ اول در موزه‌ اپرا می‌توانید سه قرن لباس، پرده‌های پشت صحنه، پوستر‌ها و چیز‌های خاطره‌انگیز دیگر را ببینید.

در طبقه‌ دوم تالار نعلی‌شکل اپرا را با فضای داخلی طلایی و صندلی‌های مخمل خواهید دید، نقاشی‌های روی سقف هم اثر «شاگال» هنرمند روس است که صحنه‌هایی از ۱۴ اپرا را نشان می‌دهد.

اپرا از ۱۰ صبح تا ۴:۳۰ عصر برای بازدید باز است اما موقع تمرین‌های روزانه‌ یا جشن‌های عصر‌گاهی، بازدید از آن‌ ممنوع است. سعی کنید قبل از ۱ بعد‌از‌ظهر برسید یا وب‌سایت را چک کنید. کاخ گارنیه نزدیک متروی «اپرا» است.

منبع ایوار زورق
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها