همه چیز در مورد درکه

چطور بریم درکه؟

چطور بریم درکه؟ در شمال شهر تهران، منطقه ییلاقی و کوهستانی به نام درکه قرار دارد. درکه، زیبایی و آب و هوای وصف ناشدنی دارد، همچنین خوراکی های خوشمزه اش و کوهنوردی خاطره انگیز آن، دلیل خوبی برای رفتن به این منطقه است. با مجله گردشگری و توریسم تاریخ ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد درکه به شما ارائه کنیم.

چرا به درکه برویم؟

  •  درکه، یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی است که برای تمام افراد خانواده امکان پذیر است.
  •  برای فرار از آلودگی و شلوغی پایتخت، گذراندن یک روز کوهنوردی از میان بافت روستایی همراه شنیدن آوای خوش رود، گزینه خوبی است.
  •  خوراکی های خوشمره و دلپذیری که انتظار آنهایی که شکمی هستند را میکشد

معرفی درکه

چطور بریم درکه؟
چطور بریم درکه؟

اگر میخواهید یک روز را به دور از زندگی ماشینی و شلوغی آن بگذرانید، درکه منطقه ای محبوب برای پیاده روی و کوهنوردی است. درکه یکی از ییلاقات قدیمی شمیرانات و در غربی ترین کوهپایه های شمال تهران قرار دارد. این مکان خاطره انگیز به دلیل آب و های باصفا، کوچه باغ های دلپذیر، خوراکی های ترش و شیرین و رستوران های سنتی شهرت یافته است. رودخانه درکه در مسیری شمالی- جنوبی جریان دارد که اهالی این منطقه فرح بخش، خانه های خود را به صورت خطی در امتداد آن ساخته اند. بعد از محله درکه دره اوین قرار دارد. مکانی است که فضای پلکانی و استخر طبیعی در کنار رود ایجاد شده است. رستوران ها وقهوه خانه های سنتی و مدرن در مسیر رود وجود دارند که بین اهالی و گردشگران به نام هفت حوض مشهور است.

منطقه درکه حدود ۱۰۰۰ خانوار  ۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

جاذبه های دیدنی و تفریحی درکه

درکه یکی از تفریحگاه های محبوب گردشگران تهرانی است. میخواهیم جاذبه های تفریخی و دیدنی آن را معرفی کنیم:

 امامزاده سید محمد والی

در دوران خلافت مامون عباسی و والی عهدی امام رضا، سید محمد والی یکی از نوادگان امام سجاد به ایران می آید؛ اما د ربین راه در شهر ری، خبر شهادت امام را به ا میدهند، یاران ایشان او را به منطقه درکه میبرند. در آن زمان، زمین های آنجا بایر بوده و سید محمد والی آن را آباد کرد. طبق روایات گفته شده سید اولین شخصی بوده که در این منطقه ساکن شده و پس از مرگ، زیارت گاهی برای وی، ساختند. ساهنمان فعلی مقبره، خیلی قدیمی نیست و میتوان بقایای حرم قدیمی را در آن دید.

آب و هوای خوش درکه

بسیاری از تهرانی ها برای در ماندن از دغدغه های زندگی ماشینی و شلوغی آن، حداقل یک بار هم که شده، برای تماشای زیبایی های درکه و قدم زدن در کوچه باغ ها و لذت بردن از هوایی تمیز، دل به جاده زدند. نوای دلنشین رودخانه، گوش را نوازش میدهد.

خوراکی های خوشمزه

درکه، یکی از محبوب ترین مناطقی است که گردشگران را به خوردن خوراکی خوش مزه ترش و شیرین، کباب تازه و تنقلات دعوت میکند.

پیاده روی و عکاسی

کوچه باغ های درکه مکان خوبی برای یک پیاده روی سبک همراه خانواده است. از جاده درکه، گذر کنید و اگر اندکی راه ادامه دهید و به قسمت های بالایی جاده بروید، میتوانید به تماشای زیبایی طبیعی و بکر رودخانه و درختان اطراف آن، بنشینید. میتوانید از طبیعت بکر درکه عکاسی کنید و روز خاطره انگیزی را رقم بزنید.

 

دیدنی ترین مسیر کوهنوردی در درکه

چطور بریم درکه؟
چطور بریم درکه؟

درکه، یکی از دیدنی ترین مسیر کوه پیمایی در تهران را دارد. حدود ۲ کیلومتر بعد از محله درکه، که از میان کوچه باغ های زیبا و رودخانه میگذرد، به یک دوراهی میرسید. مسیر سمت چپ به جنگل های کارا میرود و اگر مستقیم به راه ادامه دهید به پلنگ چال میرسید. پناهگاه پلنگ چال یا استگاه شماره ۵ توچال در مسیر کوهنوردی قرار دارد و افراد زیادی از این راه برای کوهنوردی استفاده میکنند. این مسیر شش کیلومتر امتداد دارد که از داخل دره درکه و پلنگ چال و از کنار رود درکه میگذرد. در فصل زمستان بهتر است مسیر را تا انتها ادامه ندهید، زیرا ممکن است با خطراتی مانند ریزش بهمن مواجه شوید.

مسیر دارای فراز و نشیب بسیاری است که برای امنیت بیشتر، با نرده حفاظ بندی شده است؛ در عین حال، کوهنوردان در تمام سنین میتوانند در این منطقه به کوهپیمایی بپردازند.

در فصل تابستان، به دلیل ارتفاع بلند کوه های اطراف، در طول روز اطراف رودخانه در سایه قرار دارد که باعث میشود صعود راحت تری داشته باشید.

وسایلی که برای کوهنوردی نیاز دارید را حتما همراه داشته باشید؛ وسایلی از قبیل کوله، فلاسک آب گرم، آب آشامیدنی، تنقلات سبک، صبحانه سبک، کفش کوهنوردی، کیت کمک های اوالیه، لباس مناسب فصل، عصا و کلاه

در محله درکه و همچنین در مسیر کوهپیمایی امکانات رفاهی زیادی مانند رستوران ها، کافه ها، سرویس بهداشتی و … وجود دارد.

 

بهترین فصل رفتن به درکه

میخواهیم چهار فصل سال در درکه را بررسی کنیم:

فصل بهار: بهار در درکه، بسیار آب و هوای مطبوع و جذاب و دیدنی است؛ البته به غیر از فروردین ماه، که هنوز سرمای زمستان را دارد.

فصل تابستان: درکه تابستان های خوش آب و هوایی دارد که افراد زیادی برای فرار از گرمای تابستان درکه را انتخاب میکنند.

فصل پاییز: پاییز در درکه، سرد بوده و به علت بارش برف و باران، ممکن است مسیر لغزنده باشد؛ اما جنگل کارا در این فصل، رنگارنگ و تماشایی است.

فصل زمستان: اگر قصد کوهپیمایی در این فصل را دارید، به صورت گروهی و با تجهیزات و آمادگی کامل بروید.

 

آدرس درکه:

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

چطور بریم درکه؟
چطور بریم درکه؟

مسیر دسترسی به درکه

  مترو:

در شمالی ترین ایستگاه خط یک متروی تهران، ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید. پس از خروج  از ایستگاه، به میدان تجریش یا قدس رفته و از آنجا با سواری، اتوبوس یا مینی بوس به سمت درکه بروید.

اتوبوس های تندرو:

میتوانید سوار اتوبوس خط ۴ تندرو شوید. این خط از امتداد بزرگراه نواب و چمران میگذرد و از پارک وی به ترمینال جنوب میرود. در ایستگاه نمایشگاه پیاده شده و با سواری های کنار پمپ بنزین ولنجک عازم درکه شوید.

  خودروی شخصی:

اگر قصد رفتن با خودروی شخصی را دارید باید به بزرگراه چمران بروید و از جلوی نمایشگاه تهران به طرف ولنجک، برانید. بعد از رسیدن به میدان دانشجو، وارد خیابان درکه شوید، با ادامه مسیر به درکه میرسید.

مسیر دیگری که میتوانید خود را به درکه برسانید، در انتهای بزرگراه یادگار امام وارد خیابان اوین شوید و از آنجا به درکه بروید.

دقت داشته باشید درکه پارکینگ بزرگی ندارد و برای پیدا کردن جای پارک باید صبح زود حرکت کنید. در غیر این صورت مجبور میشوید خودروی خود را در فاصله ای دور از محل کوهپیمایی پارک کنید.

محدوده جغرافیایی درکه

درکه؛ از شمال به رشته کوه توچال، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین، از غرب به سعادت آباد و از جنوببه اوین محدود است. درکه جزو منطقه یک تهران است. سالانه در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر در محدوده کوهستانی درکه- اوین، باران می‌بارد و دمای سالیانه آن به طور متوسط حدود ۱۶ درجه سانتی گراد است.

تاریخچه درکه

ییلاق درکه، ۸۰۰ سال قدمت دارد و اوالین بار در قرن پنجم، بنا نهاده شده است. روستای درکه در اطراف امامزاده سید محمد والی ساخته شده است و پیشرفت کرده است. بیشتر مردم بومی آن، سادات هستند که از نوادگان سید مجمد والی می باشند.

در ابتدا، ساکنین درکه باغدار و کشاورز بودند و اقامت امامزاده به این ده آمدند. کم کم بر تعداد این افراد افزوده شد و روستای درکه شکل گرفت.از بنا هایی که از گذشته به جا مانده است، میتوان چند آب انبار و یک حمام را نام برد. افراد زیادی به دلیل وحود باغ های زیاد و رودخانه درکه، به این منطقه مهاجرت کردند. در گذشته، بخش اعظمی از هیزم تهران را، از چب درختان باغ ها و جنگل اطراف درکه تامین میکردند.

 

اطلاعات تکمیلی در مورد درکه

امامزاده سید محمد والی، چشمه جوشان کنار آن، حسینیه و سه مسجد جامع و امازاده علی بن ابیطالب، باعث شده این محله، حال و هوای مذهبی داشته باشد و هسته اصلی روستا در این محل، شکل گرفته است. در مقابل حسینیه درخت تنومندی جود دارد که نشان از فدمت درکه دارد. مسجد حامع و حسینیه، بیش از ۵۰۰ سالقدمت دارد. درکه در سه محله، میدان درکه( محله پایین)، امامزاده( محله بالا)، کنار رود( پل بالا)، ایستگاه دارد.

در این منطقه از تهران مراسم عزاداری امام حسین، بسیار با شکوه برگزار میشود، یکی از فعالیت هایی که بین مردم این محل رواج دارد، مداحی اهل بیت است. به خاطر اینکه بیشتر مردم درکه سید هستند برخی این منطقه را دهکده سادات می‌نامند.

مردم درکه، رسم و رسوم خاص خود را دارند، یکی از رسومی که رواج دارد، این است که صبح عاشورا، همگی در حسینیه جمع شده و نماز صبح را به جا می آورند. برای نماز ظهر به محله ایستگاه رفته و نماز ظهر را میخوانند.

یکی از مهمترین ویژگی های درکه، آب آشامیدنی گوارای آن است. همین ویژگی، باعث شده بود، در گذشته مردم به کاشتن گندم بپردازند. به همین خاطر، ۹ آسیاب آبی در محله ساخته شده بود. البته امروزه هیچ کدام از آنها باقی نمانده اند، حتی برخی به رستوران تبدیل شده اند.

چند توصیه برای رفتن به درکه

جمعیت زیادی روزهای تعطیل و آخرهفته به درکه میروند، پیشنهاد میکنیم در دیگر روزها به این منطقه بروید.

اکر میخواهید راحتتر جای پارک پیدا کنید یا صبح زود حرکت کنید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها