در سنندج کجا برویم؟

در سنندج کجا بریم؟

در سنندج کجا بریم؟ شهر سنندج در بین شهر های کرد نشین، دومین رتبه را به خود اختصاص داده است. این شهر در سمت غرب ایران قرار دارد، که مرکز استان کردستان نیز است. نام های دیگر این شهر عبارتند از سینه دژ و سنه دژ. جمعیت این شهر حدود ۴۱۲.۷۶۷ نفر است، و همچنین مساحت این شهر ۳۰۳۳ کیلومتر است. در ادامه همراه ما بمانید.

در سنندج کجا بریم؟

مکان های دیدنی سنندج

در سنندج کجا بریم؟ شهر سنندج از نظر جاذبه های دیدنی بسیار غنی بوده، و هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر از نظر آب و هوا بسیار عالی است. در ادامه به معرفی چند نمونه از مکان های دیدنی سنندج می‌پردازیم.

مکان های دیدنی سنندج

مجموعه آبیدر

در سنندج کجا بریم؟ یکی از مهم ترین مکان های دیدنی سنندج، کوه آبیدر است. نام این کوه به معنی این است که آب زیادی از آن بیرون می‌آید. زیبایی این مکان بسیار چشم نواز است، و بیشترین گردشگر را در سنندج به خود جذب می‌کند. این مکان در انتهای خیابان آبیدر قرار دارد.

مجموعه آبیدر

پل قشلاق

این پل در قسمت شرقی سنندج قرار دارد. این پل با استفاده از آجر ساخته شده، که قدمت آن به زمان حکومت صفویان بر می‌گردد. این پل دارای ۴ چشمه کوچک، ۲ دهانه بزرگ است، که در ۱۲ متر ارتفاع و ۸۰ متر طول ساخته شده است. این پل را می‌توان به سی و سه پل در اصفهان تشبیه کرد.

پل قشلاق

عمارت وکیل الملک

این بنا توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل ساخته شده است. این عمارت پس از گذشت سال ها دچار خرابی شده بود، که در سال ۱۳۱۰ مرمت شد، و به دستور امان الله خان وکیل چند بخش از جمله حیاط و باغ به آن اضافه شد. این مکان در خیابان کشاورز سنندج قرار دارد.

آشنایی با موزه عمارت سالار سنندج

عمارت وکیل الملک

دریاچه زریوار

این دریاچه عمقی حدود ۶ متر دارد، که زیبا ترین دریاچه در قسمت غرب کشور است. اسم اصلی این دریاچه در تلفظ کردی زیراوبار است. دریاچه زریوار محل زندگی ۳۱ نوع پرنده است، که این پرندگان  شامل پرندگان مهاجر نیز می‌شوند. دور تا دور این دریاچه را درختان بلوط و سرو در بر گرفته است. اگر به سنندج سفر کردید بازدید از این دریاچه را از دست ندهید.

دریاچه زریوار

غذا های محلی سنندج

غذاهای محلی هر شهر، طعم بسیار خوب و لذیذی دارد. سنندج به دلیل کرد بودن مردمانش، اهمیت زیادی برای غذا قائل هستند. در ادامه همراه ما باشید.

غذا های محلی سنندج

قایرمه

نام دیگر این غذا کنگر سوخاری است. مواد این غذا شامل آرد، کنگر یا کرفس، بکینگ پودر، زیره، تخم مرغ، شیر، زعفران و کره می‌شود. این غذا را همراه با نان یا کته نوش جان می‌کنند.

قایرمه

خورشت ریواس

گیاه ریواس یک گیاه کمیاب در این شهر است، و علت رشد آن کوهستانی بودن منطقه است. این غذا با استفاده از ریواس، گوشت گوسفند، پیاز، نعنا و جعفری طبخ می‌شود. این غذا مهم ترین خورشت در استان کردستان است.

خورشت ریواس

آش عدس بلغو

مواد تشکیل دهنده این غذا بلغور، عدس، سیب زمینی و انواع ادویه جات است. نام دیگر این غذا نیسک و ساوار است. اگر به این استان سفر کردید حتما این غذا را نوش جان کنید.

آش عدس بلغو

آش هالاو

اسم دیگر این غذا آبگوشت غوره است. این آش بیشتر در زمستان و پاییز مورد استفاده مردم محلی قرار می‌گیرد. این غذا از مواد چون چغندر، پیاز، آبغوره، نخود، گوشت،برنج و زعفران تهیه می‌شود.

آش هالاو

صنایع دستی سنندج

صنایع دستی سنندج دارای قدمتی بسیار زیاد است، و همچنین دارای تنوع و طرح های زیبایی است. در ادامه به معرفی چند نمونه از صنایع دستی سنندج می‌پردازیم.

صنایع دستی سنندج

قالی بافی

یکی از صنایعی که در این استان بسیار پر درآمد است، قالی بافی است. این قالی ها به دلیل زیبایی زیاد در سراسر دنیا معروف هستند، همچنین سنندج یکی از مهم ترین صادر کننده های فرش به سر تا سر جهان است. طرح هایی که در بافت این فرش ها به کار میروند عبارتند از ماهی درهم، نقش بته ای، گل وکیلی، گل مینا، مینا خانی و شاخ گوزن.

کلاش

گیوه در سراسر شهر های ایران ساخته می‌شود. کلاش نوعی گیوه است که مخصوص شهر زنجان است. علت ساخت این گیوه در سنندج، کوهستانی بودن منطقه است که دارای راه های سخت است. برای ساخت این پاپوش از پارچه فشرده و پنبه استفاده می‌کنند.

نازک کاری

در این صنعت قطعه هایی از چوب های کوچک را در کنار هم قرار می‌دهند، و نقوشی زیبا را شکل می‌دهند. محصولات به دست آمده از این هنر شامل صفحه شطرنج، جعبه و تخته نرد می‌شود.

تنبور سازی

این شی یک نوع ساز است، که مردمان کرد آن را می‌نوازند. شکل ظاهری این ساز دارای یک قسمت گلابی شکل و دسته ای بلند است.

سوغات سنندج

همه ما وقتی که به سفر می‌رویم، به رسم یادبود برای عزیزانمان از سوغات شهری که سفر کرده ایم، هدیه می‌آوریم. سنندج یکی از شهر هایی است، که از نظر تنوع خوراکی بسیار محبوب است. در ادامه همراه ما بمانید.

سوغات سنندج

شیرینی کنجدی

این شیرینی در شهر سنندج بسیار  معروف است. شیرینی کنجدی طعمی بسیار فوق العاده دارد، و همچنین خواص دارویی زیادی را در خود جای داده است. طعم بسیار لذیذ آن همه گردگشران را به خود جذب می‌کند، و همچنین یک انتخاب فوق العاده برای سوغاتی است. این شیرینی با استفاده از انگبین یا شکر تهیه می‌شود.

آدامس طبیعی

سقز نام دیگر این محصول است. این محصول از شیره درختان کوهستانی به صورت کمیاب تهیه می‌شود. این محصول دارای خواص دارویی بسزایی است. در قدیم به دلیل وجود نداشتن آدامس، مردم از سقز استفاده می‌کردند.

بادام سوخته

این محصول نوعی شیرینی است، که طعمی خاص دارد. یکی از محبوب ترین خوراکی هایی که در انواع مجالس مردم کرد استفاده می‌شود همین بادام سوخته است. مواد تشکیل دهنده این شیرینی شکر و مغز بادام است. بادام سوخته به جای قند، در نوش جان کردن چای استفاده می‌شود.

معرفی هتل در سنندج

هتل شادی

این هتل در بلوار پاسداران، شهرک علوم پزشکی سنندج قرار دارد. دارای ۶ طبقه است، که از ۷۳ اتاق تشکیل شده است. این هتل ۴ ستاره بوده، و جز بهترین هتل ها است. شروع فعالیت این هتل از سال ۱۳۸۲ است. این هتل به دلیل قرارگیری در نزدیک مرکز شهر، یکی از بهترین انتخاب ها است.

هتل جهانگردی سنندج

این هتل در ۲ طبقه ساخته شده است، و شامل ۶۲ اتاق می‌شود. این هتل از سال ۱۳۴۶ شروع به فعالیت کرد، و پس گذشت چند سال و تخریب بعضی قسمت ها در سال ۱۳۹۴ مرمت شد. این هتل چشم اندازی بی نظیر به آبیدر سنندج دارد، به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. هتل جهانگردی در بلوار پاسداران، سه راه شالمان، جنب امورآب قرار دارد.

هتل جهانگردی سنندج

معرفی رستوران ها

رستوران ترک دنر

این رستوران بهترین کباب ترکی را در شهر سنندج دارد. اگر به سنندج رفتید کباب ترکی این رستوران را از دست ندهید. این رستوران در خیابان ژاندارمری قرار دارد.

رستوران ترک دنر

رستوران مروارید

یکی از معروف ترین رستوران ها در سنندج، رستوران مروارید است. کیفیت غذاهای این رستوران بی نظیر بوده و سلیقه هر فردی را به خود جذب می‌کند. رستوران مروارید در خیابان نمکی واقع شده است.

رستوران جهان نما

این رستوران در فضای سنتی بسیار زیبایی ساخته شده است. مواد اولیه غذاهای این رستوران از بهترین مواد تهیه می‌شود. در منو این رستوران انواع غذاهای ایرانی و فرنگی به چشم می‌خورد. یکی از لذیذ ترین غذاهای این رستوران دلمه است. رستوران جهان نما در خیابان طالقانی، بین خیابان امام و صلاح الدین عیوبی بنا شده است.

رستوران دهکده

در این رستوران زیبا، شما می‌توانید انواع غذاهای کردی را نوش جان کنید. غذا مردم ترک طعمی بسیار لذیذ دارد، و اگر به سنندج سفر کردید حتما به خیابان کشاورز، خیابان پست، کوچه سجادی ۲ و رستوران دهکده سر بزنید.

رستوران دهکده

رستوران آبیدر

این رستوران انواع غذاهای محلی سنندج را طبخ می‌کند. یکی از بهترین رستوران هایی که غذای محلی سنندج را طبخ می‌کند، رستوران آبیدر است. این رستوران در کمربندی آبیدر، باغ ۲۸ دی قرار دارد.

معرفی مراکز خرید سنندج

بازار سنندج

این بازار با وجود مراکز مدرن در سطح شهر، اصالت خود را از دست نداده و هنوز یکی از مهم ترین مراکز خرید است. این بازار یکی از مراکز دیدنی نیز محسوب می‌شود. معماری این بازار، شباهتی به میدان نقش جهان دارد و به صورت مستطیل شکل ساخته شده است. اگر به سنندج سفر کرید از این بازار در خیابان پاسداران حتما دیدن کنید.

بازار سنندج

مرکز خرید صدف

اگر می‌خواهید به یکی از مراکز مدرن سنندج سفر کنید، این مرکز یکی از بهترین انتخاب ها است. مرکز خرید صدف در خیابان پاسداران قرار دارد.

مرکز خرید صدف

مرکز تجاری کردستان

اگر می‌خواهید برای خود و عزیزانتان از وسایل بروز خرید کنید، به این مجموعه سر بزنید. این مجموعه شامل انواع مغازه های فروش لباس مردانه و زنانه، بچه گانه، زیورآلات و کیف و کفش می‌شود. این مرکز در خیابان پاسداران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به سنندج به دلیل کوهستانی بودن منطقه، فصل بهار و تابستان است زیرا هوای بسیار دلپذیری دارد. این شهر در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد دارد. اگر می‌خواهید از مراسم محلی زیبای این شهر دیدن کنید، جشن دف نوازی یکی از بهترین انتخاب ها است. برای بازدید از این جشن از عید قدیر تا عید قربان به شهر سنندج سفر کنید.

مسیر دسترسی به سنندج

مسیر دسترسی به سنندج

دیدنی های سنندج

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها