نکات سفر به کویر

نکات سفر به کویر

سفر به کویر، به دلیل زیبایی هایی که دارد از جذاب ترین ماجراجویی ها است. کویر، هم نشینی زیبایی از شن زار ها، آسمانی پر ستاره و همچنین جانوران و اکو سیستمی است، که محیط زیستی جذاب و باور نکردنی را تشکیل می دهند. به همین جهت سفر به کویر همواره طرفداران زیادی داشته و دارد. با ما همراه باشید تا نکات سفر به کویر را بیان کنیم.

نکات سفر به کویر

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به کویر های ایران، اوایل فصل بهار و پاییز است، زیرا در این فصل ها، کویر به مراتب هوای بهتری را نسبت به تابستان بسیار گرم کویری، و همچنین زمستان بسیار سرد و خشک دارا می باشد. لازم به ذکر است، که بیشترین گرمای ثبت شده برای کویر لوت (یکی از دشت های کویری بزرگ ایران) چیزی در حدود ۷۰ درجه سانتی گراد بوده است، و این منطقه بار ها به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است.

سفر به صورت گروهی و انفرادی

در کویر، بهتر است تا جایی که امکان دارد، به صورت گروهی سفر کنید، همچنین بهتر است، تا جایی می توانید، افرادی قابل اعتماد را از سفر، اهداف و موقعیت خود آگاه سازید، تا اگر شما در مسیر با مشکل مواجه شدید و یا حتی گم شدید، در صورت لزوم، برای شما تیم نجات تدارک دیده و به کمک شما بیایند.

آهسته حرکت کنید

معمولا در کویر، باید مسافت هایی طولانی را پیمود، از همین جهت بهتر است، مانند پیرمرد ها آهسته حرکت کنید، تا دچار مشکل نشوید، همچنین سعی کنید، که در سایه حرکت کنید، تا دچار گرما زدگی و دیگر آسیب های احتمالی نشوید. فراموش نکنید، که برنامه دقیق و کاملی برای استراحت تعیین کنید، زیرا استراحت انرژی از دست رفته شما را باز یابی می کند، و همچنین از هدر رفتن انرژی جلوگیری می شود.

نکات سفر به کویر

نوشیدن آب در کویر

قطعا شما، در پیاده روی های طولانی کویر بسیار تشنه خواهید شد، پس توجه داشته باشید، که آب به میزان کافی به همراه داشته باشید. یاد بگیرید، که آب را آرام آرام بنوشید، با این کار، در مصرف روزانه آب خود صرفه جویی می کنید.
لباس هایتان باید این مشخصات را داشته باشد.

برای سفر کجا برویم؟

لباس های آستین دار، سبک و به رنگ روشن بپوشید. کفش سبک کوهپیمایی بپوشید. حتما عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار با خود همراه ببرید. در طول شب ممکن است با افت شدید دما مواجه شوید، لباس گرم اضافه نیز با خود همراه ببرید.

هنگام کوله بستن لباس هایتان را به صورت رول در آورید تا جای کمتری اشغال کنند. ژاکت، لباس های گرم و لباس های زیر را داخل زیپ لاک قرار دهید، وسایل بهداشتی را در کیف کوچک سفری بگذارید و اگر کفش اضافی همراه دارید می توانید جوراب ها و اشیا قیمتی را داخل آن ها قرار دهید. بطری آب را داخل پلاستیک قرار داده و مطمئن شوید زیپ کیف محکم بسته شده است. کوله پشتی را بخصوص برای پیمایش های بلند مدت، طوری روی شانه قرار دهید که بخش عمده وزن آن را عضلات پشت تحمل کنند و نه شانه ها. خط بالای کوله پشتی می باست روبروی پایه ی گردن قرار بگیرد.

قطب نما، نقشه و یا جی پی اس به همراه داشته باشید.

غذای مقوی، سبک و با ماندگاری بالا به همراه داشته باشید و مدام آب بنوشید

می توانید نوارهای گوشت به ضخامت ۳ سانتی متر را داخل نمک قرار دهید و با خود به همراه ببرید. به جای آب از نوشیدنی های انرژی زا و یا طعم دار برای رفع تشنگی و تجدید قوا استفاده نکنید.

نحوه صحیح کویر پیمایی

در ایران، کویر جزء محبوب ترین و خاص ترین جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری، چه برای گردشگران داخلی و چه برای مسافران خارجی ست. سالانه هزاران نفر به مناطق کویری ایران سفر می کنند و بی شک بدون داشتن آشنایی با نحوه کویر پیمایی نمی توان به خوبی زیباییهای سفر به چنین مناطق آرامش بخش و سرسختی را درک کرد. عدم آشنایی با اصول کویر نوردی باعث از دست رفتن زودرس آب بدن و گرمازدگی می شود.

فریب چشمانتان را نخورید!

فاصله ها در کویر آنطور که واقعا هستند دیده نمی شوند. ممکن است مسافتی که شما ۵ کیلومتر تخمین زده اید بیش از ۲۰ کیلومتر باشد.

لباس کتان بپوشید.

هرچند خیلی از راهنمایی ها شما را از پوشیدن لباس کتان منع می کنند؛ اما در واقع لباس کتان برای کویر نوردی بسیار مناسب است. کتان رطوبت بدن را جذب می کند و مدت زیادی خیس باقی می ماند. به این ترتیب بدن شما خنک شده و گرما زده نخواهید شد. بنابراین هنگام کویر نوردی بد نیست لباس نازک کتان و به رنگ روشن بپوشید.

نکات سفر به کویر

مراقب گزنده ها و جانوران باشید.

راهنمای شما حتما می بایست با انواع خزندگان و نحوه اجرای کمک های اولیه هنگام گزیدگی آشنایی داشته باشد. دقت داشته باشید که بعضی از این حیوانات در صورتی که احساس خطر نکنند به شما حمله نخواهند کرد. در مواجهه با حیوانات خونسرد باشید. بزمجه ها خطرناکترین سوسمارها در کویرهای ایران هستند و در نزدیکی کویر آران و بیدگل زیاد یافت می شوند.

منبع ecarevan
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها