دیدنی ترین غار های ایران

دیدنی ترین غار های ایران

وجود غار ها در زیر زمین و سفر به آن ها همیشه از تفریحات جالب برای انسان ها بوده است. در کشور ما ایران غار های زیبا و بی نظیری وجود دارد که هر ساله غار نوردان و گردشگران زیادی را از سر تا سر دنیا به خود جذب می‌کنند. اگر دنبال ماجراجویی و هیجان هستید حتما از غار ها دیدن کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با غار های معروف و دیدنی در ایران آشنا شوید.

دیدنی ترین غار های ایران

غار علیصدر

همه ما با بزرگترین غار آبی جهان یعنی غار علیصدر آشنا هستیم. برای بازدید از این غار باید از جاده همدان-لاله جین به طرف بیجار بروید. جالب است بدانید که دمای این غار در تمام فصول سال ۱۴ درجه سانتی گراد بوده و تغییر نمی‌کند. برای بازدید از ین غار شما باید با قایق به داخل غار وارد بشوید؛ زیرا سر تا سر این غار پوشیده از آب است و عمق آب در بعضی مکان های غار علیصدر به ۱۴ متر می‌رسد. پیشینه غار علیصدر به میلیون ها سال پیش یعنی به دوران ژوراسیک بر می‌گردد. در غار علیصدر به دلیل وجود نداشتن نور موجودات زنده در آن وجود ندارد و فقط تک سلولی و جلبک در آن یافت می‌شود.

غار یخی چما

این غار بی نظیر که در گرم ترین روز های تابستان پوشیده از یخ و برف است، در دره چما در چهار محال و بختیاری واقع شده است. این غار در کنار زیبایی چشم نوازی که دارد بزرگ ترین منبع آب شیرین کشور می‌باشد. در زیر یخ های این غار رودخانه ای بسیار زلال به چشم می‌خورد که در آخر به سد کوهرنگ می‌رسد. برای ورود به این غار حتما وسایل ایمنی با همراه خود داشته باشید. دلیل وجود داشتن برف و یخ در تابستان درون این غار، انباشته شدن برف ها به صورت دائمی می‌باشد.

غار یخی چما

غار ایوب

غار ایوب بر روی کوهی به همین نام در استان کرمان قرار دارد. ویژگی جذاب آن دهانه بزرگ غار است که بزرگ ترین دهانه غار در میان غار های ایران محسوب می‌شود. دهانه ای با ارتفاع ۸۰ متر و طول ۶۰متر! علاوه بر این پهناور ترین غار آذرین ایران نیز می‌باشد. در سال های دور این غار محل سکونت انسان ها بوده و امروزه نیز آثار دوران اشکانیان در آن دیده می‌شود. راه دسترسی به غار ایوب از طریق جاده تهران به سمت بندر عباس ۳۵ متر بعد از دوراهی جوزم می‌باشد. اگر از شهر کرمان قصد عزیمت به آن را دارید ۲۳۹ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

غار رود افشان

غاری در استان تهران. برای رسیدن به آن باید به سمت فیروزکوه حرکت کنید و از روستا سیدآباد به سمت غار و روستا رود افشان بروید. پس از ترک خودرو ۳۰ دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت تا به دهانه غار برسید. متاسفانه سیم کشی های درون غار از کار افتاده و درون آن تاریکی مطلق است، پس حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. تنها می‌توانید برای مسیریابی از آن استفاده کنید. ویژگی بارز غار رود افشان دهانه ۲۰ متری آن است و حرکت در آن کمی دشوار است. از بردن کودکان، افراد ناتوان و دارای بیماری های تنفسی به غار رود افشان خودداری کنید.

غار رود افشان

آشنایی با جاهای دیدنی تهران با مترو

غار کرفتو

از دیدنی ترین غار های ایران در غرب کشور غار کرفتو است که در ۷۰ کیلومتری شهر دواندره در استان کردستان قراردارد. این غار آهکی در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. در سال های قدیم غار محل سکونت انسان ها بوده و آن ها درون ان تغییراتی مانند ساخت اتاق، دالان، راهرو و… ایجاده کرده اند که موجب شده کرفتو شهرت ویژه ای در میان غار های دست کند داشته باشد. درون غار کتیبه ای یونانی قرار دارد که احتمالا متعلق به سلوکیان (جانشینان اسکندر) است. شناسایی غار مانند اکثر غار های ایران هنوز به صورت کامل انجام نشده است.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پارسا

غار شاپور کازرون را فراموش کرده اید.بزرگترین مجسمه ایران باستان که شش متر ارتفاع دارد در این غار قرار دارد.