باغ گلشن در طبس

باغ گلشن در طبس

مسیر نسبتا طولانی و کویری را برای رسیدن به باغ گلشن که در بین دشت کویر و دشت لوت قرار دارد باید بپیمایید. علت نام گذاری و لقب این باغ به دلیل واقع شدن در یک خیابان با همین نام یعنی گلشن است. وجود یک چنین باغ باشکوهی در قلب کویر بسیار شگفت انگیز و بیشتر شبیه به یک معجزه است.

باغ گلشن در طبس

داخل باغ گلشن

باغ گلشن طبس یک مکان وقفی از طرف امیرمحمد حسن خان است که اراضی زیادی در این مناطق داشت و بخش قابل ملاحظه ی را وقف کرد. جاری بودن آب در این باغ روح و جلای تازه ی به محوطه اعطا کرده است. وجود چنین باغی در در دل کویر طبس به عنوان یکی از زیبا ترین باغ های  جهان شناخته شده.۷۰  هکتار مساحت مربوط به این باغ مربع شکل است. وجود یک عمارت دو طبقه  به زیبایی این باغ افزوده است ، عمارت اصلی در سال ۱۳۵۷ در زلزله تماما تخریب و ویران شد، و عمارت کنونی بر مبنا و نقشه ی عمارت قبلی ساخته شده است.

باغ گلشن در طبس

فضای سبز باغ گلشن

۲۰۰۰ درخت نخل قدیمی که قدمتی ۴۰۰ ساله دارند در داخل باغ خود نمایی می کند. ۵۰۰ درخت انار و ۲۵۰۰ درخت مرکبات، که با معماری و دقت خاصی توسط باغبان اولیه ی باغ کاشته شده  به زیبایی های بی نظیر باغ افزوده اند.

درختان انار و مرکبات و نخل،به تنهای زینت بخش این باغ نبوده  بلکه درختانی چون چنار و سرو و بید در کنار مجموعه ی دیگری از گیاهان خود نمایی میکنند.

دیدنی های طبس

دو پلیکان در باغ

وجود دو پلیکان تا چند سال پیش  در محوطه ی  باغ ،که به مقصد سیبری مهاجرت می کردند ،و به دلیل خوش آب و هوا بودن این باغ مجذوب این مکان شده و ماندگار شدند که یکی از پلیکان ها  در سال ۱۳۵۷ در زلزله زیر آوار ماند و دیگری که تا سال ۱۳۹۴ در باغ بود و در نهایت در همانجا جان سپرد.

نکات مهم در مورد شهر طبس و باغ گلشن

  • شهر طبس دارای دو نماد بزرگ است ۱-باغ گلشن ۲-ارگ قدیم طبس یا همان کهن دژ با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت.
  • در سال ۲۰۰۸ وبسایت انگلیسی،دیلی تلگراف فهرستی از ۵۰ باغ زیبای جهان  منتشر کرده و نام باغ گلشن طبس در این فهرست قرار دارد.و از سوی این وبساست دومین باغ زیبای جهان معرفی شد.
  • وجود استخرها و چشمه ها و فواره های طبیعی در قلب این کویر بیشتر شباهت به یک معجزه دارد.
  • باغ گلشن یک قطب جذاب گردشگری در  شهر طبس محسوب می شود.
  • این باغ اول نخلستان بوده و بعد  تبدیل به باغستان شده.
  • این باغ بسیار شباهت به تاج محل در هند دارد.

باغ گلشن در طبس

این باغ در سال ۱۳۵۵ بعنوان یک اثر ملی ثبت شد و دارای شماره ی ثبت به شماره ی ۱۳۱۰ است.این باغ هر ساله به ویژه در ایام نوروز و ۳ماه تابستان میزبان گروه های گردشگری و طبیعتگردی بسیاری است. ساعت ها رانندگی در مسیر کویری وخشک ارزش دیدن این باغ تاریخی پر جاذبه را دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها