کویر نمکی هند

کویر نمکی هند

بهتر این است قبل از هرگونه توضیح، اول به تعریف و فرق بین کویر و بیابان بپردازیم ،که بعضا به اشتباه از آن یاد میکنند.

بیابان:به منطقه ی خشکی که بارندگی آن کمتر از ۵۰ میلیمتر است اطلاق میشود،که دارای پوشش گیاهی است، اما بصورت ضعیف و احتمال اینکه چند سال خشک و بی باران باشد دور از انتظار نیست.

کویر:اما کویر به زمین های رسی پف کرده که شوری و نمک زیاد از خصایل بارز آن است اطلاق میشود و زیستگاه مناسبی برای رشد و حیات هر گیاهی را در خود دارا نیست.

کویر اعجاب انگیز نمکی در هند

کویر نمکی هند یکی از بزرگترین کویر های نمکی و عجایب جهان است. نکته ی قابل توجه این کویرنمکی فصلی بودن آن است. مکانی که در فصول موسمی به زیر آب رفته و تبدیل به دریاچه ی شده و زیستگاه بسیاری از گونه های مختلف جانوری و گیاهی میشود، و در فصول دیگر سال تبدیل به یک کویر خشک و نمکی شده ،که خود این کویر به تنهایی جاذبه ی گردشگری و یک صنعت در تولید و کشت نمک و درآمدزایی و اشتغال در این کشور است.۱۰ هزار متر مربع عددی است ،که مربوط به وسعت و عظمت کویر هند میشود.کویر نمکی همان مسیری است،که عشایر کوتچ هندی از آن مسیر کوچ میکنند.

کویر نمکی هند

ماه اکتبر آغاز همان ماهی است که زمین شروع به خشک شدن خود میکند و دریاچه را تبدیل به کویری خشک و نمکی میکند.در ماه مارس ازدحام و بازدید از این منطقه کمتر شده و شرایط را برای گردشگری افرادی که از شلوغی و ازدحام فراری هستند مهیا میکند.

ساعت بازدید از کویر نمکی

ساعت مناسب برای رفتن به کویر نمکی هند در شیفت صبح و عصر است،در غیر این صورت بازتاب شدید نور خورشید به نمک ها باعث آزار و اذیت چشم و احتمال آسیب حتمی به آن میشود.از شهر بمبئی تا این کویر با قطار حدودا ۲۰-۱۵ دقیقه راه در پیش است.

کویرهای زیبایی ایران

اطلاعات جالبی در مورد کویر نمک در هند

  • ۷۵% از احتیاج مردم هند و این کشور توسط نمک این کویر تامین میشود.
  • در حدود ۳۳۰۰_۱۳۰۰ سال قبل میلاد مسیح زندگی در این کویر نمکی در جریان بوده و عده ای از مردم زندگانی خود را در آن گذرانده که البته در آن زمان شرایط و ویژگی های کنونی را دارا نبوده است.
  • در طی دهه های اخیر کشت نمک به یک صنعت بزرگ در این کشور تبدیل شده است.
  • از زمانی که فصل بارندگی به اتمام می رسد تا زمانی که کویر نمکی، شکل میگیرد حدودا ۲ ماه زمان نیاز دارد، در این ۲ ماه است که فرایند تبخیر شکل میگیرد ودریاچه به کویر نمک مبدل میشود.تقریبا از ۱۲ ماه سال ۹-۸ماه را فعالان کشت نمک به فعالیت مشغول اند.

خانه های بونگا

خانه های جالب و منحصر به فردی که در کنار جاذبه ی کویر نمکی ،خود نمایی خود را دارند و طی قرن ها عشایر و قبیله های در آن زیسته اند. خانه های کنار کویر که در ناحیه ی زلزله خیز هستند، بسیار مقاوم به زلزله و سرد و گرم شدن های شدید و طوفان های وحشتناک موسمی  هستند.

کویر نمکی هند

اشتغالزا بودن کویر نمک هند

این کویر نمکی فصلی علاوه بر اینکه به یک قطب گردشگری در کشور هند تبدیل شده، نیز وجود نمک در این منطقه اشتغالزایی های بسیاری را به دنبال خود داشته، از کشت نمک که به یک صنعت بزرگ تبدیل شده تا اجاره شتر و جیپ برای بازدید از منطقه و..

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها