بند دره در بیرجند

بیرجند، شهری که در مرکز استان خراسان جنوبی، در ارتفاع ۱۴۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است، و دارای آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است.بیرجند با مساحت ۶۸۸۸ کیلومتر مربع شهری کوهستانی است که دارای کوه های چون؛ کوه شاه، رشته کوه مومن آباد، رشته کوه باقران، است. که ما امروز به رشته کوه باقران رفته و با اثر تاریخی که در دل این رشته کوه احداث شده آشنا میشویم.

بند دره در بیرجند

بند دره، این سد در بیرجند(خراسان جنوبی) واقع شده است.این بند یک اثر تاریخی است که مربوط به دوره ی زندیه_قاجاریه است.این سد یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی در شهر بیرجند است. آینده نگری شوکت الملک برای استفاده از آب های زیر زمینی و سطحی باعث احداث این سد در سال ۱۲۹۴ شد.این بند رودخانه ی فصلی را تشکیل داده، که هر نقطه ی  در مسیر آن واقع شده مورد عنایت این رودخانه  قرار گرفته است،  و آن را  سر سبز و آباد کرده و  یک محل تفریحی برای گردشگران مهیا شده.

بند دره در بیرجند

در بیرجند کجا برویم؟

مشخصات بند دره

این سد دارای ارتفاع ۱۳ متری است و ضخامت قسمت پایه ای این سد در حدود ۸ متر و قسمت های بالایی و تاج این سد به ۳ تا ۵ متر متغییر است.

عبور آب از دره ی بالا به پایین علت نام گذاری این سد به بند دره شد.

این سد تاریخی در لیست آثار ملی ایران با شماره ی ۴۸۱۶ ثبت شده است، و بزرگترین بند کوهستانی در بیرجند محسوب میشود.

نمای بیرونی این سد آجری است و مصالح استفاده شده در ساخت این اثر شامل؛ملات، ساروج، آهک، سنگ، است.

بند دره در بیرجند

بازدید از بند دره

با توجه به شرایط جوی و محیطی (کویری)، که بیرجند در آن واقع شده بهترین زمان بازدید و گردش از این سد فصول پاییز و زمستان است، که پاییز مناسب تراست.

مختصری از تاریخ بند دره در بیرجند

ایح جاذبه ی ارزشمند در بیرجند دارای قدمتی طولانی است و به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره ی قاجاریه بر می گردد. این بند که به عنوان بزرگ‌ ترین بند کوهستانی استان بیرجند در سال ۱۲۹۴ هجری قمری در میان یکی از دره ‌های کوه باقران احداث شد با گذشت چندین قرن هنوز هم عظمت و شکوه خود را از دست نداده است. بند دره در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

چه زمانی به بند دره برویم!

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بیرجند که دومین استان کویری ایران به شمار می رود، مناسب تر است که فصل پاییز و زمستان برنامه سفر به این منطقه را تنظیم کنید. به مراتب فصل پاییز بهترین فصل برای کویرنوردی به شمار می رود. در پاییز نه گرما و حرارت تابستان کویر و نه سرمای طاقت ‌فرسای زمستان شما را آزار خواهد داد. ازآنجایی ‌که استان بیرجند هم، چون نگینی در دل کویر است با آن وسعت از بیابان در اطرافش از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به این که پاییز شرایط جوی برای سفر به این منطقه در بیرجند مهیا است اما آن زیبایی های بی نظیر و آب گیری های چشمه ها در فصل بهار صورت می گیرد و عاقلانه است که کمی گرمای هوا را تحمل کنید اما این زیبایی بی نظیر را تماشا کنید و یک سفر تفریحی فوق العاده را در این دره تجربه کنید.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها